Program til at lave image af harddisk?

  • Jeg skal have lavet en kopi af min harddisk, altså dem jeg har snakket med kalder det "ghost"... Det er til hvis lortet går i smadder så kan man hurtigt formatere og gendanne det hele fra nogle cd'er/dvd'er..?
    Har I nogle anbefalinger?
    og er det noget der er til at finde ud af eller hvad?
    Det er simpelthen fordi jeg er træt af at der går en halv dag med at formatere og installere windows, office osv

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Ja det er rigtigt at symantec laver et disk image program kandet Ghost.
    Der findes også andre, paragon laver vist bl.a. også et.
    Om der findes noget gratis ved jeg ikke men tag et kig på gratislisten.


    Jeg har rodet med ghost, nøjagtig af de samme årsager som du:
    Ville kunne geninstallere windows med alle drivere og programmer på en halv time.


    Det er sådan set simpelt nok at lave selve imagefilen, hvis man holder tungen lige i munden og læser hvad der står på skærmen.


    Det var lidt mere indviklet at få det lagt tilbage på disken: Jeg havde ikke lige fået læst den der del hvor der stod at man skulle huske at lave bootdisketter. Men det løste sig også.


    Men hvis vi nu antager at windowinstallationen holdt et halvt år, ja så havde jeg alligevel lavet diverse hardwareændringer i mit system, og var måske også begyndt at bruge et lidt andet udvalg af software.
    Desuden var der jo også kommet nye driver og windowsopdateringer.


    Alt i alt endte det med at jeg brugte ligeså lang tid på at reparere min fine imageinstallation og få den up to date.
    Og så sad jeg alligevel tilbage med en fornemmelse af ikke at lavet en optimal installation.


    Det er mine erfaringer med det. Jeg tror altså at det der imagevæsen er bedst egnet til firmaer hvor ti helt ens computere skal have den samme windowsinstallation.

  • altså man kan f.eks. efter alt er installeret lave en "Ghost" i f.eks. Acronis Trueimage og så sætter den i. Skal man trykke noget når windows installation starter så? Systemgenoprettelse eller hvordan. F2 mener jeg det er

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Hmm kan godt være du har ret Humpeligimp... Men altså man kunne jo lave en med windows, office og de programmer man bruger oftest.... og uden alle drivere, som man så hver gang kunne hente de nyeste af på div. hjemmesider... Men jeg ved godt at der selvfølgelig kommer opdateringer til alting hele tiden.. Såå kan godt være at man bare skulle glemme den idé igen..

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • syntes bestemt ikke at du skal glemme det igen.
    Jeg har brugt Norton Ghost i mange aar efterhaanden baade paa mit arbejde og privat. jeg har desuden proevet en del andre image programmer men jeg har ikke fundet nogen der kan maale sig med norton ghost endnu.


    I de 2 nyeste versioner (ver. 9 og 10) er det ikke muligt at goere det igennem dos. der skal du have fat i version 8.0 men det, kan ogsaa det du skal bruge det til.


    inde p[ min webside under download kan du hente et image lige til at braende ud paa en cd og derefter boote det er lavet til Ghost og det er meget let at bruge. hvis du faar brug for mere hjaelp kan du tilfoeje mig paa din msn saa skal jeg nok se hvad jeg kan goere

  • he he glemte helt at skrive hvorfor jeg ikke syntes at du skal glemme det. :crazyeyes:


    anyway hvis du laver et image med windows og alle drivere samt programmer og saetter din computer op saadan at alle dine program indstillinger og dokumter bliver gemt paa fx d drevet.
    Saa er det faktisk hurtigere at laegge dit image ind paa ny end at fx fejlsoege din computer for fx virus og eller adware eller andre underligheder.
    naar jeg smider mit image ind igen tager det kun 3 min og 15 sekunder. og paa den tid kan man ikke naa meget andet.
    og da alle dokumenter og indstillinger er paa d drevet skal du ikke til at kopiere det.


    nu skriver du at der bliver for meget at opdatere hvis du koeber nyt hardware. det kommer jo an paa hvordan du laver dit image. og der er jo heller ikke noget galt i at have et image liggende med en ren windows installation. hvis du har det har man allerede der sparet en halv time eller hvor lang tid det nu tager at installere windows


    derfor er det en god ide

  • Quote

    Originally posted by Bit Phreak
    syntes bestemt ikke at du skal glemme det igen.
    Jeg har brugt Norton Ghost i mange aar efterhaanden baade paa mit arbejde og privat. jeg har desuden proevet en del andre image programmer men jeg har ikke fundet nogen der kan maale sig med norton ghost endnu.


    I de 2 nyeste versioner (ver. 9 og 10) er det ikke muligt at goere det igennem dos. der skal du have fat i version 8.0 men det, kan ogsaa det du skal bruge det til.


    inde p[ min webside under download kan du hente et image lige til at braende ud paa en cd og derefter boote det er lavet til Ghost og det er meget let at bruge. hvis du faar brug for mere hjaelp kan du tilfoeje mig paa din msn saa skal jeg nok se hvad jeg kan goere


    Det image du har lavet, hvad er der på det?


    kan det ikke skabe ravage hvis man bruger et image med drivere til alt muligt andet HW end det der sidder i éns PC?

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • nej det laver ikke noget ravage da windows som regel kun bruger de drivere der er hardware til. den bliver m[ske en lille smule langsommere til at starte op men det kan hurtigt rettes. og netop derfor er det ogsaa rimelig let lige at faa en anden computer op at koere igen hvis windows er gaaet ned. for selv om det ikke er min egen comp jeg bruger imaget paa starter de fleste andre computere op med det. dog skal man lige installere de drivere der passer til. Det er sket nogle enkelt gange at jeg ikke kan bruge mit main image med alle drivere og programmer paa. men saa kan jeg n;sten altid bruge et image med kun windows installeret paa til at genskabe en computer.
    inden for de sidste par dage har der vaeret et par stykker herinde paa tweak.dk der har haft problemer med at installere windows. - dvs. at den er gaaet kold under installationen. Det problem undgaar man ogsaa eller man kan komme uden om det ved at bruge et image.



    nu spoerger du om hvad der paa mit ghost image.
    hvis jeg skulle skrive alt ned blev listen rimelig lang. men hvis jeg lige skal skrive hoveddelene saa er der windows, alle drivere til min computer, all windows opdateringer, alle smaaprogrammer som jeg normalt bruger og saa er det hele sat op som det skal med alle indstillinger og tweaks.
    og ca en gang om maaneden laegger jeg mit image ind paa ny saa min computer altid er "frisk" og uden adware og alt muligt pis

  • Hmm det lyder jo lovende.... Så er det bare om det er til at finde ud af :D...
    Men jeg skal vel stadig hen og købe Norton Ghost 8.0 for at jeg kan lave sådan nogle skiver..?! Eller hvad? Jeg ved ikke rigtig hvad man skal bruge det image der til der ligger på din hjemmeside??

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Quote

    Originally posted by xdream
    Hmm det lyder jo lovende.... Så er det bare om det er til at finde ud af :D...
    Men jeg skal vel stadig hen og købe Norton Ghost 8.0 for at jeg kan lave sådan nogle skiver..?! Eller hvad? Jeg ved ikke rigtig hvad man skal bruge det image der til der ligger på din hjemmeside??


    du har lige fået en PM :)


    du skal bare brænde imaget ud på en cd med Nero Burning rom og derefter genstarte med cd'en i dit drev. så booter den fra cd'en