Hvem har en komplet XP64 løsning?

  • Hej der.


    Lidt XP64 issues.


    Jeg leder efter klar information om hvordan jeg kan installere og køre 32bit aplicationer på en XP64 maskine.


    Jeg læser rundt omkring på nettet at det kan lade sig gøre, men ingen rigtig klar beskrivelse af hvordan.


    a) Kan man køre 32bit aps på XP64 bit?


    b) Skal man "slå noget til" for at kunne gøre det?


    c) Hvorfor kan min XP64 kun se 2.7 GB, når jeg har 4GB installeret
    (min xp pro kan se 3GB).


    d) Du har ingen problemer med XP64. Hvad gjorde du?!



    Tak.
    Daniel.

  • Hejsa - ja du kan som hovedregel godt køre 32bit programmer på en 64bit windows. Der kan stadig være driverproblemer dog, men f.eks. har både nvidia og ati har grafikkortdrivers og creative har også lavet 64bit drivers.
    Jeg har stadig problemer med nokia og sony ericsson ikke understøtter 64bit og desuden har logitech heller ikke lavet 64bit drivers til mit webcam.


    Man skal som sådan ikke "slå noget til" for at installere windows 64bit, men det er en god ide at finde de drivers du har brug for INDEN du installerer. Der er en liste her med både hardware og software. Listen er slet ikke fuldstændig, men du kan nok godt regne med de ting der er listet.


    Windows xp 64bit understøtter op til 128 gb ram, så der burde ikke være nogen problemer der. Jeg har selv 3 gb ram og den har ingen problemer med det.


    Du skal være opmærksom på at windows xp 64bit bygger lige så meget på en windows 2003 server (32bit) som en windows xp (32bit) - så der kan være nogle programmer som ikke vil installere fordi programmet tror du kører på windows 2003 server. Det er dog kun sket et par gange, kan ikke huske hvad.

  • Tak. Det er en god liste.


    Det jeg mente med at "slå til" det var når man installere 32 bit aps på sin XP64. Altså, skal man gøre noget specielt når man vil installere og køre et 32bit program f.eks. Photoshop på sin XP64?


    Finder windows selv ud af at håndtere 32bit programmet, eller skal man køre i "et eller andet" 32 mode.

  • Det er sådan set kun drivers og lignende der kræver at de skal være 64bit.
    XP64 kører 32bit programmer uden problemer.


    Du kan se et eksempel hvordan XP64 ser forskellen mellem 64 og 32bit i dette billede:
    http://www.activewin.com/revie…mplate_files/image006.jpg

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU