Ødelagte CD'er?

  • Jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige forum jeg poster i..


    Men, here it goes:


    På en DVD F.eks. kan billede på skærmen så godt blive dårligere af at CD'en er ridset eller er det enten eller om CD'en virker?


    Mvh ..

  • Quote

    Originally posted by ||MorpheuS||
    Som du selv siger, så er det enten eller.
    Det der kan ske ved den er riset, er jo at skidtet hakker i lyd og billed, og nogen gange vil det slet ikke spille.


    Men når skidtet så køre er det i samme kvalitet som altid.


    Kan godt se hvad du mener, men du modsiger dig selv en lille smule. Hvis disken hakker i billede kan man så kopiere den overpå en ny disk også hakker den ikke mere eller er skaden sket?

  • Quote

    Originally posted by HuleFanden


    Kan godt se hvad du mener, men du modsiger dig selv en lille smule. Hvis disken hakker i billede kan man så kopiere den overpå en ny disk også hakker den ikke mere eller er skaden sket?


    Det giver sig selv. Hvis det hakker når du læser den, vil det også hakke når den blive kopieret, da det er hvad der bliver "læst".


    Prøvede engang at redde noget af en kammerats musik, men resultatet blev lige så ringe.

  • Jaja det er rigtig nok, fik jeg vist ikke gjord helt tydeligt. men imellem "hakkene" er kvalien som altid ;) men ja hvis du kopiere det så er hakkene der selvf. også


    med hensyn til at redde data'en så er den med paste god nok, du må vist bare ikke tvære det "med sporet" på skiven, kun fra center og ud mod kanten, og omvendt.


    men noget der virkelig er effektivt er de der reparation apperater man kan købe
    de fungere ved at slibe bitte små taktiske riser hvis man kan kalde det, det.
    det gør så at drevet godt kan læse igennem de her "taktiske" ridser, mens ridserne der gav hakkene er slebet væk til en hvis grad

  • Det er ikke til at sige... tror den jeg købte kostede en 200 kr... der var også sådan noget slibe væske med... men tror ikke de er så dyre mere... men jeg så en i elgiganten her forleden der var udformet som en diskman hvor man bare skulle putte den ødelagte skive i trykke på knappen og vubti. men hvis du holder øje i daglivare buttikerne er det også tit de har et eller andet i samme stil i deres lyd/video afdeling.

  • Quote

    Originally posted by ||MorpheuS||
    Det er ikke til at sige... tror den jeg købte kostede en 200 kr... der var også sådan noget slibe væske med... men tror ikke de er så dyre mere... men jeg så en i elgiganten her forleden der var udformet som en diskman hvor man bare skulle putte den ødelagte skive i trykke på knappen og vubti. men hvis du holder øje i daglivare buttikerne er det også tit de har et eller andet i samme stil i deres lyd/video afdeling.


    Lyder fedt med den discman, sig lige hvis en derude har et link til en. :9xo

  • Dengang jeg heller ikk passede på mine skiver brugte jeg også tandpasta :) Selvom jeg syns det lyder totalt sort, så virker det faktisk i de tilfælde, hvor skaderne ikk er så slemme


    Mht. kopiering, så er det ikk nødvendigt at skaden kommer med, så længe man brænder på laveste læsehastighed... Men det er også kun hvis ridsen ikke er alt for lang - Hvis nu vi snakker om småskrammer hist og pist


    Men det er faktisk sjældent at en ridse nakker data på en disk... De fleste skiver har infoguard på nu til dags