MMORPG diskussion mhb. på bl.a. WoW

  • Inde på Boomtown, var der en ny artikel med Lord of the Rings Online, og i kommentarerne til denne artikel har der så småt udviklet sig en debat. Jeg poster her mit seneste indlæg, for at starte en debat, der meget omhandler WoW som MMO. Hvilke mangler det har og hvorfor jeg synes at WoW er et mangelfuldt spil, særlig for et MMORPG-spil at være.


    Jeg quoter her mig selv:


    Quote

    WoW er for simpelt og sælger godt, netop fordi dets lette tilgængelighed gør det muligt for mange flere spillere at spille det. Det kræver ikke noget at spille WoW. Ikke engang en god computer. Et spil som EVE Online lever mere op til sin genre, da det ikke blot er en crowd-pleaser, men indeholder elementer, der kræver folks fulde opmærksomhed og tålmodighed. Jeg håber LOTRO kan bringe nogle af disse elementer frem i genren igen. For WoW er sgu et trist skue. Trivielt og simpelt er nok de mest dækkende ord for pop-spillet WoW, der ikke sælger pga. indhold men på alle de andre "frynsegoder" ved spillet. På et tidspunkt løber WoW ind i en mur, og der skal laves en radikal opdatering, med en helvedes masse nyt materiale, hvis det skal overleve, for som det er nu, er det bare det samme "om-og-om-igen" - Dvs. se samme instances igen og igen, indtil folk har nogle ok items (folk har sikkert de samme items endda) - og når det er hevet ned på et "casual" stadie, så tilføjer Blizzard et nyt instance, med nye udfordringer. Problemet er, at de kan ikke blot hæve sværhedsgraden, da det vil bringe en grundlæggene ubalance i spillet. Og dér har vi spillets fatale svaghed. Ud med WoW.


    Jeg vil meget gerne høre folks reaktioner på dette. Er I enige? Uenige?


    Ikke nogen fanatiske WoW-kommentarer tak, da jeg gerne vil have drejet diskussionen hen i en saglig retning, og ikke blot en gryde af flames.


    Link til omtalte artikel: http://pc.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=64986

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • WoW er kedeligt... har ikke spillet det i 2-3 måneder nu, og savner det på INGEN måde..


    Det er let at gå til, måske for let endda, for jeg synes også at spillet lynhurtigt blev invaderet af de små 11-14 årige der lige har fået deres første computer.


    Tror egentligt at du har ret. Jeg kender flere og flere som har været 100% opslugt af WoW som jeg selv har, og så lige pludselig gider de ikke mere. Sådan havde jeg det også.. spillet er jo som du selv siger sig igen og igen.


    Quest's er jo det samme. Dræb mange af en slags. Dræb en bestemt person. Sammel en masse af den slags. Eller hent en ting hvor du skal slå en elite ihjel for at få.... og så er der instances.... og ja, battlegrounds som man kan bruge til... tja.. pvp. Fjernede heldigvis alle de gankers som synes det var sjovt at komme og smadre Menethil Habor.


    Og så synes jeg på en måde at det tager for lang tid at lvl .... og så alligevel ikke. Det er træls for dem der ikke har så lang tid at spille i, at de aldrig kommer højt op i lvl, men hvis man satte det ned, så ville der være 10 gange så mange lvl 60 pga dem der kun sidder og gamer WoW...


    Og så mangler det spil town portals.. zzzz :P

  • Da jeg surfede LOTRO stødte jeg ind i et begreb eller...en fortolkning af RPG.


    RPG = Ruthless Power-Gamer


    Det synes jeg passer perfekt til WoW. Vil man langt i WoW, er det blot et spørgsmål om at grinde / farme MEGET. Hvilket jeg synes er for tyndt. Alt er så konkret og mainstream. Alle vil have de samme items, og der er ikke andet at stræbe efter i WoW.


    Fandt det lige:


    Quote

    Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, that's what Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar is. Massively Multiplayer, which distinguishes it from games that support mere dozens of players. Online, demanded by the Department of Redundancy Department, since Massively Multiplayer pretty much implies being online. Role-Playing Game: ah, finally we're at what kind of game it actually is. In RPGs, players take on the role of a character in a different world, and play within that world according to defined game rules.


    For some, "RP" means a great deal: they take the roles seriously, and want the escapism of truly acting out another persona. For others, "RPG" may as well be Ruthless Power-Gamer: they drive their avatar around accomplishing the goals in the game in a mechanical fashion, speaking in their "real" voice and associating with other players as players, not as characters. There is a strong tension between these two factions, as each has different motives and goals within the game. What is a developer to do?


    http://lotro.turbine.com/?page_id=96


    Man kan sige, at WoW er for meget af det ene, og for lidt det andet. Det kompetitive er for grundlæggene, og er det, da der ikke rigtig er andet i WoW.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet 2 gange, sidst af Berleburg ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Da jeg surfede LOTRO stødte jeg ind i et begreb eller...en fortolkning af RPG.


    RPG = Ruthless Power-Gamer


    Det synes jeg passer perfekt til WoW. Vil man langt i WoW, er det blot et spørgsmål om at grinde / farme MEGET. Hvilket jeg synes er for tyndt. Alt er så konkret og mainstream. Alle vil have de samme items, og der er ikke andet at stræbe efter i WoW.


    Man kan også bare betale en kinesisk goldfarmer. :)


    Men ja, der er for lidt items i WoW. I hvert fald i de højere levels. Og alt hvad der dropper nede i Molten Core (undtagen ved Ragnaros) er jo ligesom ikke noget værd mere, da Black Wing Lair har meget bedre og mere eftertragtede ting.


    En ting som de måske også burde have tænkt lidt mere over, er de weaps som man får fra quest. Fx. Whirlwind Axe/Sword... den er mega fed, bare ikke når ALLE Warriors på ens level har den... det samme med fx de items man får fra Deadmines i Westfall. - lige to hurtige eksempler.


    Men det spil ender på samme måde som Diablo... på en eller anden måde skal det nok lykkedes folk at finde ud af at powerlevel en char (Hvis man altså ikke vil betale en japser for det), samle mega mange af de gode items og voila. Så er alt buttfucked.

  • Quote


    RPG = Ruthless Power-Gamer


    Jeg spiller selv meget RPG, jeg synes bestemt ikke RPG (sacred underworld) behøves at blive kedeligt..


    Men jeg spiller det ikke hele tiden jeg holder tit pauser men det er kun fordi CounterStrike er et så fedt spil at det også trækker i mig...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HuleFanden


    Jeg spiller selv meget RPG, jeg synes bestemt ikke RPG (sacred underworld) behøves at blive kedeligt..


    Men jeg spiller det ikke hele tiden jeg holder tit pauser men det er kun fordi CounterStrike er et så fedt spil at det også trækker i mig...


    Jeg siger heller ikke, at RPG er kedeligt i længden. Men hvad jeg mener er, at der findes to typer RPG-spillere:


    Ruthless Power-Gamers
    og
    Role-Playinger-Gamers


    WoW består dog hovedsagligt af førstnævnte. Ja, jeg har taget højde for at der findes både PvP, Normal, RP og RPvP realms. Men tag igen EVE online som eksempel. Der er der kun ét "realm". Hvor ALLE spillerne er på. En bevidst opdeling er på sin vis også en nem vej udenom dette problem. Man har simpelthen fra start, valgt at dele det op, så man ikke står overfor problemer med at balancere PvP med RP elementer.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless