HTML kode, noget jeg mangler!

  • hvordan virker <BR>?


    <BR> = linieskift


    virker den således


    kode
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    kode


    eller kan man gøre sådan her:


    <P>karl matis gik over<BR>en bro<P>


    Vil den så fremprovokere et linjeskift ved <BR>? Så det ser således ud designmæssigt:


    Karl matis gik over
    en bro


    Eller hvordan fungerer <BR>?

  • Og ved <H1> og <H2> er der da sat standarder ind for skriftstørrelse og skrifttype?


    Hvis nu jeg ønsker en overskrift i skriftstørrelse 15 og Arial hvordan skriver jeg så? <H1>???????????????


    Hjælp, har lært meget fra 2 hjemmesider, men der er enkle ting de ikke fortæller mig!

  • En <BR> laver et break der hvor du sætter den.


    Uanset om det er inde midt i en sætning..


    Så ja,<BR>vil se sådan her ud:


    Så ja,
    vil se sådan her ud:


    Og gør du sådan her:


    Blabla bla bla <BR><BR><BR>Bla bla bla


    Kommer der så et break, og to linie break.


    Og ja, det fungere også hvis du skriver:


    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>
    <BR>

  • Vil lige tilføje, at <p></p> bruges til afsnit ...


    <p>
    et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    </p>


    <p>
    et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    </p>


    Nå de bruges vil der automatisk komme luft imellem hvert afsnit ... Kort sagt anvendes de ofte hvis man har et stykke tekst på sin hjemmeside .. Personligt foretrækker jeg dog at anvende <br> .. og i stedet gøre således ..



    et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    <br><br>
    et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit
    et afsnit et afsnit et afsnit


    de 2x <br> vil lave 2 linie skift og du vil få luft imellem de 2 afsnit ... Hvad der præcist er bedst ved jeg dog ikk

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    noget man har lavet i notepad, hvordan får man det vist i en browser?


    Gem filen som f.eks. index.htm, og åben den i IE/Firefox, afhængigt af hvad du nu bruger.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • http://www.html.dk - der finder du svar på begge dele under html og css tutorials.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Og ved <H1> og <H2> er der da sat standarder ind for skriftstørrelse og skrifttype?


    Hvis nu jeg ønsker en overskrift i skriftstørrelse 15 og Arial hvordan skriver jeg så? <H1>???????????????


    Hjælp, har lært meget fra 2 hjemmesider, men der er enkle ting de ikke fortæller mig!


    Kom lige til at stude over den der... efter hvad det ser ud til for mig, så har du ikke lært en skid.

  • Det er ikk fordi det er en kilde til forvirring når der er 2 simon'er med røde stjerner :boxed:


    Nå men, du burde seriøst læse den tutorial der blir linket til, for der lærer du alt det du har spurgt om!


    Men for at hjælpe dig på vej, så er H1 bare en forkortelse af en formaterings række.. F.eks. ka H1 gi Arial størrelse 20px, men det ka man ændre i CSS


    td er en række i en tabel, mens table er selve rammen for en tabel
    a er et link og a:hover er noget man bruger i CSS, til at ændre hvordan et link opfører sig når man holder musen over


    Dit eksempel (Hvis det blir skrevet i <style></style>) gør at et link skifter til entne verdana, arial..... etc, med en størrelse på 12 pixels, sort farve og mørkegrå baggrund..


    # er her for at fortælle browseren der er tale om et hextal, deres sammenhæng gider jeg ikk lige forklare her og nu, det ka du selv se hvis du læser dig igennem HTML og CSS tutorialen på http://www.html.dk ;)



    Men læs dem nu alligevel, din kode blir højest sandsynlig kedelig og grim, hvis du kun ka halvdelen af HTML syntaxen!