Opgradering fra XP til Vista

  • Jeg står og vil til at opgradere mit styresystem til Vista Home Premium, og kan se at OEM versionen kan fås til 763.- men jeg er i tvivl om det ER OEM version jeg skal have ? Grunden til jeg er i tvivl er at jeg havde forventet den ville være meget dyrere.....


    Der står at man ikke får support fra Forhandler eller Microsoft.... men er det overhovedet værd at betale ekstra for ? (Er rimelig ferm til PC)


    Endnu et spørgsmål: Kører Vista 32 eller 64 BIT ?


    Der står at OEM verioner ikke kan flyttes til en anden PC ? hvad så hvis jeg står en dag og vil opgradere ? :crazyeyes:


  • Du vil finde svar på det hele i nogle af alle de andre Vista tråde.


    Om du behøver support, må du finder ud af med dig selv.


    Vista findes i både en 32bit og en 64bit udgave.


    Hvis du vil opgradere, skal du ringe ind til microsoft og få en ny kode.

  • Du skal købe 64bit om noget ellers får du reelt ikke noget ekstra ud af det, udover lidt mere gejl og andre småting som ikke er 700 kr værd.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Originally posted by Azjo
    Du skal købe 64bit om noget ellers får du reelt ikke noget ekstra ud af det, udover lidt mere gejl og andre småting som ikke er 700 kr værd.


    Og du for nøjagtig det samme med 64bit + selvfølgelig problemer med driver og programmer som ikke er 64bit....


    Der er absolut ingen point i at købe 64bit i dag medmindre du skal kører en server med 100% server software, tværtimod er det faktisk ikke smart.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Der er absolut ingen point i at købe 64bit i dag medmindre du skal kører en server med 100% server software, tværtimod er det faktisk ikke smart.


    Jeg vil mene at man ligeså godt kan være på forkant.
    64-bit bliver standarten inden længe.
    Jeg kan da mærke allerede nu i min Vista RC2 at IE7 kører markant hurtigere når jeg kører fx. 64-bit udgaven af IE7 i 64-bit udgaven af Vista, på min 3200+ AMD A64.


    -glæder mig bare til at få samlet min nye C2D E4300 maskine med tilhørende Vista 64-bit Business der kom med posten i mandags (men er selvfølgelig ikke hjemme igen før om 9 dage, piv..)


    Det er helt rigtigt at der NU ikke er ret meget der er 64-bit, men det vil komme lyn hurtigt.


  • Og hvad for dig til at tro det vil komme lynhurtigt ??


    Der har været 64bit version af XP i længe og der er stadig ikke sket en skid. Så vidt jeg har set af der ikke nogen af de store software huse der har sagt de vil starte 64bit produktion.


    De forskellige hardware producenter for ikke engang lavet ordentlige drivere endnu...

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_


    Og hvad for dig til at tro det vil komme lynhurtigt ??


    Der har været 64bit version af XP i længe og der er stadig ikke sket en skid. Så vidt jeg har set af der ikke nogen af de store software huse der har sagt de vil starte 64bit produktion.


    Nu skal man jo lige huske at der ikke er de store forskelle på 32-bit og 64-bit XP, andet end det pludselig er en anden måde at beregne sine data på.
    Derimod så er der et utal af forskelle på XP og Vista, dem vil jeg ikke komme ind på for så bliver jeg aldrig færdig, men fact er at Vista er på mange områder en ny måde at bruge sin PC på.


    Derfor tror jeg på at det går hurtigere end tidligere, med at få udbredt 64-bit programmer.
    Samt det fact at der nu er en bølge af 64-bit processore i alle prisklasser der skylder ind over os - tænk bare på Intel og deres succes med C2D serien.
    Da 64-bit XP udkom var der til at starte med kun AMD A64 og Opteron...

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    De forskellige hardware producenter for ikke engang lavet ordentlige drivere endnu...


    Hardwaren er som sådan ikke rigtig noget problem - der kan nævnes bl.a. nVidia, ATi, Logitech, Microsoft og andre af de store prodcenter HAR allerede Vista 64-bit drivere klar.


    Det der kan tage et stykke tid er den egentlig software - fx. en Vista udgave af Photoshop, eller for den sags skyld AutoCAD eller andre af den slags programmer som mange er afhængige af i forbindelse med arbejde.


    Men samtidig, så ved jeg der allerede er nye versioner på vej af fx. både AutoCAD og PS - så mon ikke de sideløbende også optimeres til 64-bit?

  • Køber man 32bit nu er man jo bagefter om et år når det er 64bit tid.
    Men ja, det er ikke værd at få fat i 64bit lige nu og heller ikke værd at få fat i 32bit vista, men hvis man absolut skal spilde penge på en af delene så må 64bit anbefales.


    Hvis det ikke var for driver problemer havde Vista 64bit jo været en ultragod løsning lige nu da 64bit er så meget hurtigere.


    Som jeg sagde et andet sted, Vista er den store drivkraft i ændringen til 64bit.


    Det er jo lidt dumt at købe 32bit oem nu og så skal man ud og købe igen når 64bit er et must :)

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU


  • Helt enig :finger:


  • Det var da ellers en skam, at du ikke vil fortælle om den nye måde at bruge sin PC på.


    Faktum er, at kører du med 64bit så vil du få problemer med MANGE forskellige stykker software. Jeg tror ikke der vil ske et markant skifte før om et år. Som What også siger, har XP64 været ude længe. Du kan evt. læse her, glimrende læsning.


    http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_ff_x64.asp


    http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_06.asp


    Quote

    My recommendation for those contemplating 64-bit is simple: Wait. Though the 64-bit versions of Windows Vista will ultimately provide better security and, with the proper memory upgrades and compatible high-end applications, more head room than the 32-bit versions, those gains are more than offset by painful software incompatibilities. It's getting better, there's no doubt about that. But for now, I'd steer clear of 64-bit Vista versions unless you really know what you're doing.

  • Ja ville da også meget gerne hører om de her fantastiske nye ting.....


    Jeg har haft vista inde siden første beta og er en del af msdn så har været med så længe som den har været ude. Der er jo ikke noget vildt nyt i den.


    Jeg har en Beta udgave af den næste photoshop installeret og den er ikke specielt optimeret på nogen måde i retning af 64bit det samme gælder for adobe lightroom.


    Driver er ude fra nogen ja men mangler fra RIGTIG mange og mange af dem er langt fra hvad jeg vil kalde gode drivere endnu.


    Et firma som creative har stadig problemer med drivere til deres x-fi kort nvdia's driver er heller ikke lige frem optimal og hvis man kigger logs laver den stadig fejl.


    For virkelig at udnytte 64bit skal alt kører native 64bit. Det vil sige at bare et program kan ødelægge stabilitet og ydelse for andre program som er 64bit.


    Verden kan selvfølgelig tage en uventet drejning men syntes på ingen måde at vista 64bit tyder på nogen som helst speciel boost for 64bit.


    Der er en 32bit version som vil blive klart det mest almindelige nøjagtig som med xp og derfor vil mange producenter også holde igen med software udvikling direkte mod 64bit.


    Tror ikke på at vi inden for et år ser 64bit som det generelle os der er noget længere tidshorisont på det punkt.


    Du skriver der ikke er den store forskel på XP 32 og 64 bit, nej er der ikke men der er heller ikke den store forskel på 32 og 64 bit Vista.


    Som butcher også linker til er der virkelig mange af de helt store eksperter inden for området der siger hold igen og drop 64bit der er simpelthen for mange problemer.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Det er iøvrigt kun OEM-versionerne hvor man skal vælge fra starten. Køber man en retail kan man vælge (og skifte) når man installerer - denne er dog om noget endnu mere pebret at få fat i.


    /ask - som nok holder mig til XP det næste stykke tid der er sku for meget special software som ikke virker som det skal....

  • tænk jer om!! 64bit vil ikke blive fortrukket fra min side af et godt stykke tid! her snakker jeg år!


    drivere bliver om ikke så længe, ikke noget problem.. I glemmer bare alle vores gamle spil og andet godt software.. det bliver sq ikke pludselig compatible med 64bit OS.. så drop 64bit et langt stykke af vejen endnu.. til servere JA TAK! til 64bit, til desktop, NEEEEEJ TAK! for satan..


    EDIT: og nej?? det er dyrt for det skide OS, hvis man studere.. eller lige meget hvad, så tager det satme røven på os!


    jeg er typen der KUN sidder hos MS pga deres DirectX.. ville uden problemer kunne finde alternativer til alt min andet software, end hos Apple eller det "gratis" linux community

  • omg jeg er studerende og 1700 for et styresystem som holde nok 5 år eller så er da ikke dyrt...


    Derudover får du både 23 og 64 bit når du køber retail.

  • Købte Ultimate 64bit - De fleste producenter er virklig ved at rubbe sig hvad Drivers angår. Hvis man så ikke kan spille lidt ældre spil eller man mister nogle programmer, det er et offer jeg er villig til at acceptere!


    :)