Linux på en anden HD?

  • Hey, jeg går lidt og leger med tanken om at smide en gammel 60gb HD i min nuværende maskine og så installere noget linux på den? Vil gerne prøve det, og gider ikk formatere eller lave partiotions på min winxp hd :)



    Så, altså ka det lade sig gøre? Og blir det ikk sådan at man bare ska vælge hvilken HD der ska boote, når man tænder?



    Desuden...ved i om linux understøtter det HW jer har i min maskine? se sig.


    EDIT: Og er der nogen performance ydelse i forhold til Xp? tænker på hvor meget ram linux bruger osv i forhold til xp


    Det var alt, håber i ka svare på det :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

    Rettet en gang, sidst af JuiCe ().

  • Quote

    Originally posted by Marquis
    Det understøtter hvertfald mobo og CPU, har selv kørt linux på det ;) Gfx ved jeg ikke, men det tror jeg nu nok, ATI og Nvidia er efterhånden flinke når det kommer til linux drivere. :)


    Ok....har tænkt på at download SuSe linux 10,0 som 5 cd'er :)


    Er det fint? HAr ikk dvd brænder så det nød til at være cd'er desværre



    EDIT: Og hvor ka man bedst d/l Suse 10 linux 5cd .iso???? Deres eget er lidt langsomt...

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

    Rettet en gang, sidst af JuiCe ().

  • Kan anbefale Ubuntu som kører på Gnome...


    Det er godt og meget opdateret..


    ATI er knap så gode til at lave drivere vil jeg så sige.. Nvidia er pænt gode, og ydelsen linux windows med Nvidia er stort set ens.


    men Ubuntu ;)


    http://www.ubuntulinux.org/download/


    London 18th October 2005 : The popular Ubuntu operating system is moving from strength to strength, winning awards across the globe for the best Linux distribution. This time, it's the readers of the Linux Journal who have chosen Ubuntu as their favourite.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Er det li så godt eler bedre en Suse?


    Altså, hjælp her....Suse fylder 5 cd'er.....Fylder ubunto KUN 1?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Først og fremmest så skal din maskine SAGTENS kunne køre Ubuntu. Jeg kører selv med den.


    Og grunden til Ubuntu ikke fylder mere er, at den henter det ned fra nettet den mangler. Hvor Suse har en masse ekstra ting med fra starten. Sikkert en masse du ALDRIG får brugt. Men du vælger selv.


    Som du kan se i min sig. Så kører jeg selv med noget udstyr magen til dit.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Originally posted by Deuce313
    Er det li så godt eler bedre en Suse?


    Altså, hjælp her....Suse fylder 5 cd'er.....Fylder ubunto KUN 1?


    Suse er jo nok det tætteste du kommer på det velkendte windows. Den mounter f.eks selv nfts partitioner osv, så det er meget ligetil, hvis du ikke har rodet med linux før ;)

  • ikke lyt til Aerial, han er fyldt med fup... :boxing:


    Ubuntu ;) hehe

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • kan kun stødte op om Ubuntu :) det er simelthen tæt på perfekt ;)


    og ingen problemer med at finde hardware/software :)


    kan lige nævnes at ALT på min NX9030 bærbar kunne den selv finde inkl. Trådløst netkort.. Det eneste jeg skulle var at vælge hvilken router jeg ville på :)


    og det kører bare ;)


    er dog lidt skuffet over Add app. i den version, da min fucker under installation :S

  • Med hensyn til dit spørgsmål om du får en bootmenu hvor du kan vælge mellem windows og linux er svaret; ikke af sig selv.
    Installerer du flere versioner af windows har Microsoft været så venlige at sørge for automatisk at lade dig vælge.
    Den service yder de selvsagt ikke deres værste konkurrent.


    Folkene bag diverse linux installationer er mere servicemindede.
    De tilbyder en bootloader. Et lille program der gør det.
    Men du skal selv fortælle programmet hvilke diske du vil vælge imellem og det kræver at du er inde i linux's måde at se på harddiske på.

  • Man fik installeret (ku vælge) noget der hed GRUB....som gir dig lov til at vælge hva der sku starte op...ret smart


    Bare ikk sjov at afinstallere igen....Sku sætte xp cd'en i, og trykke "reparer"...så ind i det der konsol skidt og skrive "fixmbr"...så var det klaret :P

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • behøver du egentlig ikke. Ubuntu Finder selv andre distroer, og spørger om du vil have en bootloader som du kalder det.


    så svarer du ja, og derefter kan du selv vælge hvilket styresystem du vil ind i.