• Harddisk plads som får tildelt data som ikke kan være på ram.


    F.eks. du spiller battlefield 2 med "texture" på high, men du har kun 1 GB ram BF2 fylder dine ram helt ud men alt data kan ikke være på rammene, så det der ikke kan være på ram bliver smidt over på harddisk.


    Derfor er der mange der føler start lag når de spiller og egentlig ikke har tænkt sig om og sat texture ned på medium eller low.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

    Rettet en gang, sidst af RAC ().

  • http://www.clan-gnu.dk/artikel.php?id=6


    normalt er 2Gb totaltinkl systemram nok til de fleste der genstarter deres comp 1 gang om ugen eller mere, og ikke multitasker ekstremt meget mellem ram-tunge programmer.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • ja så vil den smide mere over i pagefilen, og så vil din computer blive langsommere....kan man helt undvære pagefilen er det optimalt....men det står i linket.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Windows begynder først at gøre brug af paging filen når der ikke er mere ram.
    Bare fordi man gør den større vil den da ikke blive brugt mere.
    Men man mister selvfølgelig det mere harddiskplads.

  • Quote

    Originally posted by humpeligimp
    Windows begynder først at gøre brug af paging filen når der ikke er mere ram.
    Bare fordi man gør den større vil den da ikke blive brugt mere.
    Men man mister selvfølgelig det mere harddiskplads.


    hvis bare det var såvel.......sådan burde det være teoretisk. i praksis smider windows hele tiden ting over i pagefilen, hvis der er en....uanset om du bruger 20 eller 80% af systemrammene.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Harddisk plads som får tildelt data som ikke kan være på ram.


    Quote

    Originally posted by humpeligimp
    Windows begynder først at gøre brug a paging filen når der ikk er mere ram.


    Nej. Swapfilen bliver også brugt til data der ikke behøver at ligge i RAM´ene. Er ikke just det samme som at den kun skulle blive brugt hvis der ikke er plads i RAM´ene.


    Quote

    Originally posted by Fragman
    ja så vil den smide mere over i pagefilen, og så vil din computer blive langsommere....kan man helt undvære pagefilen er det optimalt....men det står i linket.


    Kan man helt undværre swapfil, så ville det jo logisk nok være optimalt, men kan man heller ikke. Der er ingen økonomi i det og forskellen i ydelse behøver ikke at være særlig stor. Det er dog stensikkert at det er MEGET få her inde som har RAM nok til at undværre en swapfil ved relativt tungt arbejde. Disse folk kan nok tælles på 2-3 fingre :))


    Men har man et par GB RAM i systemet som man ikke bruger, så kan man jo begynde og overveje om man helt kan undværre at have en swapfil :crazyeyes:


    Folk med 2 GB RAM der syntes de kan undværre en swapfil taber enten ydelse på det eller også laver de ikke tungt arbejde .... Længere er den nu ikke.

  • nej.


    tjae grill jeg ved ikke hvad du menr med tungt arbejde, men de fleste almindelige brugere kan godt nøjes med 2GB..spiller selv bf2 uden pagefil downloader (self kun lovlige ting :D ) har 2 irc clienter kørende og ventrilo samt antivirus firewall osv, og efter 1 times bf2 er loaden på max 80% af de 2 GB...og det har bestemt ikke kostet ydelse..tværtimod. og rebooter ca hver 10. dag tror jeg.


    men ja brugere der laver meget mutitasking når de fx laver film og komprimerer dem samt laver store billeder om osv, så er det da muligt at 2GB slet ikke er nok.....men for de fleste skulel 2GB altså lige kunne gå.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Det er mere hvad du bruger den til end hvornår den er tændt.


    Med mindre du roder med redigering af filer på mange gb,
    er der ingen grund til at ændre størrelsen fra det windows satte den til da det blev installeret.

  • Quote

    Originally posted by humpeligimp
    Det er mere hvad du bruger den til end hvornår den er tændt.


    Med mindre du roder med redigering af filer på mange gb,
    er der ingen grund til at ændre størrelsen fra det windows satte den til da det blev installeret.


    der er altid en god ide til at sætte den til en fast størrelse og sørge for at den laver en ny hver gang....niller læs hvad der står i mit link...spiller du mest spil så er 2GB inkl ram nok...ellers skal den nok klage over det og så kan man ændre det til 2.5 gb hvis nødvendigt...hvis windows slv bestemmer vil den ændre på pagefilen når du spiller osv hvilket giver lag, eller bruge uforholdsmæssigt meget hdd plads. ved at lade den oprette en ny ved hver reboot, tager det lidt længere tid at lukke ned, men til gengæld skal man ikke diskfragmentere hele tiden.....og gør man ikke det vil systemet langsomt blive mere sløvt. at vælge den rigtige hdd at smide pagefilen på hjælper også en del....så niller...læs guiden i mit link længere oppe, så jeg ikke skal gentage mig selv igen og igen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • nu har jeg kørt den guide.. og før stod min pagefil til 2024 - 4046. så satte jeg den til 2000-2024, er dette ok??


    og så lavede jeg den Regedit ting også :) så nu må vi se hvor meget bedre ting bliver :P

  • du skal sætte den til en fast størrelse..dvs min og max skal være det samme...hvor stor en mængde du behøver må du selv vurdere....med 1 GB ram kan man normalt klare sig med 1GB pagefil....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.