TV-OUT nvidia på 100 hz tv

  • ja så har jeg et lille problem, som måske ikke kan løses..


    jeg har i længere tid brugt tv-out til at spille film på min pc og gå via anlæg med lyden og tv-out med billedet...mit dvd system er noget billigt bras...og BFTV er jo rart at se fra sofaen.


    har lige fået et stort 32" grundig 100 hz widescreen tv, og ville så se en film på det.


    Nview ville pludselig ikke vise farverne i pal B/G mere men skiftede til Ntsc istedet, så var de der, men underligt udtværet....


    min skærm kører 1280*1024@75 hz og mit tv kører max 1024*768 ....nview tillader ikke større output ihvertfald..og kun 60 hz :(


    billedet er kort sagt ikke helt vildt kønt.


    er der ikke en måde hvorpå man kan have 2 forskellige opløsninger i clone tilstand, og gerne med forskellig hz ?...for lige nu mangler den del af opløsningen der er større på TFT i forhold til tv.....så den selv skalerer billedet ned til 1024*768 og gerne i 100 hz.


    ville gerne have et godt billede (og hele billedet fra min pc) samtidig med at man ikke skal stille en masse frem og tilbage hver gang man skal se noget i mediaplayer eller lign.


    evt freeware der kan det er også velkommen....men google har kun noget til linux desværre :(

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • det er ligemeget om du kører med PAL eller NTSC, det har noget med fjensynets opbygning at gøre, så det er desværre ret normalt på non-HDTV fjernsyn, som er med CRT billedrør.


    det eneste du rigtigt kan gøre, som dog kun hjælper ganske lidt, er at sætte opløsningen ned til 800x600.


    i sidste ende skal du huske at fjensynet ikke er bygget til computerens opløsninger.


    Du kan dog hente powerstrip, der har den evne at du kan sætte opløsningen præcis som du vil, og derved sætte den til fjernsynets std. opløsning, så burde du kunne læse tekst. Jeg ved bare ikke om det virker i spil.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • det er desværre ikke helt sandt...PAL giver mig det pæneste billede...men med det her tv ingen farver :(


    prøver nok lige med powerstrip....sidst havde ejg dog problemer med det og mit 7800GT kort, at musen laggede hvis cpu kom over 85% belastning når powerstrip kørte.....fænomenet med mus er dog ikke ukendt for 7800GT kort.


    kan ikke helt greje hvorfor man skal sætte opløsningen ned på tv da det jo understøtter 1024*768 ...men vil da lige prøve det.


    tak for input.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • mærkeligt... om jeg vælger PAL eller NTSC så giver det lige så uskapt billede.


    men at sætte opløsningen ned kan i mange tilfælde hjælpe.


    problemet med 7800gt kort skulle være løst skulle jeg mene

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg har lidt samme problem, selv om jeg synes billedet er fint nok.
    Så kan jeg ikke få billedet til at passe på mit ellers kanon gode Philips WS 100hz tv. Har prøvet alle mulige indstillinger og også flere programmer. Men lige lidt hjælper det.
    Og problemet har jeg oplevet med alle de kort, jeg har haft de sidste par år. (Og det er en del ;)) Så tror ikke det er noget specielt ved 7800 kortene.

  • Quote

    Originally posted by Tigerplayer
    mærkeligt... om jeg vælger PAL eller NTSC så giver det lige så uskapt billede.


    men at sætte opløsningen ned kan i mange tilfælde hjælpe.


    problemet med 7800gt kort skulle være løst skulle jeg mene


    Prøv at tage et lidt ældre TV... ikke specielt gammelt... mit gamle Samsung fjernsyn købt for 9 år fx og smid NTSC... Så er de sort/hvid og i streger. :D


    NTSC er standarden i US - ikke i Europa, der er den PAL. Det gør at det højt sandsynligt er PAL der virker bedst på hans fjernsyn, da det trods alt er Europa vi bor i.

  • problemet med PAL er bare at selvom det står meget flottere, så vil den kun levere det i sort/hvidt ???? det virkede fint med mit gamle TV....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    problemet med PAL er bare at selvom det står meget flottere, så vil den kun levere det i sort/hvidt ???? det virkede fint med mit gamle TV....


    Prøv evt. en anden scart indgang i tv´et eller køb en scart adapter hvis du ikke har...Jeg havde nemlig samme problem med sort/hvid i PAL med mit "gamle" Philips 100hz pixel plus 2 tv. nogle scart indgange ville den godt køre med farver og andre ikke! WEIRD!

  • Quote

    Originally posted by OC-Dog


    Prøv evt. en anden scart indgang i tv´et eller køb en scart adapter hvis du ikke har...Jeg havde nemlig samme problem med sort/hvid i PAL med mit "gamle" Philips 100hz pixel plus 2 tv. nogle scart indgange ville den godt køre med farver og andre ikke! WEIRD!


    Jeg kører direkte med s-vhs til s-vhs og har fine farver. Mit problem er bare størrelsen og hz på tv-et. Men mener at ha læst, at det er tvchip'ne ikke baseret på at kunne løse.
    Til det med s/h ctr. farve, så ved jeg ikke, om det kan hjælpe med noget justering af overlay. ?