Bedste måde at lave back-ups af store filer?

  • Hey .



    Har et lille problem.


    Jeg har cirka 130GB filer som på ingen måder må blive væk. Derfor søger jeg en måde at lave en backup af det hele, hvad er nemmest? Jeg kunne selvfølgelig købe en 300GB harddisk og smide det hele derover, men jeg har prøvet, at jeg fik en virus, og jeg blev nødt til at formatere harddisken.


    Så kan jeg også brænde det hele ud på DVD skiver. ( 4,7GB ) . Det tager en helveds tid, og bliver en masse besværd med at skifte cd hele tiden.


    Da mine 130GB hele tiden vokser, satser jeg på at komme til at bruge ca. 40 DVD skiver. Prisen er ikke noget problem, da det ikke koster en bondegård i tyskland. Mere det at side og brænde det hele ud, så hvad er nemmest?


    Kunne jo også gøre noget helt trejde og købe en ekstern HDD ?



    Tak for svarene,


    Mvh Zerokill3r.



    ps. Hvad mine filer er, kan være ligemeget.

  • har du overvejet noget take backup løsning? når du skal ud at købe udstyret kan det godt blive lidt pebret. men når du så har købt det er det helt suverent og båndende er ikke specielt dyre. jeg mener endda at man kan få bånd med plads på helt op til et par hundrede gb efterhånden.
    derstil kan jeg så anbefale backup exec som er et virkeligt suverent program eller symantech ghost som også er begyndt at komme med en god løsning.
    jeg mener at at begge programmer også understøtter DVD backup. men er ikke sikker. hvis du vælger at bruge dvd kan du jo i stedet for at lave fuldbackup hver gang, lave incremental backup som som kun laver backup af nye filer eller gamle filer som har fået ændret arkiv bit'en

  • Quote

    Originally posted by Bit Phreak
    har du overvejet noget take backup løsning? når du skal ud at købe udstyret kan det godt blive lidt pebret. men når du så har købt det er det helt suverent og båndende er ikke specielt dyre. jeg mener endda at man kan få bånd med plads på helt op til et par hundrede gb efterhånden.
    derstil kan jeg så anbefale backup exec som er et virkeligt suverent program eller symantech ghost som også er begyndt at komme med en god løsning.
    jeg mener at at begge programmer også understøtter DVD backup. men er ikke sikker. hvis du vælger at bruge dvd kan du jo i stedet for at lave fuldbackup hver gang, lave incremental backup som som kun laver backup af nye filer eller gamle filer som har fået ændret arkiv bit'en



    Gider du forklare hvilket udstyr du mener? Har aldrig hørt om det? Har heller ingen anelse om hvad du mener med incremental backup? ..

  • Extern harddisk.
    ... og så kun ha´ den tilsluttet når der tages backup.


    Sådan jeg personligt fortrækker det.


    Bruger Norton Ghost ... til både at lave et "clean"-image af mit systemdrev, men også når der skal tages backup af mit "lager-drev".

  • Quote

    Originally posted by shahid_2dk
    Tape backup er TOTAL OVERKILL, medmindre det er en bank eller bib liotek eller lign.


    det kommre an på ens behov. og nej tape backup er ikke overkill i nogen forstand hvis man har noget data der skal gemmes. dels fordi at man kan blive ved med at overskrive (genbruge) båndende senere når dataerne er forældede og delsfordi at det i sidste ende bliver billigere og lettere. stort set alle firmaer bruger tapebackup både store og små.


    ang incremental backup så er det når man kun laver backup af ændrede filer eller nye filer. i stedet for at lave backup af en hel mappe/drev. det sparer både på udstyret, koster mindre og tager meget mindre tid at udfører. dog kræver det at man har det rigtige software da det skal bruge en log samt kunne indeksere de medier man har brugt for at kunne genskabe dataerne senere


    link til en tapestreamer som kan tage 130gb pr bånd i long play mode
    http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175833

  • Jeg har selv skulle ta backup af lige godt 140gb og de røg alle sammen ned på en hulens masse DVD skiver... Det er ikk ting jeg bruger voldsomt ofte, så jeg er ligeglad med at skulle skifte (Tager ikke lang tid de par gange jeg ska bruge dataen...)


    Ved siden af den bunke dvd'er har jeg et txt dokument, hvor der står hva der ligger på hvilken skive (De har så alle fået et nummer stemplet på sig og ligger i rækkefølge self :) )


  • jeg glemte at tilføje IMO ;)


    Selvfølig medmindre det er HELT uvurderligt data man har liggende.