• Hej.


    Jeg har lige købt sådan et Windows XP DK OEM til min kæreste i Julegave, men nu faldt jeg over en salgsartikel i et Zitech blad, hvor man skrev at man kun, kunne bruge det en enkelt gang på den PC man først installere det på, vil det sige hvis man nu vil opgradere sin PC og har et OEM styresystem, så skal man ud og købe et nyt WinXP eller har jeg misforstået noget??


    Hvis det er sådan det hænger sammen så kan jeg da ikke se nogen idé i at købe en OEM version, hvis man kun kan benytte det en gang, det lyder fuldstændigt sindsygt i mine øre....


    :)

    Intel Haswell 4770
    MSI Z87 G45
    Kingston 16GB DDR1600
    Gigabyte GTX770
    OZC 256GB SSD
    OZC 850W
    Intel Stock køler
    Zalman GS1000 Black
    Asus 24" TFT

  • Sådan noget vrøvl. Du kan installere en OEM version som du lyster. OEM (Original Equipment Manufacturer) betyder bare at du ikke får alt muligt tingeltangel med. Såsom manuler og des lige. Der ydes heller ikke direkte support til brugere af OEM. Og OEM kan kun købes i sammenhæng med særlig hardware (systemer og diske).


    Du får en CD med og en produktnøgle. Så kan du såmænd installere hvor du vil, når du vil. Det kan jeg i hvert fald med min.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • En OEM licens skal følge den hardware den er købt med (i dit tilfælde så først registret på), og du vil opleve at du blive bedt om at registrere igen hvis du skifter for meget af din hardware. (Jeg kan ikke lige huske hvilke dele det er der tæller, men MS har en liste over det et eller andet sted).


    Problemet er dog ikke større end at hvis du løber ind i problemet med at skulle re-registrere og du ikke kan gøre det online, bare ringe til MS (de har et gratisnummer) og indtaster det dejlige lange tal, der står på skærmen, og får så et nyt (lidt længere tal) tilbage. Hvis dette også fejler plejer der at være en flink dame hos MS, der kan hjælpe dig.

  • Hej.


    okey, det var da positivt, jeg har købt det hos SHG.dk og der stod intet om det, kun at der ingen support var og her fulgte ej noget HW med kun WinXP....Jeg siger mange tak for hjælpen :)

    Intel Haswell 4770
    MSI Z87 G45
    Kingston 16GB DDR1600
    Gigabyte GTX770
    OZC 256GB SSD
    OZC 850W
    Intel Stock køler
    Zalman GS1000 Black
    Asus 24" TFT

  • Quote

    Originally posted by Burger
    Hmm .. Må man godt sælge OEM licenser uden hardware?


    Næ.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by T!G3R
    Jo man må!


    Fantastisk udsagn.


    Nej, i følge MS må OEM produkter ikke sælges alene. Derfor leverer mange producenter fx en mus med når man køber en OEM licens for at omgå MS's regler.

  • Kontakter man en butik og spørger, så sige de, at man skal købe et stykke hardware med.


    Hvis de sælger OEM versioner alene, hvad er så idéen med Retail? Når der er så voldsom prisforskel.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Originally posted by T!G3R
    Har snakket med en af dem derinde fra, da jeg selv arbejder der... Han sagde at det måtte de godt... troede nemlig heller ikk på det selv... og hvis du kigger i højre hjørne på deres hjemmeside, så er der små microsoft logoer...


    Så fordi det har smidt et logo på deres website, så må de godt sælge OEM-versioner uden HW ? ... Jamen dog .... :))