Internet/Netværk i Mandrake

  • Hej..


    Så fik jeg endelig smidt en gammel spand sammen, så den kunne komme op og køre Mandrake. Men så sidder jeg jo så her og skal/vil på nettet, og ja ikke nok med at jeg er helt grøn nybegynder til Linux/Mandrake, så er jeg også til netværk og inet. Men jeg har da fundet ud af at der er det her Drac Connect mener jeg det hedder. Men den vil ikke blive online, og jeg kan ikke komme på nettet med hverken Mozilla eller nogle af de andre browsere, de er browsere ikke? :] Men jeg ved da at der følger 2 ip'er med i så'n et TDC bredbånds abonnement, men hvordan får jeg da sat op? Det skal siges at jeg hverken har router,switch eller hub. Det er bare den jeg slutter til modemet.
    Håber I kan hjælpe, og håber jeg ikke lyder alt for kryptisk. :)

  • tjaa du skal bare have enablet DHCP klienten i Mandrake så burde det virke fint - kan dog ikke huske hvor man lige gør det men det står sikkert i manuellen ;)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Originally posted by marquis1
    Hej..


    Så fik jeg endelig smidt en gammel spand sammen, så den kunne komme op og køre Mandrake. Men så sidder jeg jo så her og skal/vil på nettet, og ja ikke nok med at jeg er helt grøn nybegynder til Linux/Mandrake, så er jeg også til netværk og inet. Men jeg har da fundet ud af at der er det her Drac Connect mener jeg det hedder. Men den vil ikke blive online, og jeg kan ikke komme på nettet med hverken Mozilla eller nogle af de andre browsere, de er browsere ikke? :] Men jeg ved da at der følger 2 ip'er med i så'n et TDC bredbånds abonnement, men hvordan får jeg da sat op? Det skal siges at jeg hverken har router,switch eller hub. Det er bare den jeg slutter til modemet.
    Håber I kan hjælpe, og håber jeg ikke lyder alt for kryptisk. :)


    Kæmpede også som en gal da jeg startede med mandrake. Det der Drake-connect virkede slet ikke som jeg ville. Indstillede det ellers korrekt med ip,dns,gateway osv og alligevel mistede den forbindelsen hele tiden.
    Kan som dkwolf heller ikke lige huske det, men mener det er i den der lille setupguide der er inde i Drakeconnect.


    Btw - blev selv så træt af alt det der, at jeg skiftede til Freebsd og slackware. Kører begge i ren commandline og det er ganske fantastisk. Det kræver intet af maskinen og man lærer jo rent faktisk noget, istedet for altid at klikke sig åndsvag med en mus ;)

  • Quote

    Originally posted by Noobie
    MÅ skam også indrømme, at Mandrak er skaberen af helvede m.h.t. Netværks Opsætning... ---->> MEGA "GAAAH!"" X(


    Præcis. I freebsd kan du pre-installere hvordan dit netværk skal være. Man skriver bare hostname,dns,gateway osv og så ruller det bare når man logger ind første gang ;)

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    Præcis. I freebsd kan du pre-installere hvordan dit netværk skal være. Man skriver bare hostname,dns,gateway osv og så ruller det bare når man logger ind første gang ;)


    i mandrake version 9, konfigurere man også netværket under installation, så det bare køre første gang man logger på.
    desuden har jeg aldrig haft probs med at forbindelsen røg, og min linuxbox kører 24/7

  • Quote

    Originally posted by gINCAKe
    i mandrake version 9, konfigurere man også netværket under installation, så det bare køre første gang man logger på.
    desuden har jeg aldrig haft probs med at forbindelsen røg, og min linuxbox kører 24/7


    Da jeg startede med Mandrake for et par år siden, var jeg helt blank på linux-siden. Kunne slet ikke få det til at køre ordentligt :(


    Nu har jeg så ikke prøvet det i lang tid, da jeg synes der er andre distributioner der er federe ;)

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    Da jeg startede med Mandrake for et par år siden, var jeg helt blank på linux-siden. Kunne slet ikke få det til at køre ordentligt :(


    Nu har jeg så ikke prøvet det i lang tid, da jeg synes der er andre distributioner der er federe ;)


    det er så en smagssag, jeg er til mandrake på min linuxbox, og yellowdog på min amigaone.
    desværre kører min A1 slet ikke lige pt :( pga. en lille cpufejl kik her
    jeg vil lige til mit forsvar sige at det er en fejl fra fabrikkens side