XP eller Vista - Hvad skal jeg vælge?

  • Hejsa.. Jeg køber ny bærbar her om få dage, og står nu med et lille valg..


    Kan det betale sig at vælge Vista Home Premium frem for XP Home?


    Begge koster mig 647.50,- at lægge til, men kan ikke helt bestemme mig for hvad jeg skal tage..


    Computeren er med en 1.73Ghz Celeron M (bliver opgraderet til en T7200 senere) og 2x 512mb DDR2 PC5300 + et GO7600 512mb dedikeret.


    Men som sagt kan jeg ikke helt bestemme mig for hvad der bedst kan betale sig lige pt..

  • sry for OT - men kan du update din bærbar med merom? understøtter chipsettet det?

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Jeg skal ikke gøre mig klog på om det kan lade sig gøre eller ej, men du skal være opmærksom på at det i bærbare ikke kun er et spørgsmål om hvorvidt dele passer i, men i aller højeste grad også et spørgsmål om strømforbrug og specielt varme!


    Hvis jeg var dig ville jeg undersøge det meget grundigt inden jeg købte en Celeron og havde planer om at udskifte denne med en T7200!!


    /ask

  • Det er vist også en rimelig "peberet affære", at få udskiftet til en større cpu og andre ting.
    Havde selv lidt i tankerne, at jeg ville opgradere min T2050 til noget større. Men det ville koste ½-delen af, hvad hele min bærbare kostede - så det er droppet.
    Hvorfor ikke købe én med de ting du gerne vil ha' i - det vil næsten helt sikkert blive billigere og så ryger garantien heller ikke. Som den jo gør, hvis du åbner din egen og skiftfer ting ud !

  • Quote

    Originally posted by Bentzin
    Det er vist også en rimelig "peberet affære", at få udskiftet til en større cpu og andre ting.
    Havde selv lidt i tankerne, at jeg ville opgradere min T2050 til noget større. Men det ville koste ½-delen af, hvad hele min bærbare kostede - så det er droppet.
    Hvorfor ikke købe én med de ting du gerne vil ha' i - det vil næsten helt sikkert blive billigere og så ryger garantien heller ikke. Som den jo gør, hvis du åbner din egen og skiftfer ting ud !


    den røger vel kun hvis det kan ses. Så skal han i hvertfald gemme den gamle cpu. men ja køb det du vil have samlet.

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Hvad er det for en bærbar, der er tale om?


    Angående OS, så ville jeg da klart vælge Vista. Hvis producenten leverer Vista med, må de også kunne levere drivere (som ellers kan være lidt tricky).

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Hvad er det for en bærbar, der er tale om?


    Angående OS, så ville jeg da klart vælge Vista. Hvis producenten leverer Vista med, må de også kunne levere drivere (som ellers kan være lidt tricky).


    ydelsen er ringere i vista og megen cpu kraft og ram er der ikke tale om i første omgang

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Hejsa....
    jeg eer langt fra expert i windows og bærbare computere, men personligt ville jeg vente med at købt vista indtil det er stabilt og fungerer korrekt.


    Jeg har selv lige købt en bærbar acer pc med vista på, og aldrig har jeg været ude for noget så ringe....
    min acer er en turion64 X2- TL-52.


    Den fungerer ikke med msn live, den fungerer ikke med mediaplayer 11, den laver mange fejl og der er rigtig mange irritationsmomenter, så som at man skal bekræfte hver gang man vil starte et program, og at den blokerer start programmer når man starter computeren op.
    Derudover er den næsten ikke kompatibel med nogen spil, og når det endelig lykkedes at starte et spil, så er det enten ikke noget skærm billede eller også så kører spillet ritig dårligt..
    Jeg spiller gerne lineage2, min gamle celeronM 1.4 ghz kører det uden problemer, men det lacker voldsomt på denne nye pc, og jer er overbevist om at det er vistas skyld.
    Der er 1 gb ram i denne pc, når vista er startet på, er der 200 tilbage.
    Når man opdaterer spil på nettet så vil vista ikke gemme filerne, så når man startet spillet igen, skal man opdatere på ny.
    Den er utrolig langsom til at starte op og langsom til at starte programmer.


    note. jeg har fjernet alle effekter for at spare kræfter og ram, men det har åbenbart ikke den store virkning på ydelsen.


    Mobo: Asus M3A78, AMD770, AM2+
    CPU: AMD Phenom Quad 9950 2.6ghz, Black Edition
    GFX: Sapphire Vapor-X HD 4890, 1GB Gddr5, 870mhz/1050mhz
    Ram: 2*2 GB OCZ Platinum PC8000 5-5-5-18 @ 800mhz 4-4-4-12
    HDD intern: WD Caviar 1TB, SATAII + 2x500GB SATAII
    HDD extern: WD Mybook Home Edition 2TB eSATA
    Windows 7 Ultimate, 64-bit
    Bærbar: MM-vision NB585, Windows 7 Ultimate, 64-bit
    Nettop: AsRock Ion-330, Windows 7 Home Premium, 64-bit

  • Viperlair.com har lavet en lille test mellem XP, Vista og Ubuntu Linux:


    http://www.viperlair.com/artic…/vista/versus/index.shtml


    Testen er selvfølgelig rimelig subjektiv, da den er bundet til de drivere og det hardware maskinen kører på, men jeg syntes den indikerer at Vista har en bedre udnyttelse af dual-core og den øgede mængde ram der er i maskiner i dag.


    Men da du starter med en celeron og 1 gb, ville jeg nok hoppe på XP.

    (\__/)Intel C2D E6320/Scythe Ninja Gigabyte 965P-DS3
    (='.'=)2x1024 Mb Corsair PC6400 GeForce 8800 320mb
    (")_(")Antec Super Lanboy 160+250Gb SATA
    Corsair 520HX Samsung SyncMaster 206bw

  • Quote

    Originally posted by jacobask
    Jeg skal ikke gøre mig klog på om det kan lade sig gøre eller ej, men du skal være opmærksom på at det i bærbare ikke kun er et spørgsmål om hvorvidt dele passer i, men i aller højeste grad også et spørgsmål om strømforbrug og specielt varme!


    Hvis jeg var dig ville jeg undersøge det meget grundigt inden jeg købte en Celeron og havde planer om at udskifte denne med en T7200!!


    /ask


    Har en bekendt der arbejder med bærbare til dagligt der udskifter for mig når det kommer såvidt.


    Yderligere ved jeg med sikkerhed at bundkortet understøtter det, da det er samme bundkort i en Zepto 6214W uanset hvilken CPU man vælger :)



    Men lige umiddelbart lader det til at jeg dropper at købe OS med, og så bruger mit XP..


    Synes Vista æder alt alt for meget :S


    Ved godt man kan slå endel fra, men stadig..