Er denne lektion i HTML god nok? Tabeller

  • Da tabeller nok er det sværeste emne for nye programmører at lære, så vil jeg give lektionen om netop disse ekstra stor opmærksomhed...


    Hvis i læser igennem den, kan i så forstå det? Og tror i at en person, der er helt ny til HTML også ville kunne forstå det?


    http://karga.dk/?site=Programm…%20Markup%20Language&Id=5


    Evt. tastefejl må også gerne rapporteres tilbage.. Men primært er det forståelsen af lektionen jeg er ude efter ;)


    På forhånd mange tak!

  • Umiddelbart vil jeg tro det ....


    Men når man begynder at skulle opbygge en tabel med flere celler og samtidig bruger row- og colspan, så ved jeg fra mig selv det nok kræver mere forklaring end illustrationer. Her ville det måske være smart at man ser fremskridtet for hver ændring man laver.

  • Jeg synes også at det er en god tutorial, og du starter godt fra bunden, så alle kan være med.
    Hvis du vil arejde videre, syntes jeg at det kunne være rigtigt godt at vise hvordan man kan opbygge en simpel side - så man kan se skellettet på en hjemmeside.

  • Quote

    Originally posted by KarGa
    Det er en god ide, det med at forklare en blanding af rowspan og colspan ;)


    Det ka jeg flette sammen med Lahma's forslag


    Takker for hjælpen :)


    Det gør i hvertfald mig forvirret, så plejer derfor altid at lave større og advancerede tabeller i eksempelvis Dreamweaver ...


    Men ellers forsæt det gode arbejde ..

  • Quote

    Originally posted by T!G3R
    Du kan jo også vise hvordan man slicer i photoshop sådan at man få celler ud af det...


    Huh? Photoshop..?


    Quote

    Originally posted by Zlinky
    Din kilde har en underlig og meget uoverskuelig struktur...


    Tror ikke at en nybegynder kan overskue det lige til at starte med..


    Min kilde kode? Den ska der da heller ikk kigges i.. Den indeholder jo både css og kode, der neutraliserer stylesheet...


    Hvis du mener de kodeeksempler jeg bruger er uoverskuelige, så uddyb det lige.. Gerne med et eksempel...

  • Quote

    Originally posted by T!G3R
    Du kender måske ikke det med photoshop hvor man kan lave designet og så slice det op i stykker og så laver den filerne og en .htm fil med tabellerne


    Hmm, det kendte jeg godt nok heller ikke til :boxed:

  • Quote

    Originally posted by T!G3R
    Du kender måske ikke det med photoshop hvor man kan lave designet og så slice det op i stykker og så laver den filerne og en .htm fil med tabellerne


    Og du får en lorte kode. Og man bruger ikke kun tabeller til design. Det er faktisk forkert i det hele taget at bruge tabeller til design, men det gør jeg også selv.


    KarGa:


    Ja, kodeeksemplerne.

    Code
    1. <table>
    2. <tr>
    3. <td> </td>
    4. </tr>
    5. </table>


    Det er fordi du spirnger frem og tilbage...

  • Jeg plejer at ha syntaxen

    Code
    1. <table>
    2. <tr>
    3. <td>
    4. </td>
    5. </tr>
    6. </table>

    Det er et skift jeg gjorde ca en måned efter jeg lærte html hvor min tutor brugte

    Code
    1. <table>
    2. <tr>
    3. <td></td>
    4. </tr>
    5. </table>

    Hvilket jeg fandt sindsygt uoverskueligt hvis man havde fat i en større tabel...


    Når jeg taber tr-elementet er det fordi, så ka jeg nemt se hvor rækken slutter

  • Code
    1. <table>
    2. <tr>
    3. <td>
    4. Indhold
    5. </td>
    6. </tr>
    7. </table>


    eller


    Code
    1. <table>
    2. <tr>
    3. <td> Indhold </td>
    4. </tr>
    5. </table>


    eller


    Code
    1. <table>
    2. <tr><td> Indhold </td></tr>
    3. </table>


    Kommer lidt an på hvor meget info der skal være i den.

  • Den første ka jeg godt stå inde for, den har jeg også brugt..


    Indtil jeg begyndte på ASP hvor jeg, for større overskuelighed, tabber mange ting og så blir det meget voldsomt også at sku tabbe td's...



    Men vil nok ændre det til tab på td i tutorialen... Hvor mange herinde syns det er uoverskueligt uden tab på td? Evt. fortæl hva i bruger


  • Gør vel somregel som i eksempel 2 af Zlinky ... Nogle gange har jeg meget på 1 linie, men som nybegynder er det nok rarest at have det fordelt ud på så mange linier som overhovedet muligt.

  • Quote

    Originally posted by Falsk
    Helt klart MED tab's.
    I asp bruger du da funktioner, gør du ikke? ;)


    jo..?
    Dem tabber jeg også.. Indholdet altså.. Hvis du tænker på mine egne funktioner og ikk predefinerede...


    Edit: Det er forresten hermed rettet :)