Hjemmeside m. billeder

  • Hey..


    Jeg er ved at lege lidt med idéen om en hjemmeside. I den sammenhæng ville man far (som er amatør fotograf) gerne vise lidt billeder over nettet til venner og bekendte.


    Jeg kan nemt lave en FTP med anonym bruger. Dvs. de går ind i en mappe med billeder, men jeg ville gerne have billederne til at blive vist i miniformat (Altså hvor man stadig kan se hvad billedet forestiller - bare i miniformat). Derfor leder jeg efter en metode som gør at man kan klikke på dem for at se i fuld format.


    Nogen der kan hjælpe med det?



    NB1: Er måden som jeg bruger en ftp ikke smart nok til at teste simple hjemmesider, eller er der noget smarter som er ligeså simpelt?


    NB2: Kan jeg lave min IP´s "udadtil" om til et navn de skal skrive? (ligesom en hjemmeside..)


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Eller med andre ord: Kan jeg få mit ftp program (BP free) til at lave IPén om til et navn med f.eks et org eller lign. efter?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Det bedste ville nok være at lave thumbnails af billederne.. Som er små, og ikke fylder så meget, og derfor også vil loade hurtigere..


    Som fx. dette der bliver større når man klikker på det:
    [Blocked Image: http://www.upitfree.dk/upload/files/cat.jpg]


    Du kan godt få en hjemmeside til at peje mod din egen IP.. Altså fx. hvis du køber et .DK domæne, og folk går ind på den, så loader den fra din PC.
    Det kræver bare du har en webserver kørende på din PC.
    Men husk, det vil også blive taget fra din forbindelse.
    Hvilket kan, hvis du har en lav upload, gøre hjemmesiden langsom hvis du har mange store billeder på. Så hvis du har en lav upload ville jeg nok købe mig et webhotel til at have siden på.

  • Det nemmeste er hvis du køber et domæne og får det hostet et sted ude i byen.


    Der findes massere af freeware fora og galleries som kan det du efterlyser.


    Prøv fx at søge efter web gallery software eller lignende på google.

  • Tak for svarene. Jeg fandt http://dyndns.dk/ før jeg så I havde svaret, så nu har jeg fået min Ip ommøbleret til et ord. ftp:\\soendergaard.lir.dk


    Dog virker det ikke endnu, men det er vist meget normalt - det skal lige opdateres verden rundt, eller? Det burde vel virke i morgen? - Bare irriterende at jeg stadig skal skrive ftp foran...


    så var det problem løst. Nu skal jeg finde ud af det med billederne - jeg checker de fine links :)


    NB: Tak for de allerede mange gode svar!


    Jeg vender frygteligt tilbage med flere spørgsmål :D


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|


  • Yes - webhotel bliver det til, men nu vil jeg lige have det til at se lidt anstændigt ud først :)


    Det billede du har sat ind, svarer 100 % til det jeg ønsker! hvordan pokker gjorde du det? Er det, som nogen siger, et program jeg skal bruge til det?


    EDIT: Google forklarede mig det med det samme :)


    Jeg har valgt et freeware program (der bruger java) - nu håber jeg bare ikke, at det kræver java hos dem der skal se det? Kunne ikke forestille mig at dem der skal se billederne (nok mest familie osv.) vil installere små programmer for at få vist billederne...


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().


  • Nææh... 5 min.. det er ftp://soendergaard.lir.dk


    Men du kan nu stadig ikke bruge ftp til det du ønsker. Du skal bruge http.

  • True...


    Update:


    Nu ser det hele sådan ud:


    ftp://soendergaard.lir.dk/


    Når man går ind kan man se de forskellige index filer, og det skulle meget gerne virke ved at åbne "index.html" Gør det det?


    skal de mapper og de index filer man kan se, så ikke bare smides på en hjemmeside?


    Selv skal det hele ordnes og gøres pænt - samt de rigtigt billeder skal ind. Men har jeg gang i de rigtige principper her?


    Vil det program jeg har brugt, selv sørge for at brugerne af siden kan bladre gennem de 4 index sider?


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • WTF!


    Det kunne man sq... troede jeg sq ikke. My bad :D


    Men har du ikke RØV mange forbindelser til din ftp lige nu?


    Holder nu stadig på at det vil fungere bedre over en http server.


    Synes dog ikke det virker i FF..

  • Joo, det skal jeg da lige love for! Hvor kom de fra?


    Anyway, så synes jeg da ikke uploaden blev belastet - det sker måske kun hvis folk åbner billederne... ?


    Var det dig der fuskede eller? Der kom pludselig over 20 forbindelser til den :rolleyes:


    EDIT: Tror sq lige jeg lukker den :)


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().


  • Jeg gik ind på dine side ja.


    IE åbner en forbindelser for HVER fil, samtidig med at den holder en åben for at kan kigge i roden... derfor kom der så mange. Hvis der så var 5 på, så var der lige pludselig 100 forbindelser. Derfor synes jeg at du skal lave en http i stedet.

  • Godt argument :) Men som jeg også skrev, så bliver det selvfølgelig til en http side på et tidspunkt. Dog vil jeg anvende denne metode til siden er nogenlunde anstændig at se på ;)


    Hvis nogen kan forklare mig hvordan jeg lægger det ud på en HP - så må de meget gerne...


    Jeg har som sagt 4 index.html sider, og ved at starte den første kommer det hele af sig selv. Skal det hele derfor bare smides ud på nettet? dvs. uploade via ftp til den sted på nettet jeg køber plads?


    EDIT: En side der kan anbefales til hosting? Der vil blive brug for noget lign. 50-300Mb og det skal helst være så billigt som muligt..


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    Synes dog ikke det virker i FF..


    Nu har vi så fået ham så meget i knæ, at jeg ikke kan komme ind med hverken Firefox eller IE, så jeg kan ikke teste. Men når det ikke virker i FF, skyldes det sandsynligvis en gammel forskel på IE og mange af de andre, inkl. Firefox:


    Når IE bestemmer sig for, hvordan den vil vise en fil, kigger den på fil-endelsen. Er den .htm eller .html, fortolkes den som html-kode. Er den .jpg, vises den som billede osv.


    Når Firefox bestemmer sig for, hvordan den vil vise en fil, kigger den på den fil-type, der er angivet i http-headerne (som en browser faktisk skal). Er den f.eks. "Content-Type: text/html", fortolkes den som html-kode.


    Men når man lægger html-sider op på en ftp-server, har Firefox ikke nogen http-headere at holde sig til, og derfor går det sandsynligvis galt med Søndergaards side.

  • FTPén er sluttet (Derfor kan du ikke komme ind) - fortsætter min nye spændende hobby i morgen :)


    Anyway, så kommer den som sagt ud på en http side, hostet.. så burde det FF pjat jo ikke være noget problem - Ellers må det jo bare rettes.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Søndergård
    FTPén er sluttet (Derfor kan du ikke komme ind) - fortsætter min nye spændende hobby i morgen :)


    Anyway, så kommer den som sagt ud på en http side, hostet.. så burde det FF pjat jo ikke være noget problem - Ellers må det jo bare rettes.


    Så er der ingen problem... FF har bare et problem med FTP hvis der ikke er installeret et plugin.. ;)

  • Ok


    Jeg sad lige og kiggede på forskellige steder at hoste siden når den tid kommer. Det er sq da utroligt så billigt det er blevet!


    9 kr.- om måneden med fri trafik og 300Mb og ALT muligt andet! Godt nok er der 90kr.- i oprettelse, men det er jo ingenting.


    Jeg er efterhånden ret sikker på, at dette projekt bliver til noget :P


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|


  • Gætter på at det er b-one - hold dig væk fra dem.

  • Ja det er dem ? Hvorfor skal jeg det?


    Husk på det er en siden med minimal trafik - nok mest fra familie og venner og bekendte - måske også nogle fra div. billede forum´


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Tja... har 3 domæner ved dem... indtil videre fået regninger fra de to der har været opsagt i flere måneder nu - kører dog stadig begge to.


    Desuden har de en ELENDIG kundeservice.


    Samtidig med det laver de forskel på deres kunder. Da jeg lavede hjemmesider, havde jeg en kunde som ikke havde de samme funktioner på hans webhotel som jeg havde på mit, fordi hans var lavet tidligere. De havde ikke opdateret den. Og denne funktion var ret vigtig for at siden virkede, derfor kontaktede jeg dem, og forklarede dem problemet, og om de ikke kunne opdatere det. Det var ikke noget de havde planer om. Derfor stod han med en side som ikke virkede på hans domæne, men virkede på mit, på trods af at vi betalte for "de samme" services.


    Derfor, hold dig fra dem! Venter spænt på en rykker - jeg betaler INTET!


    Forresten, de tillader ikke billed gallerier samt fil arkiv. Fik en fin mail fra dem fordi jeg havde en CS film til download for en af mine venner. Jeg skulle slette alt hvad der hed .rar, .zip, .exe og lign. arkiver. Ellers opsagde de mit abb. promte. De lukkede samtidig hotellet uden varsel indtil, så først gik der en dag før jeg fik fat på dem, en dag mere før min FTP konto blev åbnet så jeg kunne slette filerne, og en dag mere så jeg kunne få det åbnet... og der var gået noget tid i forvejen fordi jeg ikke var hjemme. Giver ikke et særlig godt indtryk på kommende kunder. :x