Hjælper det at have sidefilen helt for sig selv?

  • Det er altid godt at lægge sidefilen på den harddisk, som spillene ikke ligger på.


    Min tanke er så, om det er bedre, at den ligger på sin helt egen partion på en anden harddisk, da jeg har muligheden.


    Nogen der kan svare på det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn
    Det er altid godt at lægge sidefilen på den harddisk, som spillene ikke ligger på.


    Min tanke er så, om det er bedre, at den ligger på sin helt egen partion på en anden harddisk, da jeg har muligheden.


    Nogen der kan svare på det?


    Du kan jo prøve. ;)


    Sidefilen bruges sjældent ved almindelig brug, men hvis du kun har lidt ram og/ eller du ofte oplever voldsom harddisk-aktivetit kan det måske være en fordel.


    Husk at lægge sidefilen på en anden fysisk disk end dine andre programmer/ spil/ windows, hvis du skal have max performance i alle tilfælde.


  • jeg låner lige tråden, da jeg tror det er et meget relevant spørgsmål, om det kan betale sig at smide det på en usb/firewire disk? ... nu hvor jeg har muligheden for det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ


    jeg låner lige tråden, da jeg tror det er et meget relevant spørgsmål, om det kan betale sig at smide det på en usb/firewire disk? ... nu hvor jeg har muligheden for det?


    Det tror jeg ikk du ska regne med.. Så vidt jeg ved er firewire/USB slet ikk lige så hurtige som IDE/S-ATA.. Ellers ville man jo bruge USB eller firewire kabler til det istedet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Det tror jeg ikk du ska regne med.. Så vidt jeg ved er firewire/USB slet ikk lige så hurtige som IDE/S-ATA.. Ellers ville man jo bruge USB eller firewire kabler til det istedet


    jamen kun til sidefilen, vi ved jo alle at en alm ny ide hdd har en overførselshastighed på max 133 mb/s, hvor usb er 33 mb/s, og firewire er 45 mb/s. men jeg ved det ikke.


    Det kunne jo godt være at det var bedre bare til sidefilen?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    jamen kun til sidefilen, vi ved jo alle at en alm ny ide hdd har en overførselshastighed på max 133 mb/s, hvor usb er 33 mb/s, og firewire er 45 mb/s. men jeg ved det ikke.


    Det kunne jo godt være at det var bedre bare til sidefilen?


    Det er svært at sige, umiddelbart tror jeg ikke at man vil kunne mærke forskel.


    Jeg ved bare ikke hvordan Windows vil have det hvis USB-/ firewire-forbindelsen lige pludselig ryger! Jeg forudser noget blåt...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn
    Det er altid godt at lægge sidefilen på den harddisk, som spillene ikke ligger på.


    Min tanke er så, om det er bedre, at den ligger på sin helt egen partion på en anden harddisk, da jeg har muligheden.


    Nogen der kan svare på det?


    Det bedste vil altid være at lave din swapfil til en fast størelse og så sørge for at den kommer til at ligge som det første på disken .... Det vil sige "yderst" på C-drevet .... og ikke på en sekundær partition på samme HDD.


    Hvis swapfilen skulle have sin egen partition som der INGEN grund er til, så skal den helst have første partition på den pågældende HDD.


    Men hvis du laver den til en fast størelse og så ellers kører en defrag så den bliver samlet ude på den hurtigste del af HDD´en så bliver den jo liggende der til al evighed ... men lad være med at lave den større end du bruger ... Det stjæler kun "hurtig" HDD-plads fra dine andre data. Det giver intet boost at have for stor swapfil....


    Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    jamen kun til sidefilen, vi ved jo alle at en alm ny ide hdd har en overførselshastighed på max 133 mb/s, hvor usb er 33 mb/s, og firewire er 45 mb/s. men jeg ved det ikke.


    Det kunne jo godt være at det var bedre bare til sidefilen?


    Det er nu 133 MB/s vs. 60 MB/s vs. 50 MB/s ...


    ... Hvis vi holder os til teorien om den "hurtige" USB og den "almindelige" firewire ...


    Men ja selvom USB er hurtigere teoretisk, så er FW bedst til externe harddiske ... Logik for .... øhm ja ... Ved det sgu ikke ... Logik for Apple vel ... :))

  • well men hvor stor sidefil bør man så have ca...for mine r so far programstyret....har compen tændt i lang tid af gangen....


    men ellers ligger det som rotten skrev yderst på mit hurtigste drev.....og det har hjulpet markant i bf2.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Jeg har nu aldrig haft min usb på mere end 33 mb/s ~ 4 mbyte pr. sek.


    og min firewire på omkring 6 mbyte pr. sek.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    Jeg har nu aldrig haft min usb på mere end 33 mb/s ~ 4 mbyte pr. sek.


    og min firewire på omkring 6 mbyte pr. sek.


    Hvis det er en extern HDD du snakker om, så er det sgu sløvt ... :boxed:


    Men ja, de holder ikke deres teoretiske hastighed ... På den anden side ... Hvor mange IDE-diske har du der kan klare en overførsel på 133 MB/s ? ... nada ...