Sikkerhedsprogrammer til Windows 98

  • Min datters Windows 98 maskine skal have nye sikkerhedsprogrammer.
    Jeg regner med at bruge AVG antivirus og desuden en firewall, et eller to antispywareprogrammer (alle gratis).
    Hvad kan de kyndige foreslå?
    På forhånd mange tak for hjælpen.


    Mingo

  • Er der overhovedet ret meget grund til at gøre så meget ud af det med en gammel '98 maskine. Der er ikke mange af de ting i omløb i dag der retter sig mod '98 (ret mig hvis jeg tager fejl).


    Jeg tror at det nemmeste vile være at lære din datter forsvarligt brug af net (og mail med filer) så kommer du ikke ud i mange problemer med den maskine.


    /ask

  • Mange steder er win98 udgået....


    jeg mener også at microsoft er stoppet med at supportere og sende opdateringer ud til win98.


    Jeg synes jeg du skal ud og investere i evt ny maskine.


    Der findes brugte pc'er som kan trække win xp uden problemer til 1000-1500 Kr.

  • Jeg er godt klar over, at Windows 98 er en oldsag, men da min datter af økonomiske grunde først senere kan købe en ny pc, er hun nødt til at beholde den nuværende et stykke tid.
    Hun har indtil nu haft Norton software, men vil hellere have noget gratis software og så senere bruge pengene på en ny pc.
    Så derfor vil jeg gerne høre meninger om egnet sikkerhedssoftware til Windows 98.

  • Svar dog på mandens spørgsmål. Det er jo tydeligt han godt er klar over maskinen er af ældre dato. Der findes faktisk folk ude omkring der bruger deres penge fornuftigt, og sagtens kan leve uden en maskine der scorer maksimalt i testprogrammer...
    AVG til anti-virus og Zone-Alarm til firewall er mine umiddelbare bud. Jeg ved ikke om ad-aware og/eller spybot kan køre under 98, men prøv dig frem.

  • Avast Antivirus (har jeg kun gode erfaringer med, dog skal man registrere sig for at få det gratis, men det tager 30 sek, og så har du gratis antivirus i et år)


    Spybot


    Adaware


    Zone Alarm Firewall


    Om programmerne kan køre på en 98 maskine ved jeg ikke, men det er et forsøg værd. Så jeg er ret enig med Maverick.

  • Quote

    Originally posted by Maverick
    Svar dog på mandens spørgsmål. Det er jo tydeligt han godt er klar over maskinen er af ældre dato. Der findes faktisk folk ude omkring der bruger deres penge fornuftigt, og sagtens kan leve uden en maskine der scorer maksimalt i testprogrammer...


    Min pointe var ikke at maskinen skulle udskiftes, men snarere at det måske var værd at overveje (specielt med en ældre maskine) hvor meget der er brug for.
    Idet stort set alle vira i dag er skrevet til XP er der IMO ikke det store behov for ret meget antivirus på en '98 maskine.


    Man kan med rette omtanke komme meget langt med sikkerheden uden diverse programmer. Jeg syntes efterhånden en tendens til at man ikkekan klare sig med mindre end 2-3-4 forskellige programmer installeret for at øge sikkerheden. I bedste fald gør det ingen skade, i værste fald modarbejder de hinanden og netto sikkerheden bliver mindre end at vælge ét godt program (samt at tænke sig om inden men henter diverse crap ned fra nettet).


    Bare mine 25 øre....


    /ask

  • Hejsa


    hvis hun er på nettet med en router forand med firewall i så ville jeg nøges med avg og evt lavasofts adaware det skulle være riligt til en maskine med 98


    og hjvis der ikke er en router på og du bare vil have en firewall på kan du
    evt bruge den her fra sygate


    Sygate Personal Firewall

    PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

    Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

    Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
    OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64

  • Quote

    Originally posted by Mingo
    Jeg er godt klar over, at Windows 98 er en oldsag, men da min datter af økonomiske grunde først senere kan købe en ny pc, er hun nødt til at beholde den nuværende et stykke tid.
    Hun har indtil nu haft Norton software, men vil hellere have noget gratis software og så senere bruge pengene på en ny pc.
    Så derfor vil jeg gerne høre meninger om egnet sikkerhedssoftware til Windows 98.



    Fair nok så.


    Jeg fandt denne hjemmeside, rettet mod win98.


    http://www.5starsupport.com/tutorial/security_98_me.htm

  • Tak til alle for svar.
    Vi har nu installeret AVG antivirus og Zone Alarm 4.5. Begge ser ud til at køre upåklageligt.
    Jeg havde også tænkt mig at installere oprydningsprogrammet Winoptimizer Platinum 3, som følger med Komputer for alle 6-2007. I bladets artikel nævnes det, at programmet også er egnet til Windows 98, men når man skal overføre det fra cd til pc, står der, at det kun er egnet til XP.
    Har nogen kendskab til dette???
    På forhånd tak.


    Mingo

  • Hvis programmet selv skriver det, er der næppe det store at gøre. Prøv eventuelt at kontakte Komputer For Alle, det er vel dem som har skrevet at det er kombatibelt med Windows 98, så de ved det vel bedst hvordan og hvorledes.


    Hvad er der for nogle funktioner i programmet du gerne vil udnytte? Det kan jo være nogle kloge hoveder herinde kender alternativer som måske virker i Windows 98.

  • Quote

    Originally posted by Maverick
    Svar dog på mandens spørgsmål. Det er jo tydeligt han godt er klar over maskinen er af ældre dato. Der findes faktisk folk ude omkring der bruger deres penge fornuftigt, og sagtens kan leve uden en maskine der scorer maksimalt i testprogrammer...
    AVG til anti-virus og Zone-Alarm til firewall er mine umiddelbare bud. Jeg ved ikke om ad-aware og/eller spybot kan køre under 98, men prøv dig frem.


    Jeg syntes da at jacob svarede fint på spørgsmålet :)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr