installering af windows på nf4 SATA

  • hej tweak..


    eftersom dette er min første post på forummet må i lige bære lidt over med mig..


    jeg har nu efter lang tids spinken og sparen fået sparet sammen til en ny computer :clap:


    men nu kommer problemmet så.. jeg skal have lagt noget windows på..
    jeg stopper cd'en i, og den loader alt det den nu skal loade inden man får lov til at trykke "instalér windows"
    jeg trykker på enter som den siger, og den genstarter, men så kommer den ikke rigtig videre..
    enten begynder den forfra på windows installationen, eller også skriver den "verifing DMI pool data" alt efter om jeg har sat den til at starte fra CD eller hard disk op først. :(


    mit hardware:
    DFI Lanparty nf4 SLI-D
    Seagate sata hard disk
    gainward 7800GTX
    AMD 3800+
    Lg CD drev..


    håber der er nogen derude der vil være behjælpelig :cheers:

  • du skal installere de sata drivere der var med på en diskette.....ellers kan den ikke gøre sata diske bootable....og så skal du derefter ind og vælge i bios hvilken hdd den skal starte op på

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hej og welkommen til :)


    du skal trykke F6 lige istarten af winxp install guiden


    for at loade dine sata drivere.


    de følger hvis jeg huker rigtig med på en diskette

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kurt_koben
    jaah.. der fulgte en diskette med.. havde jeg slet ikke set. :O det prøver jeg.. tak for det.. :D


    det er jo ikke sådan når man ikke køre intel


    der skal man kun bruge diskette hvis man vil installere raid :))


    en lille fordel mere ved intel :evil:


    nå jeg må hellere holde før AMD folkene kommer og slår mig :finger:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn
    ermh..


    Nforce 4 bruger da ikke en diskette ved en disk eller ikke raid???


    sikker syntes jeg skulle da jeg kørte nf4
    men hvis det ikke er det hvorfor dælen får han så den fejl sært.

  • nu har jeg så pillet lidt, og installeret den først Nvidia Raid etellerandet.. og den loadede den også.. og jeg kunne trykke på "instalér windows"


    men den starter stadig forfra med instalationen hver gang jeg gør det... jeg har prøvet at sætte hard disk til primær opstartsenhed, men så laver den ovennævnte fejl igen..

  • nu har jeg så prøvet med en almindelig hard disk (IDE)
    men den vil heller ikke noget med den i..den kommer fint til det sted hvor der står "instalér windows" og den genstarter, og den spørger om man vil starte op fra cd (det er da mere end ved SATA-hard disken) og jeg trykker ikke på noget.. så siger den "NTLDR mangler" og på næste linie "tryk ctrl+alt+delete for at genstarte" det gør jeg så, men så siger den der samme igen.. og så er jeg jo på spanden, for hvad er NTLDR??


    HJÆLP! - tak

  • tror du skal have fat i en af alle de DFI NF4 experter der er her på tweak
    de bundkort er altså lidt hys med opsætning

  • jah det kan jeg jo næsten forstå på det.. :(


    så hvis en DFI NF4 expert lige kommer forbi kan han så ikke lige pm'e mig? - det ville være dajligt


    jeg tror bare jeg lader det ligge til i morgen, hvor jeg kan se på det med friske øjne.. :rolleyes:

  • hvis den kommer med ntfldr eller lign besked er det fordi alle dine boot filer sidder på din ide hdd.......dvs ny install af windows uden din ide hdd i vil klart være det nemmeste....og så smid din IDE-HDD i bagefter.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Har lige bygget en computer til en ven. Det var med et A8N-SLI premium og en Raptor 74Gb harddisk. Der skulle IKKE bruges nogen diskette ved installationen. Det er windows XP pro og jeg brugte sata controlleren i chipsettet og ikke den ekstra fra Silicon.

    MB: ASUS A8N-SLI SE | CPU: AMD64 3700+ "San Diego" | Køler: Box |
    RAM: 2*1024mb OCZ EL PC3200 | GFX: Inno3D Geforce 7900GTX 512mb |
    HDD: 250GB WD Special Edition 16MB Cache | DVD/CD-RW: LG 52x32x52x16 |
    Kabinet: Custombuild fra Coolcases.com med 4*120mm blæsere | PSU: Fortron Epsilon 600W|

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Jo, da. Den finder ikke en skid på SATA-controlleren hvis den ikke lige får en driver ifm. inst. af Windåsen.
    BTW: Det eneste jeg savner fra Intel....


    Når man ikke kører raid, skal der ikke bruges en diskette.

  • det skal der så alligevel....men nu er dfi jo også lidt specielle.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • nu har jeg så bøvlet med den der diskette et godt stykke tid og den vil ikke rigtig noget som helst, jeg loader alle 4 stk. (dem der enten står reqiured eller windows xp ved) og når jeg trykker enter for at installere windows går den i blå skærm og fejlmeddelelsen lyder IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL :(


    1: hvad betyder fejlmeddelelsen?


    2: hvilke driver fra disketten har jeg brug for?


    håber der er en venlig sjæl derude :))

  • er der slet ingen der ved hvad det betyder? - har selv søgt lidt på google men kan ikke rigtig finde ud af noget..

  • Jeg har bare smit mine 3 sata diske i og windows cd også boot på den og installeret har aldrig brugt diskette eller noget. SÅ ikke nogen fordel til intel frem for amd der... desuden har det vist også noget med mobo at gøre og ikke cpu producent :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Godt nok ikke helt samme problem jeg havde...


    Tilgengæld fik jeg nogenlunde samme fejl da jeg skulle installere mine SATA drev (i RAID 0 btw ), men jeg fik ikke disketter med, så måtte selv hente driveren og derefter smide den på diskette... så kom problem bare at på diskette virkede det ikke, så brændte jeg dem på en cd-rom, og der gik det smerte frit...


    Så gæt hvad mit forslag er... download nye drivere og smid dem på en cd-rom... Kan jo være det hjælper ;) :p