Computerens Helbred?

  • Hej alle,


    jeg ved ikke rigtig hvor jeg skulle poste det her eller hvad det skulle hedde dette her topic, men jeg prøver...


    Hvad skal man gøre for at holde computerens stand i orden?? jeg kører engang imellem det der diskdefragmentering der også har jeg avg der scanner rægelmæssig samt kører jeg det der ad-aware prg. for at rense ud...



    Er der ellers andet man kan gøre??

  • Du kunne evt. prøve System Mechanic 6 Pro


    http://www.iolo.com Det er et ret godt program der har masser af muligheder for at optimere din computer så du holder den fri for skidt :)


    Den erstatter self. ikke et antivirus program, men det ihvertfald godt til at "rydde op".


    Det ikke et gratis program, men man kan få en trial version med fuld funktion i 30 dage på førnævnte side :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Diskeeper er et defragmenteringsprogram, der kan sættes til at derfragmenere når computeren er "idle". Og en masse andet.


    Derudover bruger jeg privacy guardian fra PC-tools til at rydde op i cookies,
    IE historie og diverse junkfiler der ikke falder ind under kategorierne virus
    og spyware.
    Til dem bruger jeg Kaspersky (den er klart bedre end AVG som jeg havde før) og Spyware-Doctor..


    Det har kostet en god plovmand, men jeg har altså også mærkbart færre irritations-
    momenter nu.



    MVH Humpeligimp

  • Jeg tømmer også regelmæssigt TEMP- og Midlertidige Internetfiler- og en gang i mellem Prefetch mapperne. Skulle efter sigende gøre arbejdet lettere for dit system. Da disse ikke skal læses igennem når der skal søges rundt i systemet.
    Nogle af disse har jeg fundet bl.a. på disse sider, hvor der er læssevis af forsk. brugbare hints til at optimere systemet:


    http://www.petri.co.il/tweaking.htm
    http://labmice.techtarget.com/windowsxp/default.htm
    http://mywebpages.comcast.net/…CD/OptimizeXP.html#Tweaks
    http://tweak.us/cms/article_XP_Tweaks_Page1.html


    Trimme Services/Tjenester: http://www.beemerworld.com/tips/servicesxp.htm

  • det er rigtigt nok..det giver et ret stort boost...midlertidigt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Lækre links, og dejlig info. Jeg bukker og takker :9xo

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Quote

    Originally posted by Carsten_DK


    Hvor finder man Prefetch mapperne, Bent?


    CCleaner finder dem selv, og cleaner. Hvis du skal gøre det manuelt, kan jeg ikke lige hjælpe dig.


    Men Ccleaner virker rigtig godt.

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Hmm, ved ikke helt. Men det er vel det samme som at bruge eksterne defragmenterings programmer?


    Og så vidt jeg ved er Windows eget Defargmenterings program noget hø.
    Jeg skal dog ikke gøre mig klog på dette område, men der er ikke sket noget med min computer når jeg har brugt Ccleaner.

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Du sletter jo ikke rigtig noget ved en defragmentering.


    Nææ, men kunne jo være den flyttede nogle filer som ikke skulle flyttes?

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Quote

    Originally posted by SpRite
    Hmm, ved ikke helt. Men det er vel det samme som at bruge eksterne defragmenterings programmer?


    Og så vidt jeg ved er Windows eget Defargmenterings program noget hø.
    Jeg skal dog ikke gøre mig klog på dette område, men der er ikke sket noget med min computer når jeg har brugt Ccleaner.


    Nu var det faktisk diskoprydningssoftware jeg havde i tankerne. ;)

  • Ok - jeg trækker mine ord tilbage.


    Jeg fandt nu prefetch mappen, og den var overproppet.


    Ccleaner havde åbenbart ikke slettet en skid, lorte program :))


    Men for s**** det kunne mærkes :ph34r:

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Quote

    Originally posted by Carsten_DK


    Takker. Ser nu ikke til at være et problem hos mig. Der er kun 41 filer, som fylder 2,24MB, og kun strækker sig fra 7/6-06 til 12/6-06


    Jeg gør det også kun hvis der er mange gamle filer (mere end ca. 3 mdr. gamle). De sidste nye skal man ikke pille ved, da det så gør systemet lidt sløvere.

  • Oprydninsprogrammer kan sagtens slette noget man skulle bruge.


    Hvis man sætter et program som privacy guardian til at slette alt den kan
    ryger dine cookies, din intenethistorie, de nyhedsgrupper du ha subscribet m.m.
    Skal bruges med varsomhed.


    Ligeledes med de her optimizerprogrammer. De ændrer en masse forskellige buffersizes og timings, men de er jo sat fra MS's side til at køre stabilt på de fleste maskiner, så man risikrer et ustabilt system.
    Især hvis man kører forskellige optimizerprogrammer på samme maskine.


    Min erfaring er at forskellen alligevel er minimal. Kunne sagtens være indbildning.


  • tjae...microsoft er jo nødt til at sigte bredt så det kan køre stabilt på alle slags maskiner, uanset hvad man bruger dem til (det er ihvertfald tanken) og derfor kan der sagtens optimeres meget.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.