Vista 64x og 4GB ram

  • Lige en lille sjov historie.
    Har længe irreteret mig at mit windows xp 32 ikke kunne udnytte mine 4gb ram. Anskaffede mig derfor Windows Vista i 64 bit, så jeg rigtig kunne få alt ud af min maskine.
    Da installationen så er færdig kommer der blå skærm med en eller anden random fejl meddelse. Bagefter siger den at hele installationen er fucked, og jeg må geninstallere. Dette sker et par gange og jeg opgiver.


    Hopper så lige på google, efter at have restored min gamle xp install, og det viser sig at der er en fejl i Vista retail. Den kan simpelthen ikke håndtere mere end 3gb ram i installationen. Løsningen er at fjerne en ramblok, installere, sætte ram tilbage.


    Hvad sker der lige for Microsoft? Har de ikke nogen maskiner med mere end 3gb ram eller hva? Forventer de at folk skal pille hardware ud af deres maskine for at installere vista?


    Syntes sgu det var lidt for langt ude.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Lige en lille sjov historie.
    ...
    Syntes sgu det var lidt for langt ude.


    Det er da simpelthen til grin. Det er lidt utroligt de ikke kan gøre tingene rigtigt første gang, syntes altid det er lappeløsninger fra deres side. Men det der er ihvertfald en om'er.


    Eneste "løsning" er vel at lave et mirror af en installation med Ghost eller lignende, og installere fra den fremover?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Originally posted by Martin
    Det passer simpelthen bare ikke.


    Kan fint installere med 8GB i maskinen, så det kan du ikke give Microsoft skylden for.


    Nu har microsoft selv udgivet et patch til det og udtalt at det er et problem, så jo det kan jeg godt.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad


    Nu har microsoft selv udgivet et patch til det og udtalt at det er et problem, så jo det kan jeg godt.


    Smid lige et link til info + patch.


    Et patch hjælper vel ikke ret meget? Det installerer man efterfølgende.

  • Du får det til at lyde som om det er et generelt problem, hvilket det ikke er.


    Følgende betingelser skal være opfyldt for at fejlen opstår:


    • The computer uses more than 3 GB of RAM.
    • The computer uses a storage system that is running the Storport miniport driver.
    • The computer uses a controller that uses 32-bit direct memory access (DMA).


    De to af betingelserne skyldes bundkortet. Hvilket har du?