• Hej.


    Jeg står og vil egentlig gerne prøve Linux, så jeg tænkte på hvilken version der er nemmest og hvor jeg kan finde den?


    Ps. det er til min bærbare og mener jeg har hørt noget om at de lavede en Linux version til bærbare eller har jeg bare hørt forkert ?(


    Tak!


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Ej, kom nu :) der må da være nogle kloge hoveder omkring Linux :D


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

  • Det letteste efter min mening er
    Suse , Mandrake og så Fedora Core 3


    De er alle sammen meget lige til at gå til ;)


    Suse installerede jeg på min store maskine på et tidspunkt, og den fandt selv ntfs-partitionerne osv - meget simpelt må man sige.


    Hvis du så får lyst til noget lidt andet på et tidspunkt, kan jeg kraftigt anbefale Slackware og Freebsd


  • Helt enig. Suse er faktisk ved at omvende en masse "eksperter" fra windows. Skulle være et alletiders desktop alternativ.


    Slackware og freebsd skal du nok lige vente lidt med :D
    De er sådan lidt mere tekniske og ikke særlig begynder venlige. Men jeg er nu også mest til Slackware.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Don_Jabbe
    Jeg står og vil egentlig gerne prøve Linux, så jeg tænkte på hvilken version der er nemmest og hvor jeg kan finde den?


    De nemmeste versioner at komme i gang med er helt sikkert Live CD'erne. Altså Linux, som kan køres direkte fra CD uden installation. Får du smag for Linux, vil du ret hurtigt skifte til en fastinstalleret version, men på det tidspunkt har dine erfaringer med Live CD'en givet dig lidt bedre mulighed for at forholde dig til det du læser om forskellene på andre versioner. Og Live CD'erne ender du under alle omstændigheder med at beholde. De er geniale til døde Windows-maskiner.


    Prøv f.eks. at kigge på Knoppix og Mepis.


    Både SuSe og Mandrake laver også Live CD'er, men de har haft ry for ikke at være så gode - både sammenlignet med sig selv installeret på harddisk og sammenliget med Knoppix/Mepis. Jeg ved ikke, om det har ændret sig.

  • Okay, men øhem hvor kan jeg finde de her Live-cd'er :O
    Det eneste jeg ved om det er, at man vist nok skal downloade en ISO-fil og så brænde den ud ?(


    I5 4670K @ H100i, ASUS Z87-K, ASUS GTX980 STRIX , 16 GB ram, 250 GB SSD + 500 GB lager, XFX 650W
    MacBook Pro 13,3" Retina

    Rettet en gang, sidst af Don_Jabbe ().