MP3 eller wma...Hvad er bedst ??

  • Tja der er jo ikke så meget at uddybe. Hvilket format er bedst ? Mener at det er wma men 2 af mine buddies siger mp3....

    MSI K9N sli platinum
    AMD 3800+ x2
    Apack Zerotherm BTF95 cpu køler
    WD Caviar SE16 320 gb
    2*1 kingston value pc5300
    Asus EAH 3650 HDMI
    Samsung SH-S203B dvd brænder
    Toshiba HD DVD drev
    Acer 17" AL1714MS,8ms
    Logitech z 3e

  • Quote

    Originally posted by Macimuz
    mp3 !


    Synes absolut ikke, at wma har en bedre kvalitet på nogen måde.


    men hvilken kvalitet skal det så være for at det er godt ??

    MSI K9N sli platinum
    AMD 3800+ x2
    Apack Zerotherm BTF95 cpu køler
    WD Caviar SE16 320 gb
    2*1 kingston value pc5300
    Asus EAH 3650 HDMI
    Samsung SH-S203B dvd brænder
    Toshiba HD DVD drev
    Acer 17" AL1714MS,8ms
    Logitech z 3e

  • Den kvalitet du synes lyder bedst vs. disk plads.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by The old guy


    men hvilken kvalitet skal det så være for at det er godt ??


    Tjaa, mig bekendt afhænger det af den musik man lytter til, men ved ikke om det passer.


    Tænker på, at noget som elektronisk musik bør være med kbit end eksempelvis rock, fordi elektronisk musik ofte indeholder mange flere lyde.


    Foretrækker kvaliteten på 192 eller højere. Men igen, så afhænger det også af, om komprimeringen er udført ordentlig.


    Dertil, sidder man på nogle kedelige højtaler, så kan det nu nok være ligemeget.


  • mp3 er en kraftigere komprimering end wma så vidt jeg husker.


    Forskellen i bitrate er meget tydelig ved de lave værdier. Jo højere bitrate jo bedre, da der derved er bevaret flest originale informationer fra den oprindelige kilde.
    Forskellen mellem 128 kBit og 192 kBit er for mit øje tydelig, og 96 kBit lyder direkte elendigt.


    Skal man rippe sine egne CD'er, så vil jeg vil anbefale mindst 192 kBit - men gerne ~250 kBit hvis man har plads til det.
    Mine CD'er har jeg rippet i 320 kBit, og det giver en gennemsnitlig filstørrelse på ca. 7,5MB.


    Alternativ er at man kan komprimere med variabel bitrate. Det er en del mere avanceret, men der ændres bitraten alt efter hvor i nummeret det er påkrævet med mange detajler.



    EDIT: Har man brugt en god slat penge på anlæg, så bør man gøre sig selv den tjeneste at rippe i en ordenlig kvalitet. Også derfor jeg helst ikke går lavere end 320 kBit.

  • Klart MP3.


    Så har du stort set altid kompatilitet, hvis du skulle få lyst til at afspille filerne i en MP3 afspiller, mediecenter eller hvad man nu kan rende i.


    Kvalitetsmæssigt skal jeg ikke kunne sige om der er nogen stor forskel. Sådan lyder det ikke på mig. Bare hold MP3 over 192kbit, gerne 320kbit, så skal det skam nok gå.

  • Er helt enig med Happy, jeg foretrækker godt nok også minimum 192kbit, og det sker da at jeg ripper i 320kbit selvom mit "anlæg" kun er et par logitech z-2300 ;)


    Ang. det med forskellen i musik genre vs. bitrate så synes jeg nu også at rock kan lyde af helvede til hvis det er i 128 eller under....Guitar soloer osv bliver lidt for skarpe IMO, men det nok en smagssag.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Indtil nu har jeg kun benyttet wma til at rippe mine egne cdèr men som carlsen skriver giver det lidt kompatilitets problemer. Kan i anbefale et godt program til mp3 ?

    MSI K9N sli platinum
    AMD 3800+ x2
    Apack Zerotherm BTF95 cpu køler
    WD Caviar SE16 320 gb
    2*1 kingston value pc5300
    Asus EAH 3650 HDMI
    Samsung SH-S203B dvd brænder
    Toshiba HD DVD drev
    Acer 17" AL1714MS,8ms
    Logitech z 3e

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Flyttet til Software.



    The old guy: Nu skal du huske, at medhjælp til kopiering ikke er tilladt ;)


    Heidi, nu bryder du jo ikke nogen lov ved at komprimere eksempelvis wav-filer til mp3, det er jo kun hvis der er kopibeskyttelse på cd'en og du omgår denne det er ulovligt?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Øhh man får vel heller ikke hjælp til kopiering ved at spørge om der er nogen der kan anbefale et godt program ?? Jeg skriver jo det er til at rippe mine egne cdèr. Btw. har et program der hedder mp3 maker platinum men har ikke installeret det. Er der nogen der kender det ?

    MSI K9N sli platinum
    AMD 3800+ x2
    Apack Zerotherm BTF95 cpu køler
    WD Caviar SE16 320 gb
    2*1 kingston value pc5300
    Asus EAH 3650 HDMI
    Samsung SH-S203B dvd brænder
    Toshiba HD DVD drev
    Acer 17" AL1714MS,8ms
    Logitech z 3e

  • Quote

    Originally posted by Happy^
    Har egentligt haft kigger efter det i lovgivningen før, og har ikke kunnet finde hvor det står som du formulerer det.
    Noget du kan finde?



    Totalt lamt formuleret, du må gerne kopiere til dig selv, men du må ikke få fremmede til at hjælpe?!? Det vil sige er du ekspertbruger, så må du godt kopiere, er du ikke, så må du rende og hoppe, hah det er da for dumt?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Originally posted by ayu



    Totalt lamt formuleret, du må gerne kopiere til dig selv, men du må ikke få fremmede til at hjælpe?!? Det vil sige er du ekspertbruger, så må du godt kopiere, er du ikke, så må du rende og hoppe, hah det er da for dumt?


    Ja, jeg har godt læst den der før - men som jeg læser det, så må der fysisk ikke være en som gør arbejdet for dig. Dvs. du må ikke gå hen med en CD til en fremmed og sige "lav en kopi".


    Alt andet vil ikke give mening.


    Jeg vil mene at reglerne her på tweak om medhjælp i den grad er forkert afspejlet af de virkelige regler, eftersom det vil kræve at man gør noget ulovligt før man kan gøre det lovligt. Hvorfor forbyde noget som hjælper folk med at gøre noget lovligt?

  • Jeg hader wma. Alene af den grund, at det ikke er en skid kompatibelt med noget som helst.


    mp3, 4life!

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Jeg kunne ikke være mere enig med dig, det er nøjagtig samme måde jeg forstår de regler på. Kan så omvendt ikke forstå at kulturministeriet eller hvem filan der sætter de regler op, ikke kan formulere de "regler" så det er til at forstå uden at skulle tolke hver eneste sætning grundigt.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Originally posted by ayu
    Jeg kunne ikke være mere enig med dig, det er nøjagtig samme måde jeg forstår de regler på. Kan så omvendt ikke forstå at kulturministeriet eller hvem filan der sætter de regler op, ikke kan formulere de "regler" så det er til at forstå uden at skulle tolke hver eneste sætning grundigt.


    Som du ser, så er der kun nævnt eksempler på fysisk medhjælp - og det er forståligt nok at det ikke er tilladt. Men at hjælpe ved at sige hvordan man gør noget lovligt - det kan jeg ikke se skulle være forbudt, ihvertfald ikke ud af de regler.