Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

onsdag, 24. januar 2007, 17:08

Davs, nogle af mine venner bruger mac. Hvilket jeg ikke slev forstår fordi jeg ikke kan finde hoved og hale i det, og synes at det er forvirrende.
Mine venner (blant andre) synes windows stinker og mac er fremtiden. hvad ville i sige?
Personligt mener jeg at vi ikke har brug for mac :)

"The only thing that interferes with my learning is my education."
- Albert Einstein

2

onsdag, 24. januar 2007, 17:14

Nogen kan lide Windows, andre er til Mac, nogen helt tredje igen er til linux, unix, FreeBSD eller måske AmigaOS.

Det er en smagssag, ligesom nogle kun kan lide de røde vingummibamser. Kan ikke se hvorfor det ikke er nødvendigt med Mac, har ikke selv en, men har leget lidt med min vens b(l)ærbar. Og det er sku et lækkert system.

3

onsdag, 24. januar 2007, 17:21

Jeg er glad for at jeg skiftede til Macintosh. Skal ihvertfald ikke tilbage til Windows.

På den positive side er der ikke brug for antivirus og 3. parts firewalls, styresystemet er solidt og det er (efter min mening) noget mere intuitivt end Windows er.
OSX er bestemt mere simpelt og nemmere at gå til end Windows, især når det kommer til opsætninger, netværk og så videre. Som eksempel kan jeg bruge opsætning af WLAN på vores skole. På min IBM skulle jeg en masse indstillinger igennem for at sætte korrekt kryptering op, certifikat styring osv - det tog vel små 10 minutter første gang at sætte det op.
Da jeg mødte op med Mac'en første gang, fandt den netværket og fandt set ud af hvilken kryptering der skulle bruges, og satte selv certifikater op og så videre - Så det eneste jeg skulle i hele forløbet var at logge på netværket med brugernavn og adgangskode. Det tog vel et minuts tid, så var det oppe at køre.

Det er små ting som disse jeg bedre kan lide med MacOS. Det er klart brugervenligheden og det simple der vinder her for mig. Det kræver ikke så meget nørderi at vedligeholde systemet - ingen antivirues, anti-adware, defragmentering, tweaking osv osv. Det kører bare.
OSX har heller ingen registreringsdatabase, så styresystemet er helt uafhængigt af programmernes placering. Du kan smide dem hvor du vil, og køre dem hvorfra du vil. Når du skal afinstallere noget, så sletter du bare programmet. I nogle tilfælde bliver der lagt filer andetsteds, men så er der en uninstaller med - ligesom med Windows. Men det er rart at det er så simpelt at vedligeholde.

Da jeg skiftede var jeg lidt bekymret over om jeg nu skulle komme til at mangle en masse programmer. Det viste sig dog at stort set alle de programmer jeg brugte til PC, kunne fås (som oftest gratis) som MacOS alternativer. De få ting jeg så ikke kan køre i OSX som spil og CAD programmer, dem kører jeg så i XP på en anden partition vha. Bootcamp. Men det er meget sjældent.

I sidste ende er det vel bare en smagssag. Nogle mennesker tager det lidt for seriøst - især Apple's fanbase, der i 70% af tilfældene er totale idioter der suger alt hvad Apple giver dem af fup-benches og statistikker i sig. Det kan godt være lidt krampagtigt at arbejde i OSX når man kommer lige fra Windows - jeg havde ihvertfald et par episoder den første uges tid hvor laptoppen var tæt på at blive kylet ud af vinduet. Men så snart det bliver en vane er det lige så naturligt som at arbejde i Windows, selv efter mange års brug af Windows.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Carlsen" (24.01.2007, 17:28)

4

onsdag, 24. januar 2007, 17:25

Har intet mod mac, har lavet en del videoredigering på macplatformen, og jeg synes sku det er fedt nok.

Men som der bliver sagt, det er jo en smagssag, og personligt kan jeg ikke se den store forskel i de to systemer, det fede ved mac er jo bare det design der nu engang følger med.

Før var det jo sådan at hvis du arbejdede med DTP, Grafik eller video så var det en mac der var sagen, men det er vel efterhånden ved at være hip som hap

5

onsdag, 24. januar 2007, 17:27

Citeret

Originally posted by Carlsen
Jeg er glad for at jeg skiftede til Macintosh. Skal ihvertfald ikke tilbage til Windows.

På den positive side er der ikke brug for antivirus og 3. parts firewalls, styresystemet er solidt og det er (efter min mening) noget mere intuitivt end Windows er.
OSX er bestemt mere simpelt og nemmere at gå til end Windows, især når det kommer til opsætninger, netværk og så videre. Som eksempel kan jeg bruge opsætning af WLAN på vores skole. På min IBM skulle jeg en masse indstillinger igennem for at sætte korrekt kryptering op, certifikat styring osv - det tog vel små 10 minutter første gang at sætte det op.
Da jeg mødte op med Mac'en første gang, fandt den netværket og fandt set ud af hvilken kryptering der skulle bruges, og satte selv certifikater op og så videre - Så det eneste jeg skulle i hele forløbet var at logge på netværket med brugernavn og adgangskode. Det tog vel et minuts tid, så var det oppe at køre.

Det er små ting som disse jeg bedre kan lide med MacOS. Det er klart brugervenligheden og det simple der vinder her for mig. Det kræver ikke så meget nørderi at vedligeholde systemet - ingen antivirues, anti-adware, defragmentering, tweaking osv osv. Det kører bare.

Da jeg skiftede var jeg lidt bekymret over om jeg nu skulle komme til at mangle en masse programmer. Det viste sig dog at stort set alle de programmer jeg brugte til PC, kunne fås (som oftest gratis) som MacOS alternativer. De få ting jeg så ikke kan køre i OSX som spil og CAD programmer, dem kører jeg så i XP på en anden partition vha. Bootcamp. Men det er meget sjældent.

I sidste ende er det vel bare en smagssag. Nogle mennesker tager det lidt for seriøst - især Apple's fanbase, der i 70% af tilfældene er totale idioter der suger alt hvad Apple giver dem af fup-benches og statistikker i sig.

Haha det har alle grupper vidst :)) Hader fanboys..
Omkring Mac, måske du kan svare mig på det Carlsen. I 'gamle' dage, før Apple begyndte og bruge x86 CPUer, var argumentet for at bruge Mac tit og ofte, at hvis man var designer/lydmand/videomand, så var Mac det eneste der duede. Er der stadig hold i det ? Er lidt i tvivl, og har tit gået og tænkt over det. Virker til der er nogle ret fede programmer til mac, både lyd og billede/video. Men altså der må vel næsten findes ligeså mange alternativer til windows platformen, eller linux fx. Eller er de programmer til mac bare så meget bedre at det skal være Mac hvis man er i en af de tre nævnte professioner.

6

onsdag, 24. januar 2007, 17:34

Citeret

Originally posted by Marquis

Citeret

I sidste ende er det vel bare en smagssag. Nogle mennesker tager det lidt for seriøst - især Apple's fanbase, der i 70% af tilfældene er totale idioter der suger alt hvad Apple giver dem af fup-benches og statistikker i sig.

Omkring Mac, måske du kan svare mig på det Carlsen. I 'gamle' dage, før Apple begyndte og bruge x86 CPUer, var argumentet for at bruge Mac tit og ofte, at hvis man var designer/lydmand/videomand, så var Mac det eneste der duede. Er der stadig hold i det ? Er lidt i tvivl, og har tit gået og tænkt over det. Virker til der er nogle ret fede programmer til mac, både lyd og billede/video. Men altså der må vel næsten findes ligeså mange alternativer til windows platformen, eller linux fx. Eller er de programmer til mac bare så meget bedre at det skal være Mac hvis man er i en af de tre nævnte professioner.

Nej det er bestemt ikke tilfældet - PowerPC har heller aldrig overgået Intel-systemerne. Ihvertfald ikke i nyere tid. Men mange de dybt religiøse Apple-folk giver sig stadig ikke.
Jeg encoder en del med Handbrake. Der er på forummet en benchmark sektion hvor folk poster deres FPS under encodingen, for at sammenligne hvilke systemer der kører bedst. Min egen laptop (se sig) trækker bukserne af en PowerMAc quad 2,5GHz G5. Så det kan de godt stoppe op et vis sted. Dertil er G5'eren nok den mest strømslugende og varmeudviklende CPU mennesket har set siden P4 Prescott. Så godt Apple så lyset og gik over til Intel. Problemet er at ikke alle programmer (inkl. dem der benches med ind i mellem) ikke nødvendigvis er lavet til at udnytte begge cores. Derfor har man set benchmarks hvor en G4 næsten har kunnet følge en Core Duo - men læg den anden core oveni og man er ikke i tvivl om at G4 og G5 er efterladt i støvet.

Hvad programmerne angår så findes størstedelen som alternativer på PC. Ihvertfald Adobe serien. Final Cut Pro er så Apple's eget, og meget benyttet - og kan selvfølgelig kun køre på Apple maskiner.

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "Carlsen" (24.01.2007, 17:37)

7

onsdag, 24. januar 2007, 17:39

Citeret

Haha fedt nok du skriver det når der står "100% subjektiv fanboy" i Carlsens signatur :))

| asus a8n-e | a64 3700+@2860mhz | 2x1gb kingston valueram | inno3d 7900gt |

8

onsdag, 24. januar 2007, 17:42

Citeret

Originally posted by Butcher

Citeret

Haha fedt nok du skriver det når der står "100% subjektiv fanboy" i Carlsens signatur :))

Ja ikke :)) Hehe aj men nu har jeg før beundret Carlsen for hans meget saglige og 'wellspoken' indlæg, så tror nu ikke han er en af dem som meget snæversynet råber ud i natten at det eneste der duer er mac/linux/windows whatever :P Og ikke er til at stikke i når det kommer til diskussion omkring emnet.

9

onsdag, 24. januar 2007, 17:44

Vi har herhjemme købt en 20" iMac for et par uger siden, og må sige den køre bare som en drøm. Brugerfladen er mega nem at gå til, og syntes i det hele taget at OSX er et superb OS. Har også kigget lidt på Vista, og det ligner lidt at MS har kopieret en del fra OSX.

Intel Core 2 Duo E6600
ASUS P5N32-E SLI
2 GB CellShock PC-6400
2 GB Kingston HyperX PC-8000
Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
WD Caviar 250GB SATA II
WD Caviar 500GB SATA II
NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

10

onsdag, 24. januar 2007, 17:47

Citeret

Originally posted by Tha Priest
Vi har herhjemme købt en 20" iMac for et par uger siden, og må sige den køre bare som en drøm. Brugerfladen er mega nem at gå til, og syntes i det hele taget at OSX er et superb OS. Har også kigget lidt på Vista, og det ligner lidt at MS har kopieret en del fra OSX.

Tjah det kan man sige. Men på den anden side er det vel også en naturlig udvikling. Dog ser jeg ikke noget problem i, at de har taget det bedste fra OSX, det er kun dejligt..

| asus a8n-e | a64 3700+@2860mhz | 2x1gb kingston valueram | inno3d 7900gt |

11

onsdag, 24. januar 2007, 18:06

Citeret

Citeret

Tjah det kan man sige. Men på den anden side er det vel også en naturlig udvikling. Dog ser jeg ikke noget problem i, at de har taget det bedste fra OSX, det er kun dejligt..

Er nu heller ikke fordi jeg har noget problem med at de har kopieret det, men derfor syntes jeg stadig at OSX er 1000 gange mere funktionelt og ser MEGET bedre ud - også selvom det er et ældre OS. Glæder mig til at Leopard kommer, det ser ud til at der bliver endnu flere fede funktioner.

Intel Core 2 Duo E6600
ASUS P5N32-E SLI
2 GB CellShock PC-6400
2 GB Kingston HyperX PC-8000
Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
WD Caviar 250GB SATA II
WD Caviar 500GB SATA II
NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

12

onsdag, 24. januar 2007, 18:34

Citeret

Citeret

Citeret

Er nu heller ikke fordi jeg har noget problem med at de har kopieret det, men derfor syntes jeg stadig at OSX er 1000 gange mere funktionelt og ser MEGET bedre ud - også selvom det er et ældre OS. Glæder mig til at Leopard kommer, det ser ud til at der bliver endnu flere fede funktioner.

Ja specielt TimeMachine ser rigtig spændende ud, og så påstår de jo at de har hemeligholdt 10 af de fedeste nye tiltag i leopard, men vi må jo se.

Jeg overvejer selv, meget en udskiftning af min stationære og min bærbare pc, til en macbook pro :D

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=16923&sid=[/IMG]

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "TheNIX" (24.01.2007, 18:34)

13

onsdag, 24. januar 2007, 20:50

Flyttet til Spil & Programmer

14

onsdag, 24. januar 2007, 22:30

Mac er primo. Kan stadig huske min først computer.
En dejlig mac med 1024 kb ram (det var jo den store model) og en 8" monokrom skærm. Shit det var tider.

Jeg forstår ikke hvis folk ikke kan finde ud af en mac. Det er da det mest brugervenlige nogensinde. Det er da bare en vanesag.
Dengang 486'ere stadig kørte DOS havde apple jo haft deres grafiske bruger overflade LÆNGE.

Apple er suveræne.

15

torsdag, 25. januar 2007, 07:32

Jeg har pc og mac stående side om side her på arbejdet med en skærm til værd, og bruger begge dele.

Skulle jeg vælge et system frem for et andet blev det pc'en der vandt.

Med hensyn til ydelse er den lidt foran og udviklingen er hurtigere samt prisen for en opgradering er noget lavere end hos Apple.

Programmer, det er stadig nemmere på pc. Ja mange programmer kan fåes på mac også men udviklingen med henblik på pc er langt større og mange små programmer kommer aldrig på mac'en.

Virus, for mig at se er det samme som på pc jeg kunne aldrig finde på at køre med mac'en uden at have virus scanner inde det er helt sikkert.

OSX, ja det er ikke noget helt dumt OS slet ikke når vi kigger på design. Når man kommer over i mere avanceret brug begynder nogle ting at blive MEGET bøvlet i forhold til windows. Lad mig lige sige med det samme at jeg har mange års erfaring med brug af flere generationer af Apple OS'er så ikke fordi jeg ikke kan finde rundt i dem :)

En af de ting der pisser mig allermest af med OSX er at hvis et program dør så fucker maskinen bare op. Så er der kun en vej og det er at holde knappen inde og genstarte hele lortet. Der er ikke en ctrl+alt + del funktion som på pc'en og det er sgu lidt belastende nogen gange :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

16

torsdag, 25. januar 2007, 08:18

Hvis jeg ska' vær' helt ærlig, så får jeg kryb når jeg kommer i nærheden af en Mac ! Sorry til dem der har en, men så'n har jeg det altså. Men dermed kan andre jo sagtens synes det er fedt.

For mig virker Mac designet for Barbie-pop-agtigt på en måde, får også associationer omkring noget kikset fisfornemt noget.
Det hjalp så heller ikke på det, at et par af mine tidligere bekendte, var totalt Mac-fikserede og vel nok det nogle af jer kalder overdrevne fanboys.
Jøsses kineser - de var næsten værre end den værste ekstremistiske muslim. Simpelthen umulige at kommunikere med, deres verden var nærmest en hvid porcelæns klokke, som var dekoreret med æbler. ;)

Har tvunget mig selv til, at prøve at bruge en anden kammerats Mac for ikke kun at bedømme det ud fra udseendet - og ja det virker upåklageligt. Men jeg er nok for indkarneret en MS-bruger - til at jeg ka' se noget givtigt, som sku' kunne overbevise mig om, at det er bedre end min PC og dens muligheder.

At andre så godt kan finde den bedre og pænere er jo selvfølgelig helt fint, bare de ikke tuder mig ørene fulde, med lovprisninger om, at det er det bedste inden for IT (som mine 2 tidligere bekendte gjorde).

Go' vind til både "æbler og vinduer" :crazyeyes:

Tror vist jeg lige skal ha' en lur.

17

torsdag, 25. januar 2007, 09:38

Citeret

Originally posted by _WHAT_
En af de ting der pisser mig allermest af med OSX er at hvis et program dør så fucker maskinen bare op. Så er der kun en vej og det er at holde knappen inde og genstarte hele lortet. Der er ikke en ctrl+alt + del funktion som på pc'en og det er sgu lidt belastende nogen gange :)

Det jeg ellers virkelig har sat pris på, er at jeg altid har kunnet redde den med et force quit (cmd-alt-esc) hvis et program er crashet. Tror de få par gange jeg har været nødt til at genstarte har været når jeg selv forgæves har prøvet at forbinde til noget på det lokale netværk, og ikke har kunnet vente på timeout - så finderen er låst, ligesom explorer gør i windows.

18

torsdag, 25. januar 2007, 10:27

Citeret

Citeret

Originally posted by _WHAT_

Det jeg ellers virkelig har sat pris på, er at jeg altid har kunnet redde den med et force quit (cmd-alt-esc) hvis et program er crashet. Tror de få par gange jeg har været nødt til at genstarte har været når jeg selv forgæves har prøvet at forbinde til noget på det lokale netværk, og ikke har kunnet vente på timeout - så finderen er låst, ligesom explorer gør i windows.

Syntes langt fra altid force quit virker har oplevet det et par gange på det sidste hvor dr netradio er gået død i browseren. Der har kun været en ting at gøre knappen i bund og vent det er sgu lidt nederen.

Skal da lige siges at mac er blevet fornuftigt med OSX før det gav jeg ikke ret meget for dens måde at arbejde med ram.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
Common sense is creativities biggest enemy

19

torsdag, 25. januar 2007, 12:03

jeg må sige at jeg hælder mest til mac, jeg har dog ikke prøvet OSX, men har erfaringer fra tidligere versioner.

Windows har en række graverende problemer, som kan dateres helt tilbage fra windows 1.0. Selvfølgelig er der kommet bedre hardware support, samt diverse kompatibiltets hjælpere til ældre programmer, men de kan stadig ses.

prøv fx. at sætte en diskette i diskettedrevet (prøv på både en mac og en windows maskine) og kopier en 10 mb stor fil over (uden at zippe eller RAR den). På en mac vil den komme med det samme med en besked om det ikke kan lade sig gøre (vil den osse i linux) I windows derimod vil den prøve at kopiere filen over, og når disketten er fyldt vil OS'et give en besked om at der ikke er mere plads. Dette gælder også for CD'er der skal brændes. Denne fejl var godt nok på de første macs, men blev løst. med windows har det været der fra starten.

det er umiddelbart en lille (men irriterende) detalje, men det giver lidt et indblik med at der er kigget på alle detaljerne i macOS. Desuden er det noget skrammel med alle de 34738426 opdateringer der kommer fra m$ hele tiden fordi der er et eller andet de har glemt.

Desuden har jeg en følelse af at vista bliver værre på det punkt...

Seneste tests og artikler

8

MSi Twin Frozr GTX 970 Gaming 4G

Så kom dagen altså, som jeg er
Læs Mere

0

Func HS-260 Gaming Headset

Tweak.dk tager i dag pulsen på
Læs Mere

0

Corsair Graphite 780T Full Tower

Tweak.dk tager i dag et kig på
Læs Mere

0

CM Storm Resonar In-ear Gaming Headset

Hvis du tilbringer megen af di
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Ny GeForce 344.11 WHQL driver

Sammen med lanceringen af de n
Læs Mere

0

NVIDIA stopper med tre GeForce 7xxx grafikkort

I forbindelse med lanceringen
Læs Mere

0

Biografpremierer i uge 38

Så er det igen blevet tid til,
Læs Mere

0

Need for Speed Rivals Complete Edition annonceret

EA har annonceret Need for Spe
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.