Chipset larm! (Guide)

  • Hej Fellow-Tweakere :P


    Mange synes at deres chipset blæsere larmer alt for meget, hvilket der ikke er noget at sige til da mange chipset blæsere kører ved 5-8k rpm. Ved den hastighed opnås ofte en ret højfrekvent tone som kan overdøve alt andet i systemet. Dette kan rettes uden at montere en passiv køleprofil på bundkortet.


    Jeg var i denne situation, og overvejede at købe en passiv køleblok til mit bundkort - dog skulle jeg bruge penge på det, og valget var meget begrænset pga. den plads mit grafikkort tog - derfor måtte køle profilen ikke være højere end den originale aktive blæser.


    Alle disse tanker blev elimineret da jeg opdagede det lille program Speedfan. Ingen tvivl om at mange kender programmer og at mange anvender det, men denne guide er det folk der endnu ikke har hørt om det, eller kendte til den funktion jeg nu vil vise.


    Det smarte ved Speedfan er, at programmet kan nedsætte chipset såvel som CPU blæsernes rpm hastighed og dermed reducere larmen til et minimum. Faktisk kan det helt slukke chipset blæseren --> Det justeres i %.


    Som I kan se på billedet kan man f.eks. vælge 50 % hvilket i mit tilfælde gør blæseren praktisk talt lydløs.


    Hvordan man får programmet til at starte op med f.eks. 50 % rpm. ved jeg ikke, men man kan bruge en funktion som gemmer indstillingerne selv om man lukker programmet. I mit tilfælge betyder det, at jeg sænker speedfan til 50 % når jeg har startet computeren og lukker dernæst programmet. Slut


    Som sagt, er der sikkert mange af jer der bruger programmet, men gem jeres "Old news" og andre taber kommentarer, for denne lille guide er lavet for at hjælpe de som er godt trætte af de høje nærmest hyletoner chipsetblæserne kan lave! Dette hjalp mig af med mit støj-problem, så hvorfor ikke dele sin erfaringen...


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Der står 6 forskellige fan speeds hos mig, men det er kun når jeg sætter farten ned på nr 2. Så sker der det at farten på CPU blæseren kan justeres, men ved de andre sker der ingenting. Hvorfor kan jeg ikke justere på chipset blæseren eller for den sags skyld, blæseren på grafikkortet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sukkerfar
    Der står 6 forskellige fan speeds hos mig, men det er kun når jeg sætter farten ned på nr 2. Så sker der det at farten på CPU blæseren kan justeres, men ved de andre sker der ingenting. Hvorfor kan jeg ikke justere på chipset blæseren eller for den sags skyld, blæseren på grafikkortet?


    fordi opbygningen af Speedfan virker kun på nogle bundkort desværre :( ikke alle bundkort er understøttet af speed fan... men på asus har jo en masse ekstra programmer til den slags..

  • Kan man ikk på nogen måde kontrollere sit gfx kort's blæser=

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

    Rettet en gang, sidst af JuiCe ().

  • der sker intet på mit bundkort desværre


    den pisker stadig afsted med 9000 rpm


    hvilket asus prog kan sætte hastighed på chipset blæser ned?

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Deuce313
    Kan man ikk på nogen måde kontrollere sit gfx kort's blæser=


    ja koble det til en fan på bundkortet... så kan du også bruge speedfan derfra...

  • Med dfi kortene kommer et program der hedder smartguardian, der kan man gøre en ende på deres chipset støj, og kører man uden oc kan man eddermame skrue den langt ned uden at opleve temps over 50 ;)

  • har et problem (syntes selv det er rimeligt stort..) når jeg har indstalleret speedfan og så skruer på hastigheden så det er blevet fint. Så lige når jeg lukker programmet begynder ALLE blæsere i kabinetet at køre får 100% hastighed.. rimeligt træls.. jeg bliver derfor nødtil at gå ind i speedfan og skrue ned, men når man lukker, sker det samme igen :boxed: så jeg tog en system gendanelse og så virkede det igen. Er der andre der har oplevet det? hvis ja, så må i gerne komme med et tip til hvordan jeg får det til ikke at skrue op på 100% når jeg slukker :rolleyes:

  • Ja, jeg skrev også at du skulle gemme indstillignerne, så kan du lukke programmet og blæserne forbliver nedsat.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|