Cluster, how to?

  • Min far har efterhånden en del gamle computere liggende og jeg kom så til at tænke på hvordan et cluster fungerer og om det er noget der er mulighed for at lave. Jeg har prøvet at google lidt på det men resultaterne er lettere uforståelige, ihvertfald for mig.


    Er der nogen der kan forklare i simple træk hvad et cluster helt præcist gør, hvordan det skal sættes op og hvilke programmer der skal bruges?

  • selve ordet cluster betyder jo klynge...altså en tæt gruppe.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Regner med du spørger efter hvordan man sætter dem sammen, right? Ku egentlig også godt selv tænke mig at vide det... Men det eneste jeg kan sige om det er at det vist kun kræver 1 kabel at koble dem alle sammen...


    Har set bagenden af et større cluster og der var kun koblet strøm og så ét kabel fra hver pc til den næste indtil den sidste, hvor der var koblet input og skærm til


    Edit:
    http://www.tik.ee.ethz.ch/~ddo…g/photos/cluster_back.jpg
    Her lader det til det bare er en masse maskiner sat op ved siden af hinanden... Men det er vist også kun hvis man har nogle matematiske opgaver, hvor en computer regner én ting og en anden regner noget andet af stykket...

  • Det vel bare simpelt som dette


    netværksforbundet med hele molevitten.


    Alle pc'er får client software, og serveren eller masteren for master software.


    Har også selv engang søgt efter info, men indtil videre kun fundet hvor det kører med linux, på en geeket måde ;)

  • Havde godt regnet ud at et cluster er mange computere der kan arbejde sammen om en eller flere opgaver styret at en eller flere "master" computere. Har også været inde på wiki og læse, og har også fundet ud af at de skal kobles sammen v.hj.a. netværkskabler.


    Nu bliver der nævnt klient og master software, men jeg vil gerne vide hvilke? - og ikke mindst hvilke der er nemmest at starte ud med ;)


    Kunne også godt tænke mig at høre hvilke hverdags opgaver sådan et cluster egentlig kan lave? - hva med folding@home f.eks.?

  • Quote

    Originally posted by Try-this
    Havde godt regnet ud at et cluster er mange computere der kan arbejde sammen om en eller flere opgaver styret at en eller flere "master" computere. Har også været inde på wiki og læse, og har også fundet ud af at de skal kobles sammen v.hj.a. netværkskabler.


    Nu bliver der nævnt klient og master software, men jeg vil gerne vide hvilke? - og ikke mindst hvilke der er nemmest at starte ud med ;)


    Kunne også godt tænke mig at høre hvilke hverdags opgaver sådan et cluster egentlig kan lave? - hva med folding@home f.eks.?


    Specielle linux dists. fx der er kodet efter at skulle cluster, lige hvilke ka jeg ikke svare på da jeg aldrig selv har rodet med det. Men er ret sikker på der er et gratis linux alternativ derude. Ellers er der jo også windows, men ved ikke om det er en speciel version af win server fx.

  • Quote

    Originally posted by Try-this
    Havde godt regnet ud at et cluster er mange computere der kan arbejde sammen om en eller flere opgaver styret at en eller flere "master" computere. Har også været inde på wiki og læse, og har også fundet ud af at de skal kobles sammen v.hj.a. netværkskabler.


    Nu bliver der nævnt klient og master software, men jeg vil gerne vide hvilke? - og ikke mindst hvilke der er nemmest at starte ud med ;)


    Kunne også godt tænke mig at høre hvilke hverdags opgaver sådan et cluster egentlig kan lave? - hva med folding@home f.eks.?


    Inde på Wikipedia så linker de til diverse softwares

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk


    Inde på Wikipedia så linker de til diverse softwares


    jeps.. men igen, søger lidt mere et svar på hvad der er nemt at begynde på, har skam set der er software ;)

  • Quote

    Originally posted by Schultz
    Jamen, dvs. du både har maskinerne og softwaren? Så er det vel bare at gå i krig :D prøve sig lidt frem, og se hvordan og hvor ledes :)


    Ja det må det jo ende med hvis der ikke er nogen der har en ide om hvor det er lettest at starte mht. software ;)