• Jeg har tænkt lidt over at skifte internet explorer ud med Firefox. Er det en god idé eller er firefox stadig på et for tidligt udviklingsstadie, så der måske er større risiko for infektion o.l.


    Erstatter det det ie og er det overhovedet bedre? :rules:

  • Ja det er vel en smagssag om man kan vænne sig til det, men en ting er sikkert. Sikkerheden er bedre i firefox - og de er bestemt oppe i en version der gør at man sagtens kan skifte fra IE, hvis man har det i tankerne.


    Her er et par grunde til at jeg bruger FF:


    * Sikkerhed
    * Pop-up blocker der virker ;)
    * Muligheden for tabs.
    * Generel mulighed for at customize den, så den passer brugeren - dvs skins, et hav af plugins osv.


    Tror aldrig jeg kunne finde på at skifte tilbage til IE !

  • Okay tak. Det lyder jo som om at der er rørende enighed om at firefox holder.
    Hvis jeg nu skifter, så er der vel ingen problemer med f.eks. e-mail adresser osv? Altså alt er 100% kompatibelt med FF eller hvad?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af shapeshifter
    Okay tak. Det lyder jo som om at der er rørende enighed om at firefox holder.
    Hvis jeg nu skifter, så er der vel ingen problemer med f.eks. e-mail adresser osv? Altså alt er 100% kompatibelt med FF eller hvad?


    Det eneste du kan få problemer med i mine øjne er enkelte netbanker såsom Danskebank (BG). Ligemeget hvor meget jeg har presset min FF kan jeg ikke få det til at køre ordentligt i den !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af shapeshifter
    Lukker tråd nu


    Tillader mig at åbne den igen, hvis der nu skulle være andre der kunne have lyst til at prøve Firefox og lige havde nogle spørgsmål ;)

  • Jeg bruger avant istedet har også taped browsing og popup blocker der virker. Syntes den opfylder det hele som den skal og den har ikke problemer med siderne som i snakker om.


    En ting som kan gøre mig pissed med ff er sådan noget som at java ikke for samme placering som det gør i f.eks. ie. Det er sgu ikke til at arbejde med når man laver hjemmesider :(

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af shapeshifter
    Okay tak. Det lyder jo som om at der er rørende enighed om at firefox holder.
    Hvis jeg nu skifter, så er der vel ingen problemer med f.eks. e-mail adresser osv? Altså alt er 100% kompatibelt med FF eller hvad?


    Det lyder til, at du er bange for at brænde broer bag dig. Og det er ikke første gang, jeg ser nogen med den bekymring.


    Men man brænder altså ingen broer. Installation af Firefox fjerner ikke IE og påvirker heller ikke IE. Når du har installeret FF, får FF sin egen ikon. Hvis du vil starte IE, bruger du bare samme genvej, som du altid har gjort, og intet vil være ændret.

  • Desuden skal det også nævnes at Firefox har en fantastisk "Saved Passwords" funktion, hvor man kan holde styr på sine passwords, foruden cookies.
    En anden ting er at Firefox ikke som en software-gigant (korrekt, jeg tænker på Microsoft) selv bestemmer hvordan hjemmesider bør laves og "læses". Men istedet holder sig til Wc3 standarterne - de Rigtige standarter.
    En "skift til Firefox liste" bør se sådan ud, efter min mening:


    • Tabbed browsing
    • (Google) search bar
    • Bookmarks
    • Download manager
    • Saved passwords
    • Plugins/designs etc.
    • 'OC' potentiale
    • Wc3 standarter
    • Højere sikkerhed
    • Automatiske opdateringer
    • Langt mere brugervenligt


    Jeg sifter aldrig mit Firefox ud ;)



    Firefox, the browser you can trust.


  • Bruger også FF af nøjagtig samme årsager.

  • FireSuX er ikke mere sikkert end IE, kan ikke lige huske hvor det er, men er et bigtime sikkerhedshul...


    Har begge browsere... Bruger kun FF til at finde fejl i javascript og så tjekke om sider er kompitable... ;)


    Mvh. 12k

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious


  • Hedder da W3 ?? ;) - WC3 er WarCraft 3, noget ganske andet end WWW standarter ;)

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DK-RedLion


    Hvordan bruger man det så?


    Lidt ligesom tabs i f.eks. et Excel-regneark, bortset fra at de i FF sidder i toppen af billedet. I stedet for at have 10 vinduer åbne, kan man have eet vindue med 10 tabs, eller 2 vinduer med 3 og 7, eller hvad der nu giver mest overskuelighed.


    Det er en feature, hvor fordelene ikke kan forklares. De fleste, der ikke har prøvet det, kan ikke se noget i det, og de fleste, der har prøvet det, kunne ikke drømme om at undvære det.


    Min yndlingsanvendelse for tabs er åbning i baggrunden.


    Når man f.eks. læser listen over emner i dette forum, vil man normalt klikke på en interessant tråd, læse den, gå en side tilbage, og så skal man til at finde ud af, hvor langt man nåede i listen over emner, så man kan kaste sig over næste tråd. Det bliver hurtigt lidt træls.


    Så kan man i stedet vælge at åbne hver af de interessante tråde i et nyt vindue, mens man læser ned gennem listen. Det bliver hurtigt lige så træls, fordi vinduerne åbner i forgrunden, så man skal minimere dem for at komme videre i listen.


    I de fleste browsere med tabbed browsing kan man sætte nye tabs til at åbne i baggrunden, så man bliver på den side, man er på. Det vil sige, at man i et forum hurtigt kan åbne 5 tabs i baggrunden med hver sin tråd og først derefter gå ind i de enkelte tråde. Det synes jeg er rart, men som sagt skal man nok have prøvet det for at kunne se nytten.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Lahma
    # Automatiske opdateringer


    Her er IE klart foran og har været det i årevis. Længe inden FF fik automatiske opdateringer, var IE med i Windows Update. Nu har FF så fået automatiske opdateringer, men de er først kommet til at fungere nogenlunde for nylig - hvor Automatiske opdateringer i Windows efterhånden har fungeret i et stykke tid.


    Når jeg skriver "nogenlunde", skyldes det f.eks.:


    1. Der har været problemer med, at gamle afinstalleringsgenveje i Windows Control Panels afinstalleringsfunktion ikke blev fjernet ved opgradering. Det betød, at man blev nødt til at foretage en manuel af- og geninstallation, hvis man ikke ville have afinstalleringsfunktionen fyldt op med ikke-fungerende genveje til gamle FF-versioner.


    2. Automatiske opdateringer af Firefox fungerer kun, hvis man kører med administratorrettigheder - hvilket man ikke gør til dagligt, hvis man på et nogenlunde oplyst niveau bekymrer sig om sikkerhed.