linux gratis???

  • Ja, Linux er gratis og ja du kan godt køre begge dele. Men der er jo mange forskellige Linux'er. Men jeg kører Linux: SUSE på min bærbare sammen med WIN XP.


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Quote

    Originally posted by Don_Jabbe
    Ja, Linux er gratis og ja du kan godt køre begge dele. Men der er jo mange forskellige Linux'er. Men jeg kører Linux: SUSE på min bærbare sammen med WIN XP.


    nej linux er ikke altid gratis, det er kun FREEWARE :)


    dette kan regnes på to måder.


    1. Gratis
    2. Modificerer det så meget du vil uden der er noget som helst ulovligt i det.


    :)


    Jeg kan dog anbefale UBUNTU, som jeg faktisk også selv sidder med pt. har også haft suse, var ganske udemærket, men kunne ikke helt lide opbygningen af systemet.

  • Redhat er da gratis :)

    .: Toshiba Satelite A100-564 :.
    Pentium Celeron M 380 1.6 Ghz
    1536 Mb DDR2 Ram
    60 Gb HDD 5400 Rmp + 250 gb extern
    15,4" skærm
    DVD brænder
    Ati Readion 200M 128 Mb
    Logitech Mx518 + Icemat Black edion 2

  • Quote

    Originally posted by affe
    Redhat er da gratis :)


    nja - det er faktisk blevet opkøbt så det bliver brugt i firmasammenhæng.
    Så redhat bliver jo nu kørt gratis under navnet FedoraCore ;)

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    nja - det er faktisk blevet opkøbt så det bliver brugt i firmasammenhæng.
    Så redhat bliver jo nu kørt gratis under navnet FedoraCore ;)


    hehe :) min fejl .. godt nok også ved at være længe siden jeg har leget med linux :)

    .: Toshiba Satelite A100-564 :.
    Pentium Celeron M 380 1.6 Ghz
    1536 Mb DDR2 Ram
    60 Gb HDD 5400 Rmp + 250 gb extern
    15,4" skærm
    DVD brænder
    Ati Readion 200M 128 Mb
    Logitech Mx518 + Icemat Black edion 2

  • er linux lige så sikkert som XP eller er det bare et skin der bliver lagt på, eller hva er det.?

    | AMD Phenom II X4 965 | MSI HD5700 Twin Frozen |
    | Asus M4A785TD-M Evo | OCZ 500 W |
    | 2*2 gb Mushkin PC3-10666|
    | WD Green 1TB |
    | Dell 20'' Widescreen |Logitech Z5500
    | MS Seven |

  • Quote

    Originally posted by Don_Jabbe
    Man kan hvert fald downloade SUSE og UBUNTU gratis.


    Suse kan du heller ikke få den fulde version af gratis :) ( personal versionen er dog ) det er de pokkers franskmænd som vil have penge for det.


    Ubuntu deri mod, er der en rigmand, som betaler ALT FRAGT I VERDEN GRATIS. Han Financerer alt ! dvs. produktion af cd, manual osv. I ungdomsklubben computerclubhouse, er der lige blevet bestilt 60 hjem, som de regner med at modtage i løbet af denne uge.


  • Linux er IKKE freeware... Det er opensources. Systemet er under en licens der gør dig fri til at hende koden og ænder den under samme licens... Hvorimod freeware er gratis men ikke fri som opensources.... Der har været meget forvirring så derfor besluttede man at kalde det for opensources....


    Jeg køre selv med SuSE og WinXP på min bærbar hvor jeg dualbooter mellem systemerne. Ellers har jeg kørt Gentoo i et par år... Men for sit vedkommende vil SuSE (som er i en version 10 nu) nok være den bedste at tage.... Kik på opensuse.org og find en manual på http://www.spritfabrikken.dk/suse10/suse.html ellers er der også hjælp at finde på Linuxin.dk som er danmarks største linux forum (ikke for at gøre reklame).
    Sikkerheden er ret høj i Linux hvad angår stabilitet, virus/spyware og almendig sikkerhedshuller det kan du læse om i manualen....

    OS: Gentoo Linux, Solaris 10 og FreeBSD (Lidt Win til skole brug)
    Ino AT unifox.org

  • hehe ino :) skal vi sige det er smag og behag :)


    men der er jo nærmst flere tusinde linuxDistroer, så synes bare man skal starte med de mest simple, og så arbejde derfra.


    Ville nok starte med den mest simple:
    Fedora Core :) lærer du hurtigt om Linux, og det er en af de bedre danske oversættelser :)
    Ville igen personligt foretrække Ubuntu som nummer to.




    ( har været lidt uvenner med Suse, som i nok kan hører på mig, derfor ville jeg personligt ikke råde dig til, men du er self velkommen :) )


    Et godt forum at kigge i er http://www.linuxin.dk

  • Ja FC og Suse er meget let tilgængeligt.


    Efter at være startet direkte på slackware gik jeg over til Freebsd og har holdt mig til det lige siden.


    Er dog lige ved at lægge noget win2003 på serveren, så det skal nok også blive hyggeligt at rode med ;)


    Efter jeg er begyndt at få gratis testlicenser igennem jobbet, har jeg ikke haft det store behov for linux på serveren mere.


    (Sidder lige nu og savler og min nye officepakke og den kommende beta2 af vista) he he

  • Quote

    Originally posted by Mx Neo
    er linux lige så sikkert som XP eller er det bare et skin der bliver lagt på, eller hva er det.?


    Linux er et andet operativsystem end Windows.



    Windows og Linux er konkurrenter.

  • Quote

    Originally posted by Mx Neo
    er linux lige så sikkert som XP eller er det bare et skin der bliver lagt på, eller hva er det.?


    Linux har måske ligeså mange fejl som microsoft. self forskelligt i forhold til distroerne.


    men det fede er at en masse hackere osv, som faktisk kun bruger det for sjov, ikke har nogen mening med at hacke linux på samme måde.


    mange hackere hacker, faktisk fordi de vil bevise microsoftes sikkerhedshuller, og self også for at skaffe sig Kontanter, diverse netbank osv.


    Men der kan Linux være på fuld samme højde som Windows, hvis ikke bedre.

  • Linux er kun gratis hvis din tid er værdiløs.


    Og jeg vil da foreslå ubuntu (igen) hvis du skulle ha lyst til at kaste dig ud i det.
    Det er utrolig nemt at gå til. Skulle du have problemer med noget har de også et meget godt forum hvor du ikke skulle have nogen problemer med at få hjælp til selv de mest simple ting.


    Så har det også det dejlige apt-get fra debian som gør installation af software legende nem.

  • Quote

    Originally posted by fhqwhgad
    Så har det også det dejlige apt-get fra debian som gør installation af software legende nem.


    et det lige så simpelt som ports i freebsd og slackware ?


    dejligt at man bare går ind i ports mappen og finder det program man vil have og så skriver make install - så napper den selv det nødvendige fra nettet ;)

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    et det lige så simpelt som ports i freebsd og slackware ?


    dejligt at man bare går ind i ports mappen og finder det program man vil have og så skriver make install - så napper den selv det nødvendige fra nettet ;)


    Nu har jeg aldrig vovet mig ud i nogen bsd så det ved jeg ikke.
    I slackware fik jeg det aldrig til at fungere. Slackware er vist lavet til en helt bestemt slags mennesker (så har jeg vist ikke sagt for meget). Jeg syntes også det var utrolig svært at få noget support på slackware fra dets community. Ubuntu har et helt fantastisk community. Lidt relevalt for os her på tweak er at på ubuntuforums.org har de en regel der hedder at intet spørgsmål kan besvares med et link til google.

  • Quote

    Originally posted by Aerial


    et det lige så simpelt som ports i freebsd og slackware ?


    dejligt at man bare går ind i ports mappen og finder det program man vil have og så skriver make install - så napper den selv det nødvendige fra nettet ;)


    Man skriver 'apt-get install <programnavn>'. Så henter apt en binær pakke på nettet og installerer den. Derefter er pakken med i de (halv)automatiske opdateringer af maskinen, så man altid har nyeste gamle version installeret.


    (Debian-brugere vil vide, hvad jeg mener med "nyeste gamle".)