Er du skrap til Visual Basic?? Kig her!!

  • Hey Tweakers!


    Har et mindre problem, som en eller flere af jer måsek kunne være behjælpelig med?
    Det drejer sig om at jeg skal bruge et program (kodes i Visual Basic, self), der når man trykker på en enkelt knap med Excel åben, automatisk laver et diagram som er ens hver gang, bortset fra værdierne.


    Programmet skal kunne bruges i alle excel dokumenter, derfor duer Makro ikke.


    Er der nogen der har skillz til at hjælpe med et sådan projekt?

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Flyttet til Spil og Programmer.


    Ja der kunne man bare se, så fejlvuderede jeg alligevel:)
    Du ved ikke noget om sagen?;)

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Nej desværre ikke. Men om 5 uger skulle jeg gerne kunne lave et Javaspil til dig, hvis du skulle få brug for det :crazyeyes:


    Nahh desværre, der er jeg ikke i praktik som ingeniør længere;)

  • En makro behøver ikke være bundet til et bestemt ark.


    Du kan programmere eller indspille den i et hvilket som helst ark, flytte den til et modul i et tomt ark (drag and drop virker også i Excels VBA-editor, som du starter med Alt-F11) og gemme dette ark som en XLA-fil i et af de to biblioteker, Excel bruger til disse filer (se nedenfor). Derefter starter du Excel og går ind i menuen Tools... | Add-ins... og sætter hak ved dit ark, som gerne skulle stå på listen.


    Nu hentes dette ark ind i baggrunden, hver gang du starter Excel, og både funktioner og subrutiner er tilgængelige for andre ark. Du kan dermed lave faste knapper i Excel, der kalder subrutiner i dit ark.


    De to "korrekte" placeringer af XLA-filer er, afhængigt af om de skal være tilgængelige for een eller alle brugere på maskinen:


    C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\Library


    C:\Documents and Settings\<Brugernavn>\Application Data\Microsoft\AddIns


    Ret selv til, så stien svarer til version og sprog for din Office. (Den sidste af de to er jeg ikke 100% sikker på. Jeg sidder ikke lige med en maskine, hvor jeg faktisk har noget installeret der.)


    Man kan også opnå det samme med et skjult XLS-ark, som lægges i XLSTART, men det er en lidt mere fusket løsning.