• Har nu fået noget virushalløj.....:-((


    Jeg har Kaspersky antivirus og kaspersky firewall, men er det ikke nok?


    Hvorfor skal man have ad-aware og spybot search and destroy (disse beskytter jo ikke, men kan kun finde dårlige ting som ALLEREDE er kommet ind på computeren, og derefter slette det?)


    Det eneste der virker er vel en ordentlig firewall?

  • Det eneste der giver realtime protection er egentlig en virus skanner - såsom Kaspersky.. Men den ska opdateres for at kunne genkende virus typerne og der er nogle virusser, der ikke er definitioner på - endnu.. (Spybot S&D er dog en undtagelse, da den har en "lappe"funktion, der sørger for at lukke nogle huller i MSIE)


    En firewall beskytter kun mod hacker angreb og nogle - faktisk det fleste - tilbyder også blokering af programmer i at gå den anden vej - Altså at sende info ud...


    Ad-aware, Spybot S&D og andre af samme typer er programmer, der søger efter såkaldt malware.. Det ka bruges til at fjerne diverse programmer, der er landet i din computer (Ofte ikke defineret som virus og heller ikke hacker angreb, da du selv på en eller anden vis har "tilladt" det i at træde ind i computeren) som har et enten destruktivt formål eller informationssendende formål - oftest den sidste ;)


    Service Pack 2 lapper bare sikkerheds huller i Windows XP

  • Quote

    Originally posted by Sukkerfar
    Det eneste der virker er vel en ordentlig firewall?


    En normal hjemmefirewall beskytter dig ikke mod angreb, som du selv "henter ind på maskinen". Altså f.eks. en email, som udnytter en sårbarhed i dit emailprogram eller en hjemmeside, som udnytter en sårbarhed i din browser.


    En firewall beskytter dig - i de fleste tilfælde - mod angreb direkte til din maskine ude fra Internettet.


    Man behøver principielt ikke en firewall for at opnå denne beskyttelse, hvis man undlader at lade maskinens services lytte ud mod Internettet. Hvis man ikke stoler på, at man er i stand til det, vil en hardware-firewall eller en router med NAT vil dog som regel gøre jobbet fint, hvis den er sat nogenlunde fornuftigt op - dvs. uden adgang for administration ude fra Internettet.


    Software-firewalls giver jeg derimod ikke meget for. Det er før set, at de indeholdt svagheder, som kunne angribes ude fra Internettet, og så er man jo lige vidt. De har den fordel i forhold til hardware-firewalls, at de kan beskytte Internettet mod udgående forbindelser fra din maskine, men så er vi netop i den situation, du selv omtaler: Snavset har allerede inficeret din maskine, og det er ikke godt nok.


    Hvis man vil undgå snavs på maskinen, skal man efter min mening kigge i en helt anden retning end software-firewalls, antivirus osv. Sikkerhed er noget langt mere grundlæggende og ikke noget man kan plastre ovenpå i form af et program. De vigtigste forholdsregler er:


    1. Hold alt software på din maskine opdateret.


    2. Lad være med at køre med administratorrettigheder på dit normale login. Opret et separat login med administratorrettigheder, som du kun bruger, når det er nødvendigt.


    3. Lad ikke nogen services lytte ud mod Internettet, medmindre du ved, at du har brug for dem og stoler på sikkerheden. 99% af alle normale brugere har ikke brug for dem. Alligevel startes de som default på 100% af alle normale XP-installationer. Derfor har orme så let spil.


    4. Brug ikke programmer, hvor du ikke stoler på sikkerheden. Især ikke til at tilgå Internettet eller til at åbne data, du modtager fra Internettet.


    5. Lad være med at trykke OK til hvad som helst.


    6. Når du virusscanner maskinen for at overbevise dig om, at du ikke er angrebet, så gør det ved at boote fra en CD, f.eks. Knoppix eller UBCD4Win. Hvis maskinen er inficeret, kan du ikke stole på, at dens eget operativsystem ikke er blevet modificeret til at skjule infektionen.


    Ovenstående lyder simpelt, men især punkt 2 kan være en sej omgang. Rigtig meget software til Windows kræver administratorrettigheder, selv om softwaren ikke har "administratoropgaver". Nogle gange skyldes det tanketorsk hos programmøren. Andre gange skyldes det kopisikring på spil. Man kan derfor blive nødt til at køre enkelte programmer med administratorrettigheder.


    Siden jeg for flere år siden startede med at køre efter ovenstående har jeg ikke været inficeret af noget som helst på nogen af mine computere. Eneste undtagelse var dengang, min 2-årige datter på mystisk vis fandt ind til det bibliotek, som indeholdt min samling af virus-filer og fik trykket <Enter>. Jeg bruger ikke antivirus eller software-firewall til daglig (se dog pkt. 6 igen). Jeg sidder bag en Linux-maskine, som fungerer som en slags hardware-firewall.

  • interessant emne og anskuelser gnavpot.....specielt da en FW ofte kan bruge en del ressourcer, så ville det være fint at kunne slukke den uden risiko....vi har en linksys router, og må indrømme at de 2 gange jeg har været udsat for den slags er enten selvforskyldt eller skyldes en, der er kommet over og har holdt lan med os.......vi er 2 på og den ene er via det trådløse net....så selvom vores linksys router ihvertfald spærrer nogle porte så synes jeg personligt det er rart med zonealarm også.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • SpyBot har altså noget "permanent blokering af farlige sider", så disse ikke smider skidt ind på din pc (Update er i det henseende rimelig vigtig)
    Såååå ! Syn's det er lidt dumt, at forklare noget om programmer, som man ikke kender noget til !!
    Det kaldes, at misinformere ! :rolleyes: