msn messenger porte !

  • Heysan...


    Jeg sidder på et studie-fællesnet i øjeblikket, og pga. folk ikke har fattet at man ikke må sidde og bruge p2p, så har admin'sne valgt at lukke for alt, og så lukke op for msn osv.


    Problemet er bare at selvom der er åbnet for:


    IN TCP 6891 - 6900
    IN TCP 1863
    IN UDP 1863
    IN UDP 5190
    IN UDP 6901
    IN TCP 6901


    så er der stadig ingen mulighed for at came, eller voice på msn. Hvilket er ... ja... deprimerende.


    Jeg sidder og snakker med ham den admin på msn, og vi prøver at finde en løsning, men måske er der noget vi har overset?


    Forbindelsen kører via en IKKE-uPnP fw.


    Hvad er det lige vi kan gøre, ALLE forslag er velkomne.


    Både til at stoppe misbrug af p2p hvis vi åbner det hele igen, sådan at vi kan bruge msn osv. uden problemer, eller til det andet.


    altså:


    Hvordan får vi netværket til at køre ordentligt igen og stadig har alle muligheder (undtagen p2p self)?

  • Hey håber det er okay jeg lige er med på en lytter her, for jeg kan sende filer til nogle af mine msn kontakter og lave webcam samtalter, men andre kan jeg ikke med :boxed: og nogle gang der går jeg glip af beskeder, eller omvendt de går glip af mine beskeder.... jeg har ik rigtig forstand på det med porte og sådan så ville være lækkert hvis nogen kunne hjælpe mig med det, evt over PM eller msn :)


    Igen sorry for OT

  • det duer jo ikke, for hvis man som jeg gør engang imellem suger et film klip eller en ny driver, patch eller demo så suger man jo bare... så kan man jo ikke blive andet end smidt af.

  • jamen det er fint nok du prøver, men nej, der er ikke opsat en proxy. Der er bare lukket for alle porte i routeren der deler nettet, og spørgsmålet er hvilke porte vi skal åbne for at vi kan få fuld funktionsdygtig msn, eller hvilke vi skal lukke for at forhindre p2p programmer.

  • Quote

    Originally posted by FlexQ
    det duer jo ikke, for hvis man som jeg gør engang imellem suger et film klip eller en ny driver, patch eller demo så suger man jo bare... så kan man jo ikke blive andet end smidt af.


    Altså det er ikk netværks overvågningen, der smider folk af... det er en admin i de fleste tilfælde - hvis han kan se du har hentet i flere timer, så nakker han din forbindelse..


    Men generelt er det jo heller ikk okay, at sluge de andres forbindelse, til at hente et større filmklip.. det er det nedern ved kollegienet

  • Quote

    Originally posted by KarGa


    Altså det er ikk netværks overvågningen, der smider folk af... det er en admin i de fleste tilfælde - hvis han kan se du har hentet i flere timer, så nakker han din forbindelse..


    Men generelt er det jo heller ikk okay, at sluge de andres forbindelse, til at hente et større filmklip.. det er det nedern ved kollegienet


    jah, men vi kan ikke få individuelle forbindelser desværre :( ...


    men det lyder ikke til der er nogen der ved så meget om netværk her inde... det var sq trist... æv

  • Hvis man tager udgangspunkt i at det f.eks var en 10/10 Mbit linie og der for lethedens skyld kun var 10 der skulle dele den, så ville det optimale jo være at man hver især havde en garanteret båndbrede på 1/1 Mbit, men hvis man ikke brugte sin båndbrede, så røg den ind i en pulje til fri afbenyttelse af andre indtil man igen bruger den :9xo ... og så skulle det være åbent for alt medmindre der er en big-brother-grund til at lukke for noget. I sidste ende, så er det jo brugerens eget ansvar hvad han downloader og ikke noget som en netværksansvarlig burde bestemme så længe trafikken ikke går ud over andre. Gør det jo kun hvis han ikke har gjort sit arbejde godt nok :))


    Medmindre man bare skulle dele båndbreden koldt og kynisk op på det antal brugere som der er, og så er det det...

  • grille... vi er nok 150 mennesker der hver især har adgang til den samme forbindelse 4/4 ... del lige den op ;) ... hehe


    For det har vi os snakket om, men så bliver forbindelsen så langsom at man ikke kan noget som helst.


    ellers godt bud.

  • Quote

    Originally posted by FlexQ
    grille... vi er nok 150 mennesker der hver især har adgang til den samme forbindelse 4/4 ... del lige den op ;) ... hehe


    For det har vi os snakket om, men så bliver forbindelsen så langsom at man ikke kan noget som helst.


    ellers godt bud.


    heh. Når det er SÅ mange der deler SÅ lidt, så luk alt ud over port 80 & 443 ... :))


    ... men hvad med at få en forbindelse der passer til antallet af mennesker ? :boxed:

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten


    heh. Når det er SÅ mange der deler SÅ lidt, så luk alt ud over port 80 & 443 ... :))


    ... men hvad med at få en forbindelse der passer til antallet af mennesker ? :boxed:


    Ikke sikkert de kan få 50/50 mbit i det område.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Originally posted by RAC


    Ikke sikkert de kan få 50/50 mbit i det område.


    ja der er så langt fiber ned i hele området, men ingen vil lade det komme på tale at skifte udbyder pga. vi har sådan et internt kommunikationssystem, og det vil de så nødig af med :P (jeg har ikke brugt det bare een gang på 9 mdr*G*)


    Men ja, det er simpelthen så sørgeligt langsomt... til så mange mennesker, men det kører faktisk ok når man bare browser og der ikke er nogen der sidder og suger :)

  • Quote

    Originally posted by FlexQ
    ja der er så langt fiber ned i hele området, men ingen vil lade det komme på tale at skifte udbyder pga. vi har sådan et internt kommunikationssystem, og det vil de så nødig af med :P (jeg har ikke brugt det bare een gang på 9 mdr*G*)


    Men ja, det er simpelthen så sørgeligt langsomt... til så mange mennesker, men det kører faktisk ok når man bare browser og der ikke er nogen der sidder og suger :)


    I kan jo sagtens få en kraftigere forbindelse og så stadig have en eller anden form for intern kommunikation som er gratis. Det er der mange kollegier der har. Hvis folk virkelig er trætte af forbindelsen, så lav en underskrift-indsamling. Kunne være det hjalp hvis dem med "magten" så at folk godt vil have noget kraftigere og samtidig er villige til at betale for det.

  • Quote

    Originally posted by GrillRotten


    I kan jo sagtens få en kraftigere forbindelse og så stadig have en eller anden form for intern kommunikation som er gratis. Det er der mange kollegier der har. Hvis folk virkelig er trætte af forbindelsen, så lav en underskrift-indsamling. Kunne være det hjalp hvis dem med "magten" så at folk godt vil have noget kraftigere og samtidig er villige til at betale for det.


    tjaa, det er jo en god idé, men syns bare det er spild af arbejde fra min side, da jeg flytter her om kort tid. Men skal da forelægge vores itadm. det. Selvom han ikke virker som om han gider særlig meget mere.

  • Quote

    Originally posted by FlexQ
    tjaa, det er jo en god idé, men syns bare det er spild af arbejde fra min side, da jeg flytter her om kort tid. Men skal da forelægge vores itadm. det. Selvom han ikke virker som om han gider særlig meget mere.


    http://www.skrivunder.dk :))


    Hvis jeres admin ikke "orker" mere, så burde han måske smutte på pension eller finde sig et andet arbejde. Han er jo til for jeres skyld ... Ikke omvendt. Kan være han trænger til en genopfriskning om hvad hans arbejde rent faktisk er. Har mødt nogle systemadministatorer der troede at deres arbejde bestod af at krydre røv 90% af tiden :crazyeyes: ... Det bliver man jo hurtigt træt af. Både som "kunde", men også som medarbejder eller assistent. :pokey:


    Det er vel rigtigt nok at det kræver lidt arbejde fra din & jeres side af, men siden i ikke har en admin der henvender sig til jer angående udviklingen af nettet og også sørger for at det hele kører optimalt, så er i jo nød til at prikke lidt for at se om ændringer rent faktisk er muligt eller om det bliver begravet i en bureaukratisk suppedas.


    Èn ting er dog sikkert. Der er pæn lille chance for forbedring hvis man ikke indgår en dialog med dem som bestemmer ...



  • HAHA ... ehm... sorry grille, men glemte vidst at skrive at han bare er en beboer der gør et stykke frivilligt arbejde :)

  • Quote

    Originally posted by FlexQ
    HAHA ... ehm... sorry grille, men glemte vidst at skrive at han bare er en beboer der gør et stykke frivilligt arbejde :)


    Okey, men gør jo ikke den store forskel om han gør det frivilligt eller ej. Hvis han ikke passer sit arbejde, så må andre jo gøre det for ham. Men siden han er beboer og gør det på frivillig basis, så er det jo nok ikke ham der tager beslutningerne og så må i jo snakke med ham/hende som gør det hvis i vil have ændringer.