Pagefile.sys

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bit Phreak
    det er din swapfil og størrelsen kommer an på hvor meget ram du har i din computer


    Det er ikke helt rigtigt.
    Windows sætter som default swap-filens størrelse i forhold til rammen, men hvis man har +1GB ram, kan man med fordel sætte den lavere, da man sjældent vil få brug for mere.


    Sætter den selv til 512 min og 512 max.

  • hehe, det er sjovt du modsiger ham nr. 2 for windows tilader ikke at man sætter sin pagefil.sys til UNDER 1.5xRam, så hvordan du har sat din til 512mb når du har 1gb ram, har jeg ingen anelse om?!


    kan vi evt få en foklaring?


    kan næppe tro at det er en fordel med en MINDRE pagefile hvis man sidder med billedredigering, så du må meget gerne argumentere :) for jeg kan slet ikke forstå hvordan det nogensinde kan blive en fordel. Del vil kun tage længere tid at "loade" og arbejde i store programmer, spil og andre krævende ting med en mindre pagefile hvor hvis du havde en større ville det endten tage længere tid om at lukke dit system eller starte, alt efter om den clearpagefileatshutdown=1/0

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik
    hehe, det er sjovt du modsiger ham nr. 2 for windows tilader ikke at man sætter sin pagefil.sys til UNDER 1.5xRam, så hvordan du har sat din til 512mb når du har 1gb ram, har jeg ingen anelse om?!


    kan vi evt få en foklaring?


    Jeg ved ikke hvilken version af windows du kører, men jeg kan sagtens sætte min pagefile-/ sidefils-størrelse til under antal ram.


    Sidder på min bærbare lige nu med 512 MB, og kan sagtens sætte størrelsen til 256/256 (min/max).


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Henrik
    kan næppe tro at det er en fordel med en MINDRE pagefile hvis man sidder med billedredigering, så du må meget gerne argumentere :) for jeg kan slet ikke forstå hvordan det nogensinde kan blive en fordel. Del vil kun tage længere tid at "loade" og arbejde i store programmer, spil og andre krævende ting med en mindre pagefile hvor hvis du havde en større ville det endten tage længere tid om at lukke dit system eller starte, alt efter om den clearpagefileatshutdown=1/0


    Pagefile/ sidefilen, bliver kun brugt, når du løber tør for ram. Jo mere ram du har i din maskine, jo mindre sandsynlighed er der for at du løber tør - altså kan du sætte din sidefilsstørrelse til en lavere værdi og dermed spare diskplads.

  • Nu arbejdet jeg meget i Photoshop med rimelige dokumenter, og har ofte ikke meget RAM fri grundet Photoshop, og sommetider med en pagefile på 800MB+. :rolleyes:

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af engel
    Nu arbejdet jeg meget i Photoshop med rimelige dokumenter, og har ofte ikke meget RAM fri grundet Photoshop, og sommetider med en pagefile på 800MB+. :rolleyes:


    Jeg men det er jo stadig ikke noget problem med 1 GB ram som du har.
    Det er kun når du kommer over antallet af fysiske ram at din "pagefile.sys" på harddisken bliver benyttet.
    Du mærker meget nemt når computeren begynder at bruge harddisken som ram, da det sløver dit system en del og din harddisk vil køre hele tiden.

  • Desværre er det sådan at windows tit benytter pagefile'n selv om man har Ram nok. Der hjælper ikke at sætte den til 0, så vil ens windows simpelthen blive langsomt.
    Har selv sat min til 1500 mb, og har 1024 ram

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SjQLunD
    Desværre er det sådan at windows tit benytter pagefile'n selv om man har Ram nok. Der hjælper ikke at sætte den til 0, så vil ens windows simpelthen blive langsomt.
    Har selv sat min til 1500 mb, og har 1024 ram


    Har du et eksempel eller et link?


    EDIT: Fandt selv et link her:
    http://www.petri.co.il/pagefile_optimization.htm
    http://www.windowsitpro.com/Ar…rticleID/42035/42035.html

  • før du argumentere FOR dine ting, så læs dog


    "Do NOT make the pagefile smaller than the amount of physical RAM you've got installed on your system."


    skriver de på den ene side!


    der er også en masse andre gode tricks på dine links.
    fandt dem selv via google.dk - din ven


    men hvorfor du bliver ved med at "vrøvle" om din pagefile som er mindre end dine ram fatter jeg ikke! ( sorry for flame )


    for der er intet i dine udtalelser som er sandt!


    argumenter bare tilbage og lad os få en debat, som voksne mennesker burde det kunne foregå uden argumenløse udtalelser


    MvH Henrik

  • Så så. Klap lige hesten.


    Jeg tror ikke at vi er helt så uenige som du gerne vil få det til at lyde.


    Sidefilsstørrelse på 0 MB er ikke optimalt. Jeg skal dog ikke kunne sige om man kan mærke forskel, på det og 1536 MB, hvis man har fx 1 GB ram.


    Det jeg siger er at man ikke behøver en større sidefil jo mere ram man har.
    Er det ikke logisk?
    Hvorfor skulle der være behov for at allokerer mere hukommelse jo mere ram man har?


    Hvorfor Microsoft anbefaler det skal jeg ikke kunne sige.
    De kommer jo ikke med nogle argumenter (som du jo søger efter... ;)).


    Hvis du sætter din sidefilsstørrelse for lavt skal Windows nok gøre dig opmærksom på når den har brug for mere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Det er kun når du kommer over antallet af fysiske ram at din "pagefile.sys" på harddisken bliver benyttet.


    Det er nu ikke rigtigt.


    Din VM bliver brugt sideløbende med dine RAM. Fortrinsvis til data som der ikke er nørvendig ligger i RAM´ene.


    Hvis det ikke var tilfældet, så ville dine RAM blive fyldt op på ingen tid ... med data der ikke behøver at ligge i RAM´ene.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Du mærker meget nemt når computeren begynder at bruge harddisken som ram, da det sløver dit system en del og din harddisk vil køre hele tiden.


    Ikke nødvendigvis ... Det kommer an på om hvilken slags data som den bruger til.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu


    Har du et eksempel eller et link?


    Tjek din taskmanager ... ;)


    Her er min. Har lige åbnet Photoshop og en af mine filer ...


    Kunne være sjovt hvis Photoshop KUN brugte RAM ikke ?... :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Sidefilsstørrelse på 0 MB er ikke optimalt.


    700 % enig! ...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Det jeg siger er at man ikke behøver en større sidefil jo mere ram man har.
    Er det ikke logisk?


    True ... Men omvendt, så behøver man ikke halv så stor VM hvis man har 2 GB RAM istedet for 1 GB ... De to ting hænger ikke direkte sammen på den måde[/quote]


  • Yes, det er jeg med nu. Har læst lidt rundt omkring.