firewall til mit trådløse internet

  • Hej alle på tweak.dk


    Fik noget trådæøst internet a min mor for en uge siden. og
    har først lige taget mig sammen til at "installere" det nu.


    MEN


    Manualen som hørte med (på dansk)
    og manualen som hørte med via CD-ROM(på engelsk)


    siger to forskellige ting.


    den danske siger noget om at blive admin vha. en bestem IP jeg skal skrive i min browser. hvilket ikke virkede.


    deng eng manual. siger INTET om at være admin og og skriver en anden IP i browseren som så virker.


    vha. den fik jeg så tilsluttet mig nettet.
    Men vil gerne være sikker på der ikke er andre som misbruger min forbindelse til at hente warez fra nettet, hacke og alt det der.


    så her er spørgs målet.


    Kan jeg få fat i en firewall og bruge den så andre ikke kommer på mit netværk eller skal jeg prøvet at fatte det der med admin. og hvor stor er chancen for folk render rundt og misbruger ens net hvis man bor i et normalt bolig kvarter (ikke lejligheder) på lolland?


    på forhånd tak og rigtig god jul!! :D

  • Prøv om der findes en IP der hedder http://192.168.0.1/


    Det er vidst en meget std. adresse, og så logge på med user=admin og pass=(ingenting)...


    Hvis det er routerens IP, så skulle du gerne komme til et interface hvor du kan angive admin-adgangskode og sætte op hvilke MAC-adresser der må komme på nettet via routeren...


    God jul :cheers:

  • Ville hjælpe en del hvis du fortalte hvilken router/accesspoint du har ..


    Men omend et sted i settings skulle du gerne kunne sætte beskyttelse på dit trådløse internet. Den måske nemmeste og mest bruge er WEP, hvor du kan kryptere forbindelse med eksempelvis 128 bit ...


    Har dog ladet mig fortælle man i stedet bør anvende WAP .. Det er nyere og mere sikkert ...


    Sidste ting, egentlig bør du også skifte login og pass på din router, samt anvende mac-adresse beskyttelse. Altså tilføje de mac-adresser der skal have lov at besøge dit net ...

  • Det er af mærket: Zonet fra jem og fix til 450 med en USB dongel også


    de siger default er 192.168.123.254 i den danske manual (virker ikke)


    og i den anden manual siger de 192.168.1.254..hvilket også virker fint.
    men der tror jeg ikke jeg kommer ind i admin delen. skal ivertfald ikke skrive noget pass?


    har sat den til det der WEP og at jeg skal være Gateway hvis det er noget der får en klokke til at ringe?


    hvis jeg er Gateway skal man så ikke forbi mig før man skal videre i netværket?
    derfor tænkte jeg at en firewall ville kunne gøre noget.


    men tak indtil videre selvom jeg ikke rigtigt har fået fat i noget :)

  • og hvis jeg gør det kommer jeg ind i noget


    "broadband Router Status"


    hvor jeg kan køre en setup wizard.


    og der trykkede jeg bare next next next. og den stod i forvejen på noget WEP og noget med Gateway

  • Som jeg tidligere sagde, ville jeg prøve at finde ud af om det ikke er muligt for dig at blokere alle andre MAC-adresser, end den dit netkort / USB dongle har... For mig at se, burde det være rigelig sikkerhed.


    Note: Hvis du ikke ved hvad MAC-adresser er, så er det et "nummer" som alle netkort har. Der findes kun ét netkort med hvert nummer, så hvis du blokerer for alle undtagen dit, skulle andre ikke kunne bruge dit netværk. (ret mig gerne someone, hvis jeg er forkert på den :) )

  • Quote

    Originally posted by Frankovic
    Som jeg tidligere sagde, ville jeg prøve at finde ud af om det ikke er muligt for dig at blokere alle andre MAC-adresser, end den dit netkort / USB dongle har... For mig at se, burde det være rigelig sikkerhed.


    Note: Hvis du ikke ved hvad MAC-adresser er, så er det et "nummer" som alle netkort har. Der findes kun ét netkort med hvert nummer, så hvis du blokerer for alle undtagen dit, skulle andre ikke kunne bruge dit netværk. (ret mig gerne someone, hvis jeg er forkert på den :) )


    Det muligt at sniffe mac adresserne og derefter lave en clone... men tror nu ikke der findes sådan nogen folk ligefrem hvor han bor.... :cheers:

  • Quote

    Originally posted by GiZzZa


    Det muligt at sniffe mac adresserne og derefter lave en clone... men tror nu ikke der findes sådan nogen folk ligefrem hvor han bor.... :cheers:


    Hehe... Okay, det vidste jeg ikke man kunne :oops: Men som du siger... Dem der har forstand på sådan noget, har højst sandsynlig ingen grund til at "angribe" små privatfolks netværk... Hvis der nu alligevel skulle være sådan nogle i et boligkvarter på lolland :drink: