Hvad må butikkerne sælge??

  • De har sendt dig en OEM udgave, men er det så også sådan en du har betalt for?


    Det hedder sig, at OEM software kun må blive solgt sammen med hardware af en eller anden slags, derfor følger der som hovedregel altid en mus med, for så har butikken deres på det tørre ..


    Mht. forsendelse, så er du sikker på der ikke er noget af det der går til selve ekspeditionen?

  • nej de må faktisk ikke sælge på denne måde, men der bliver altid taget forbehold for dette. Det gælder faktisk mange butikker.


    Oem-reglerne er desuden latterlige, og det er min mening.


    ang. forsendelse.


    Hvis de ingen steder skriver det bliver sendt med pakker, så er der ingen problemer i at de sender i en konvolut. Hvis brevet forsvinder, er det bare dem selv der skal erstatte.

  • Hvis der står på pakken at man ikk må, så må man da ikk...


    Det da firmaet, f.eks. MS i dette tilfælde, der bestemmer det?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by PaW^
    Har ingen kilde, men kender nogen der arbejder med sådan nogle ting. De siger at man godt må.


    Tja .. Så længe det ikke er fra en officiel kilde, tror jeg ikke på det .. Du kan selv læse hvad Microsoft skriver om det på deres hjemmeside ..


    Quote


    u kan købe OEM-software på følgende to måder:


    * køb OEM-software sammen med en ny computer. Alle nye computere bør leveres med et præinstalleret operativsystem, som computeren kan starte fra.
    * køb OEM-software sammen med yderligere hardware. Det kan eksempelvis være en ny harddisk eller et bundkort. Bemærk: Office kan ikke købes på denne måde. Office kan kun købes sammen med en ny computer!


    LINK

  • Quote

    Originally posted by PaW^
    Har ingen kilde, men kender nogen der arbejder med sådan nogle ting. De siger at man godt må.


    Hehe, nå jamen så må man godt? :roller:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by PaW^
    Og desuden så længe Ms tjener på det siger de vel heller ikke noget til det?


    De tjener mere hvis du køber en ikke-oem ;)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Originally posted by PaW^
    Så kunne det jo være at folk bare lånte af hinanden i stedet?


    Hvad med bare at indse at:


    1: Du har absolut ikke ret i hvad du påstår ..
    2: Du har absolut ikke ret i hvad du påstår ..
    3: Dem du kender har overhovedet ikke ret i hvad de påstår ..


    I stedet for at blive med dine ubrugelige argumenter, som går længere og længere væk fra emnet .. Og så har du forhåbentlig lært, at man ikke kan tro på alt hvad folk påstår, og hvis man endelig mener man har grundlag for at få ret, så er en officiel kilde en rigtig god ting ..




    Det er nu ret klart for Kosmo, at butikken ikke må sælge en OEM licens uden den medfølger en ny computer eller anden hardware .. Spørgsmålet er så stadig bare om der "kun" er betalt for en OEM licens, eller om butikken sendt en forkert cd ..

  • Paw^ > Har du tænkt over hvorfor de siger at de godt må sælge uden et stykke HW ?
    Jaaa når de sælger uden kan de jo ydermere få penge for den ting der skulle ha fulgt med.


    Kan fortælle dig at i den IT butik jeg arbejder i, får vi 1 stk. logitech mus med når vi bestiller Windows i OEM, og sådan en eller en anden ting SKAL følge med en stykke OEM software, ihvertfal i forretningen jeg arbejder i.

  • Quote

    Originally posted by Icemann
    Paw^ > Har du tænkt over hvorfor de siger at de godt må sælge uden et stykke HW ?
    Jaaa når de sælger uden kan de jo ydermere få penge for den ting der skulle ha fulgt med.


    Kan fortælle dig at i den IT butik jeg arbejder i, får vi 1 stk. logitech mus med når vi bestiller Windows i OEM, og sådan en eller en anden ting SKAL følge med en stykke OEM software, ihvertfal i forretningen jeg arbejder i.


    samme i den itbutik jeg arbejder i.

  • Ja, det er en OEM version jeg har bestilt. (Var ikke klar over betydningen)
    Har ikke fået/købt noget sammen med.


    Har fået svar pr mail fra butikken i går.
    Ingen kommentarer ang. skrivelsen på pakken (kun til distribution... osv), ingen svar på om det var korrekt af dem at sælge på denne måde, og ingen kommentarer mht forsendelsesgebyret.


    Det eneste de har skrevet til mig, er at jeg har fået hvad jeg bestilte..



    Tak for de mange svar


  • Den primære forskel på OEM og ikke-OEM er også supporten fra MS der ikke er tilgængelig med en OEM version ..


    At du ikke har fået en billig mus smidt i nakken betyder egentlig ikke noget for dig, da det ikke er dig der har gjort noget forkert, men derimod butikken der trænger til at få genopfrisket reglerne mht OEM ..

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Og en kilde? Det skal være direkte fra MS, og ikke hvad de nu end påstår hvor du arbejder ..


    Jeg er enig i, at Paws kilde ikke er for god.


    Men MS som pålidelig kilde? De vil bare henvise til deres EULA, men du må have haft så meget aftaleret, at du ved, at ikke enhver aftale er gyldig.