Linux (Ubuntu) Installation

  • Jeg har windows på min Raptor disk som jeg har delt op i 2... og nu installerede jeg linux på min anden partition.. og den lavede den selv... jeg checkede op til flere gange at den ikke slettede eler rørte ved min windows partition.. og det gjorde den ikke, den lavede en root, og en swap fil på min logical partition.. så alt gik godt.. til lige efter installationen..


    så kunne jeg hverken boote Windows eller Linux... det eneste jeg kan starte er Linux i Live tilstand fra cd'en..


    nogen hjælp???



    jeg havde ikke regnet med at min windows skulle dø lige nu.. så har en masse billeder osv der skal gemmes.. plz :(


    det eneste den siger er Error loading OS.
    og det tror jeg selv er noget med at linux overskriver eller fjerne windows boot record eller hva man skal kalde det.. rigtigt eller?

  • Det lyder som om den ikke har fået installeret grub i mbr. Jeg ved ikke lige hvordan du gør i ubuntu, men du kan prøve at boote op på live cden. Fyrre op for en konsol og skrive

    Code
    1. grub-install /dev/hda1


    Jeg går her ud fra at din raptor harddisk ligger på /dev/hda1, ellers kan du evt. prøve at geninstallere ubuntu på samme måde, og under installationen kigge efter grub.

    Fujitsu Siemens AMILO Pro V3205 - Core Duo T2050 - 512 Mb PC2-4200 - 12,1" Widescreen - 1,8 Kg

  • Quote

    Originally posted by dpro
    Det lyder som om den ikke har fået installeret grub i mbr. Jeg ved ikke lige hvordan du gør i ubuntu, men du kan prøve at boote op på live cden. Fyrre op for en konsol og skrive

    Code
    1. grub-install /dev/hda1


    Jeg går her ud fra at din raptor harddisk ligger på /dev/hda1, ellers kan du evt. prøve at geninstallere ubuntu på samme måde, og under installationen kigge efter grub.



    hmm nu kom den da med noget svar....


    mkdir: cannot create directory '/boot/grub' : Permission Denied

  • grub-install skal køres med root rettigheder, derfor er det så:

    Code
    1. sudo grub-install /dev/hda1


    eller også

    Code
    1. sudo -s
    2. grub-install /dev/hda1


    sudo -s gør det samme som su.

    Fujitsu Siemens AMILO Pro V3205 - Core Duo T2050 - 512 Mb PC2-4200 - 12,1" Widescreen - 1,8 Kg

  • Quote

    Originally posted by dpro
    grub-install skal køres med root rettigheder, derfor er det så:

    Code
    1. sudo grub-install /dev/hda1


    eller også

    Code
    1. sudo -s
    2. grub-install /dev/hda1


    sudo -s gør det samme som su.



    /dev/hda5: Not found or not a block device.


    og der tror jeg saa jeg er galt paa den.. men jeg kan proeve at installere dem igen..


    eller er det fordi jeg ikke kan mounte dem???




    ok har opdatet et andet problem... nu når jeg prøver at loade et OS, bare lader den stå.. så siger den GRUB Loading Stage1.5


    GRUB Loading, please wait...
    Error 22