Netværksdrev i XP

  • Ved ikke om denne post er posted det rigtige sted, men ellers må i flytte mig....


    Jeg har to computere herhjemme. Den ene er en server som er tændt 24/7, og den anden en almindelig. Direkte på nettet sidder en router hvor de to computere så er sat til.


    Jeg vil gerne, når jeg ikke var hjemme, kunne oprette netværksdrev til min server. Men det funker ikke rigtig.
    Jeg skal vel åbne nogle porte, men ved ikke hvilke og kan simpelthen ikke finde det nogen steder.


    Nogen der kan hjælpe?

  • nej du skal ikke åbne porte. Alle porte er åbne på dit netværk, med mindre du kører en software firewall på din Windows.


    Kommando i shell: net use x: \\server\share


    I Explorer - værktøjer--->tilkobl netværks--->kryds i tilslut altid ved logon.


    Hvis endelig du vil vide det bruger Windows SMB CIFS netværksfilsystem port 135, 136,137 og 445 og disse må ALDRIG være åbne mod Internet! :)

  • ok, hvorfor må de ikke det?


    Min router er helt åben, også bruger jeg den firewall som min net udbyder har, hvor jeg kan åbne porte og sådan på webinterface.


    Men hvad gør jeg så?

  • Brug VNC i stedet.
    Fx UltraVNC, så kan du både fjernstyre din server derhjemme og overføre filer fra den når du er ude.


    Det eneste du skal gøre er at installere UltraVNC-serveren på din server og klienten på din anden PC, sætte serveren op med password osv. og forwarde port 5900 (default port) til din server via konfigurationen i den router.


    http://www.ultravnc.com/

  • Njaaa.... Kører bare remote desktop på, når jeg er andre steder. Så skal jeg heller ikke installere alt muligt på den pc som jeg skal fjernstyre min server med.


    Vil af flere grunde meget gerne hava netværksdrev.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af simonwh
    Kan du ikke bare dele en mappe? Og så på den/de computer(e) du vil have adgang til netværksdrevet på gøre følgende:


    Højreklik på denne computer -> Map Network Drive (ved ikke hvad det hedder på dansk? Tilføj netværksdrev eller noget) -> Vælg drevbokstav og skriv \\SERVEREN-NAVN\NAVN-PÅ-DEN-DELTE-MAPPE


    Det skulle vist virke?


    Det kan du kun gøre når du er på det lokale netværk.
    Det contici ønsker er at kunne tilgå sine netværksdrev via sin internetopkobling, altså fra ydersiden af en eventuel router.

  • jeg er lige med på en lytter her. Det smarte med et netværksdrev i stedet for vpn eller andet, er jo at man kan få adgang til det uden at skulle installere noget på computeren man sidder ved.


    Han vil ikke kunne styre sin computer udefra, det kan han allerede med standard remote desktop i windows, men han vil bare have adgang til sine filer.


    (kender ham privat, derfor jeg ved hvad "han vil" ;))