Xp32 Vs. Xp64

  • Jeg har læst en artikel på tomshardware.


    Generelt er det meget lig 32bit, da de fleste programmer og spil er lavet til 32Bit.
    I den artikel tester de hvor stor forskel der er på hastigheden i 32bit windows og i 64bit windows, når der køres 32bit applikationer.
    Hvilket er meget ens. Udfra mit syns punkt giver det selvfølgelig nogle fordele og ulemper.
    Naturligvis udnytter du 64bit, når du kører med 64bit windows. Jeg ved så ikke om performance i windows er blevet bedre. Det er lidt svært at teste på så hurtige maskiner.


    Så rent performance mæssigt er der ikke noget at vinde på 32 bit applikationer, så hvis du bare regner med at køre dem så er det sådan lidt ligegyldigt at skifte. Men hvis du gerne vil være lidt på forkant med tingene og prøve 64 bit windows. Så er det jo sådan set heller ikke et problem, da du heller ikke taber noget. Så har du det også til når der nu kommer nogle programmer til 64bit.
    Men jeg kan huske at min AMD64 blev en del varmere når den kører 64bit end når den kører 32bit OS.


    Så hvis det var mig ville jeg vente lidt endnu, indtil der kommer nogle programmer du kan bruge til noget i 64bit.


    Mht. brugerfladen så er den helt den samme som i alm. XP.


    Link til artiklen er her, det er temmelig interessant.
    http://www.tomshardware.com/howto/20050823/index.html


  • Takker.


    Var der ikke også noget med at man ikke kunne clocke nær så meget når man kører 64bit os?

  • Jep, hvilket jo egentlig er meget logisk når cpu'en bliver varmere. Så vidt jeg husker var forskellen et par grader. Min winchester kunne clockes til 2730 mhz med 32 bit windows. Med 64bit kunne den 2640 mhz. Så det er næsten 100 mhz.


    Men du skal jo også tænke på at det er et problem med drivere til div forskellige ting. Hvis du fx har indstikskort som kræver software. Samt printere og den slags. Det nævner de også i artiklen som ulemper.