Hjemmeside nybegynder

  • Jeg vilk gerne lave min egen hjemmeside, men jeg er komplet nybegynder på det område.
    Vil gerne bruge en del tid på det, men skal selvfølgelig have det grundlæggende ind i knolden først
    Nogen der kender et godt program til at lave hjemmesider?
    Det gør ikke noget det koster noget, for jeg vil gerne have noget ordentligt kvalitet.

  • Hvis du gerne vil lave ordentlige hjemmeside af god kvalitet, så er det en god idé at du sætter meget tid af til det. Men du skal ikke finde et program til at gøre det for dig!
    Gode hjemmesider (gode kodere) er lavet manuelt, i et dokument.
    Der findes masser af hjemmesider med guides til hvordan du laver hjemmesider helt fra bunden.
    Jeg kan lige hive nogle stykker frem:
    HTML.dk
    Webcafé.dk
    Udvikleren.dk
    og hvis du skal 'snyde' lidt, efter du kan php, så er Hotscripts.com et godt sted at starte.
    Har du erfaringer med photoshop eller PSP? Eftersom grafik også er en væsentlig del bag en god hjemmeside.


  • flash er for tidligt når han intet ka om hjemmesider! ALT for tidligt endda!


    Jeg forslår du bruger små 300kr på en html bog, den skulle hjælpe dig godt igang. så anskaf et program som dreamweaver / frontpage og leg videre sådan!


    EDIT: bruger selv Microsoft Visual Studio .NET - herligt program

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lahma


    Ja, Flash kan være flot på en hjemmeside, og det er da også meget fint. Men de gode interaktive hjemmeside er nu php.


    Der findes nu ting der er lige så godt som PHP?


  • Syntes i hvert fald ikke man skal ofre 300kr på en bog om html.


    start med at læse om html her.


    Så hvis du gerne vil have en flottere hjemmeside - kan du altid bygge videre på den - jeg har fx købt en bog for 80kr i Bilka om Javascript..:)

  • Jeg ved slet ikke hvordan man laver en hjemmeside, og skal derfor nok starte fra bunden?
    Vil gerne, når jeg kan noget, videreudvikle det, så jeg kan lave bedre hjemmesider med tiden.


    Men hvad skal jeg starte med? HTML?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wraper
    start med html/css


    og derefter vidreudvikle med advancerede sprog, som ASP og PHP


    Nu skriver du html/css, hvad menes?


    Jeg er allerede i fuld gang med at kigge på html, og har da også fundet ud af at bruge de første 8-10 "tags" :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sukkerfar
    Så jeg skal først lære det grundlæggende i HTML, og dernæst skal jeg igang med hvad?


    Kommer lidt an på om du går efter uddseende eller funktioner..


    Hvis du har det grundlæggende HTML iorden, så ville jeg nok anbefale at kigge lidt på nogle programmer til at lave grafikken i. F.eks. Photoshop.

  • Som sagt, start med HTML.


    Når du har godt styr på det, rigtig godt, så arbejd med CSS. CSS står for Cascading Style Sheet og bruges til at gøre det nemt at få ens hjemmeside til at se ud som man vil ha' det. Når man først har lavet et CSS dokument ens hjemmeside bygger på, kan man meget nemt ændre på udsenet.


    Derefter kan man så gå igang med f.eks. PHP, ASP eller .net. Der er også javascripts, men de bruges mere og mere sjældent da PHP eller ASP som regel kan gøre det på en smartere måde.


    Det skal lige siges at før man overhovedet starter på ens hjemmeside skal man have lavet en plan over hvordan ens hjemmeside skal se ud, hvordan den skal være opbygget osv. Så skal der jo laves grafik til med f.eks. Photoshop. Det er dog ikke det billigste at starte ud med, men man kan jo bruge trial'en.


    Som sagt, begynd med HTML og få rigtig godt styr på det. Der er jo trods alt grundsproget.


    Så er der Flash. Det er jo noget "helt" andet. Det er i hvert fald en anden slags hjemmeside. Der er nok mange der bliver tiltrukket af det fordi det ser noget nemmere end rå kodning. Man kan også lave en del, men hvis der virkelig skal laves noget fedt, så skal det igen, overvejes nøje og man skal have læst på lektien. Actionscript (sproget man bruger i Flash) er ret nødvendigt at kunne siden det er det som står for sidens funktionalitet.


    Jeg vil til sidst give et par link.


    HTML:
    http://www.html.dk - Nem dansk guide.
    http://www.w3schools.com/ - Muligvis den bedste guide til bla. HTML og CSS. Kig også på XHTML som nok er fremtidens HTML (en modificeret og mere striks version af HTML).


    Flash:
    http://www.kirupa.com/ - God side med gode guides.
    http://www.flashkit.com/


    Det var så det.


    Spørgsmål og kommentare er mere end velkommne ;)

  • Jeg er allermest klar på at lære noget HTML, og er da også i gang med at lære de første "tags". Og det er egentlig ret nemt at lære. Kræver bare en lille smule tid.


    Men nu siger du at det nye fremtidens er XHTML, så hvorfor ikke bare starte med at lære det?


    Jeg vil helt klart investere i Photoshop, men hvad er det lige præcist det kan? Ja, det kan lave grafik. Vil det sige at det egentlig er et avanceret tegneprogram?


    Forresten super gode links:-)


  • Ja, HTML er en god ting. Der er flest gode guides til HTML i forhold til XHTML. Og når du først har lært HTML skal du bare læse nogle regler igennem for XHTML og så er du klar. Men du kan jo starte med at ingen tags må være skrevet med stort i XHTML.


    Photoshop er et rimlig avanceret program til at lave grafik i. Start med at downloade en trial fra adobe.com og prøve det lidt. Det koster vist omkring 7000 kroner. Man kan godt sige det er et avanceret tegneprogram med rigtig mange funktioner.

  • Har kigget mig omkring på html.dk
    Har dog set at der er mange der anbefaler Macromedia Dreamweaver. Hvad er det for et program? Ved godt det er et webdesign program, men hvis man kan lave hjemmeside i det, hvorfor skal man så lære HTML?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sukkerfar
    Har kigget mig omkring på html.dk
    Har dog set at der er mange der anbefaler Macromedia Dreamweaver. Hvad er det for et program? Ved godt det er et webdesign program, men hvis man kan lave hjemmeside i det, hvorfor skal man så lære HTML?


    Du kan sagtens lave en hjemmeside i dreamveawer feks, men nu længere du kommer og desto mere advanceret det bliver, så vil du blive nød til ændre en del i kildekoderne manuelt.


    Så det er kun en fordel at kunne alt det grundlæggende html, og gerne lidt mere, inden du går igang :D

  • Ah ok, kunne sgu da heller ikke lige forstå man skulle til at sidde og lave HTMl, hvis man "bare" kunne bruge et avanceret program til at sidde og lave hjemmeside. Der er nok ingen udvej. Jeg klør bare på med HTML:-)


    DVS. at når jeg så engang skal til at bygge min hjemmeside op, og har noget grundlæggende HTML osv. Så kunne et program som Dreamweaver bruges til at lave en hjemmeside?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sukkerfar
    Ah ok, kunne sgu da heller ikke lige forstå man skulle til at sidde og lave HTMl, hvis man "bare" kunne bruge et avanceret program til at sidde og lave hjemmeside. Der er nok ingen udvej. Jeg klør bare på med HTML:-)


    DVS. at når jeg så engang skal til at bygge min hjemmeside op, og har noget grundlæggende HTML osv. Så kunne et program som Dreamweaver bruges til at lave en hjemmeside?


    :) Ja, klø "bare" på med HTML.


    Dreamweaver kan bruges, men det er helt klart det bedste hvis du bare laver det i notepad. Eller henter en eller anden tekstbaseret HTML editor og gør det i. Det der med WYSIWYG editore som Dreamweaver og FrontPage er ikke altid lige godt. De efterlader tit nogle tags og forskellige ting som ikke skal bruges, og det føre kun til længere loadtid og så har du heller ikke 100% styr på din kode, OG DET KAN ANBEFALES! Dreamweaver efterlader dog ikke nær så meget crap som frontpage gør i koden.