Win2k vs. WinXP Pro.

  • Lad mig lige først slå det her fast, dette er IKKE et thread hvorvidt jeg ønsker at vide om jeg skal køre 2000 eller XP, eller hvad I nu synes er bedst. :]

    Jeg kører pt. XP men vil utroligt gerne tilbage til 2000 da en del af de programmer jeg arbejder i, ikke er kompatible med XP. Da jeg også spiller lidt diverse spil, både gamle og nye, vil det selvfølgelig osse være rart hvis mit OS ligeledes ville fungere ordenligt og performe fint under spillene.


    Nu er det bare sådan at jeg i spil og andre 3d programmer og lignende kan se en mærkbar ændring i ydelsen ved skiftet fra XP til 2000. I WinXP ligger min 3DMark01 score f.eks. på ligegodt 10500, hvor den kun ligger på 8000 under Win2k. Og det er udført med samme drivers osv. installeret, begge to på en ren Windows installation.


    Yderligere har jeg prøvet med f.eks. Counter-Strike på begge installationer, og det kører af en eller anden grund langt bedre under XP end under 2000. I spil som f.eks. Warcraft III er ydelsesforskellen ligeledes stor, også her er XP 2000 langt overlegen.


    Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor ydelsesforskellen absolut skal være så stor, så nu håber jeg at I kan svare mig på det. Kan det være fordi XP indeholder et eller andet som 2000 ikke gør og det derved er med til at give mig det mere ydelse end 2000? :rolleyes:


    Her er mit system ihvertfald så I har noget at gå efter;


    AMD Athlon XP 1900+
    MS-6590 KT4 Ultra
    512MB Performance PC2100
    Microstar Geforce 4 Ti-4200
    Creative Soundblaster Live! 1024


    Hvis I har nogle spørgsmål, så skal jeg med glæde svare så godt jeg kan. Dét her rummer mit lille hovede bare ikke. :(


    På forhånd tak.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • XP´s NT-core er en forbedret udgave af den som er i 2K... Det kan jo have lidt med det at gøre. En af ulemperne ved XP kan så være alt det shit som er i systemet, men da det er et MS-produkt så slipper man jo ikke for det... Endnu...


    EDIT : ... DOS STYRER ... Har ALDRIG oplevet at min computer gik ned dengang jeg brugte DOS. :))

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten
    XP´s NT-core er en forbedret udgave af den som er i 2K... Det kan jo have lidt med det at gøre.


    Yeah, måske. Men alligevel tror jeg ikke rigtigt så meget at det er dér den hænger, da mange rent faktisk scorer en højere score under 2000 end XP, hvad 3DMark altså angår. Jeg er så bare en af dem som ikke kan få mit 2000 til at køre lige så hurtigt som XP? :rolleyes:


    Kan det have noget at gøre med at der skal installeres en eller anden form for drivers til enten dit eller dat? Ligesom der til VIA chipsets skal installeres VIA-drivers osv.?

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Originally posted by Wolf_of_dk
    Der har vist været en test på tomshardware der viser at det var næsten samme ydelse


    Ja, den tror jeg osse nok at jeg kan huske. Og jeg kan osse se her i Tweak.dk's 3dmark sektion at mange scorer højere i 2000 end XP. Derfor forstår jeg ikke hvorfor min score er så meget lavere i 2000, selvom jeg kører med rene installationer af Windows, samme drivers og intet andet installeret. :rolleyes:

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Originally posted by engel
    Yeah, måske. Men alligevel tror jeg ikke rigtigt så meget at det er dér den hænger, da mange rent faktisk scorer en højere score under 2000 end XP, hvad 3DMark altså angår. Jeg er så bare en af dem som ikke kan få mit 2000 til at køre lige så hurtigt som XP? :rolleyes:


    Kan det have noget at gøre med at der skal installeres en eller anden form for drivers til enten dit eller dat? Ligesom der til VIA chipsets skal installeres VIA-drivers osv.?


    Dont know... Begge har deres fordele og svagheder... Så er det er stort set hip som hap hvad man bruger...

  • Hvis du skal bruge 2K er der ihvertfald en ordentlig omgang der skal opdateres før det er til at bruge ;) (Men stadig et lækkert sys).


    Det ekstra geil der er i XP (som er temmelig belastende) synes jeg dog ikke er så svært at fjerne.
    Nu har jeg også kørt XP i et par år, så jeg tror det ville være svært at gå tilbage til 2K



    Grill => LinuX giver DOS baghjul :) he he. Havde min server kørende i næsten et år uden et eneste boot .


  • hehe ja og Unix gir linux baghjul :D

  • Har du installeret de nyeste chipsetdrivere? Har du prøvet at tweake xp inden du besluttede at det stank :D
    Jeg fik en markant stigning i ydelsen ved at tweake xp (tweaktown har en udmærket guide "from reformat to relax") 8)

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

    Rettet en gang, sidst af Johnny ().


  • Ja, jeg vil ikke undværre min XP for 2K.... Selvom det er nice, så fortrækker jeg nu XP. :))


    Ej, det ville jeg nu ikke just at Linux gør. Det er en af de bedste platforme med et grafisk interface, men intet slår DOS når det kommer til stabilitet. Mest simpel er mest stabilt..


    ... og som en siger længere mede, så er Unix bedre en Linux, men kan ikke rigtig sammenlignes da det er 2 forskellige ting som har hver sin del af markedet.

  • Engel, vælg egenskaber for det/de programmer der kører dårligt under xp,-> vælg fanebladet Kompatiletet,-> sæt mærke i "Kør dette program i kompatilitettilstand for",-> vælg Windows 2000 i rullebladet nedenunder,-> tryk Ok.


    Det kan måske hjælpe på dine problemer, måske ikke med alle programmer men prøv lykken.


    Grillrotten, der findes masser af linux distributioner uden grafisk interface, men om de er mere stabile end andre OS aner jeg ikke. :))

  • Quote

    Originally posted by Bastard
    Grillrotten, der findes masser af linux distributioner uden grafisk interface, men om de er mere stabile end andre OS aner jeg ikke. :))


    Jeg kører min slackware-server i ren commandline ;)


    Men har ærligt talt ingen anelse om hvordan en stabilitets-battle ville gå imellem Linux vs. Dos. :)


    (Tror heller ikke jeg ville have tållmodigheden til, at vente på at en af maskinerne gik kolde) *G*