Half-Life og Counter-Strike guide til forbindelsesindstillinger

  • Har i det sidste stykke tid set et par emner, hvor folk tror at det mest optimale er at sætte alle indstillingerne på maks. Det er dog forkert og jeg vil med denne guide prøve at rode bod på det og forklare hvordan man finder de optimale indstillinger. Sig endelig til hvis der mangler noget eller hvis i finder en fejl :)


    Forbindelsesindstillinger
    Hvis indstillingerne skal virke optimalt skal de ændres alt efter hvor hurtig serveren er, du skal altså prøve dig frem og et indstillingssæt på en server er ikke nødvendigvis optimal på en anden server. Guiden er lavet hovedsagligt til Half-Life 2 og Counter-Strike: Source, men burde også virke til ældre CS-versioner.


    Rate
    Rate kontrollerer de pakker som sendes og modtages til og fra serveren. Dette er den vigtigste indstilling, små ændringer af denne kan derfor ændre ding ping markant.
    Rate skal ca. stå på flg. indstillinge:


    Bredbånd: 4000-20000 (Højeste indstilling er til 1mb linier og opefter)
    Modem: 2500-4000


    cl_cmdrate
    Denne indstilling styrer hvor mange pakker du sender til serveren pr. sekund. Hvis denne indstilling står for højt vil serveren tro du sender flere pakker end du gør og dette kan skabe lag. Folk med lav upload skal altså have en lavere indstillet cmdrate.
    Foreslåede indstillinger (standard: 30):


    Bredbånd: 40+
    Modem: 30


    cl_updaterate
    Updaterate er det omvendte af cmdrate, det bestemmer nemlig hvor mange pakker serveren skal sende til dig pr. sekund.
    Foreslåede indstillinger (standard: 20):


    Bredbånd: 25+ (101 maks.)
    Modem: 15-25


    Som sagt er alle tallene kun foreslåede indstillingsmuligheder og det er overhovedet ikke sikkert at de er optimale for dig. Næste afsnit omhandler net-grafen og her vil jeg forklare hvordan du kan finde de mest optimale indstillinger.


    ex_interp
    Endnu en vigtig kommando er interp, som nævnt før kommunikerer din PC med serveren du spiller på. Jo hurtigere disse forbindelser er jo bedre kører dit spil, det optimale er 100 data i sekundet, da CS alligevel er begrænset til 100 fps (dette kan overstiges i nogle versioner, men det er unødvendigt.).


    Hvis man har interp indstillet til f.eks. 0.1 vil du få oplysninger fra serveren om hvor dine modstandere er 10 gange i sekundet ud af 100 fps som vi regner ud fra i dette eksempel. Resten af billederne vil serveren selv gætte sådan at modstanderen stadig bevæger sig i en flydende bevægelse, disse gættede data er dog ikke altid korrekte.
    Den optimale ex_interp værdi vil være 0.01 (opdatering hver 1 millisekund af 100 millisekunder) da du har får 100 data i sekundet, dvs. alle 100 fps er "ægte". Denne værdi udregnes teoretisk ved at sige cl_updaterate / 100. Din updaterate skal altså være på det maksimale, 101, før du kan få det optimale ud af interp, ved at sætte denne til 0.01. Som man nok kan regne ud er der kun de bedste forbindelser som ikke vil opleve hakken/lag/loss ved at sætte interp så lav og updaterate så høj. Du skal derfor, som ved alle de andre indstillinger, prøve dig frem. Det burde være nok at lede efter den optimale indstilling imellem 0.1 - 0.01.


    Du kan teste om du har den rigtige interp-indstilling ved at smide en granat gennem luften, bevæger denne sig i hakker er din interp forkert indstillet.


    Foreslåede indstillinger: 0.1 - 0.01


    (interp-forklaring lånt fra ex_interp-guiden på SLAP.dk.)


    Net graph
    Med net-grafen (net_graph 1) kan du bl.a. se om dine indstillinger er optimale.


    [Blocked Image: http://games.saix.net/images/netgraph.jpg]


    1. FPS, frames per second, billeder i sekunder.
    2. Network latency, netværkslatens. Ved netværkslatensen udregnes der færre ting end ved din ping, de fungerer dog på samme måde
    3. Download-hastighed fra serveren.
    4. Upload-hastighed til serveren.
    5. Denne streg viser din ping, jo tykkere stregen er jo højere er din ping. Har du såkaldte ”loss” vil det vises med røde streger. Du får som regel ”loss” fordi dine netværksindstillinger er forkerte, det kan dog også være pga. problemer med din eller serverens internetforbindelse. Hvis der er meget gult betyder det at serveren prøver at sende flere pakker end du kan modtage, sæt derfor din rate ned.
    6. Serverens opdateringsrate (download).
    7. Din opdateringsrate (upload).


    For at finde de bedste indstillinger kan du ændre dine cmdrate, updaterate og rate indstillinger med intervaller på 5-10 cifre for cl_-kommandoerne og 250 cifre for rate. Samtidig skal du selvfølgelig overvåge din net-graf og ping for at se om forbindelsen bliver bedre eller dårligere.


    Du kan flytte på grafen ved at skrive net_graphpos 1, 2 eller 3. Du kan ændre grafens bredde ved at skrive net_graphwidth <tal> (192 er standard). Du kan ændre grafens højde ved at skrive net_graphheight <tal> (64 er standard).


    Andre indstillinger
    Udover de vigtigste indstillinger, rate, cmdrate og updaterate, er der også nogle mindre indstillingsmuligheder, dem vil jeg forklare her.


    Lag kompensation (cl_lc)
    Med denne kommando kan du bede serveren om lag-kompensation. Dette bruges hovedsagligt af spillere med mindre internet-forbindelser og er altså ikke nødvendig for de større forbindelser.


    Våben-animation og lyd (cl_lw)
    Sætter du til cl_lw til 1 vil du se våben-animationer og høre lyde med det samme. Står cl_lw til 0 vil din PC vente på bekræftelse fra serveren først. Problemet ved at slå denne indstilling til kan være at du i virkeligheden skyder et andet sted end du tror, fordi serveren ikke får lov til at bekræfte at du skyder hvor du skyde før din PC viser det. Har du lag kompensation til bør du dog også slå cl_lw til.

  • *falder på knæ og kysser reptiles sko*


    ohh du store cs guru du har redet min source takker mange gange :P :P :P

    newb modder af 1. grad
    er i gang med mit 4 mod.


    Conroe E6700
    2 GB corsair ram
    Gigabyte 7950gx2 grafikkort

  • Tak newbmodder :P


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ganda
    Jeg mener der er nogle mangler i din lille guide, bl.a. ex_interp som i cs 1.6 har meget STOR betydning.. og man bør efter min mening ikke sætte cl_updaterate så lang ned... folk med cs. 1.6 kan selv se forskellen i consollen, da den selv skifter ex_interp efter hvad din update står på..


    Ja, den glemte jeg. Såvidt jeg er interp i 1.6 låst til en værdi på 0.5 - 1 og vil blive udregnet ved at sige 1/cl_updaterate. Det vil dog i de fleste tilfælde få interp under 0.5 så er lidt forvirret på det punkt :)

  • rate 50000 er at fortrække... Har altid en af de bedste pings med mit 2mbit - har testet 2mbit vs. 4mbit... - 7-9 ping, 7 hos mig med 2mbit 9 hos min ven med 4mbit...


    Han brugte rate 25000 og jeg 50000 i CS std... CS:S piver jeg over endnu... indtil jeg får vmodded mit gfx :D

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile
    Tak newbmodder :P



    Ja, den glemte jeg. Såvidt jeg er interp i 1.6 låst til en værdi på 0.5 - 1 og vil blive udregnet ved at sige 1/cl_updaterate. Det vil dog i de fleste tilfælde få interp under 0.5 så er lidt forvirret på det punkt :)


    og der er kæmpe forskel fra 0.5 til 0.01.. lav interp gør hele forskellen..fx hvis man skyder efter en som løber til siden("strafer"), skal man næsten sigte foran ham.. rimelig trist.. :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 1_2_know
    rate 50000 er at fortrække... Har altid en af de bedste pings med mit 2mbit - har testet 2mbit vs. 4mbit... - 7-9 ping, 7 hos mig med 2mbit 9 hos min ven med 4mbit...


    Han brugte rate 25000 og jeg 50000 i CS std... CS:S piver jeg over endnu... indtil jeg får vmodded mit gfx :D


    Rate 50000 er overhovedet ikke at foretrække, tvivler på du vil finde en server hvor du kan udnytte hele 50000 i rate og jeg tror slet ikke rate-funktionen går så langt op (rate 50000 er det samme som lavere rate-indstilling).


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ganda


    og der er kæmpe forskel fra 0.5 til 0.01.. lav interp gør hele forskellen..fx hvis man skyder efter en som løber til siden("strafer"), skal man næsten sigte foran ham.. rimelig trist.. :boxed:


    Men man kan jo ikke indstille interp til 0.01 i CS 1.6 :-/

  • fandt jeg så, altså en server der kunne udnytte det... :D - og derfor er det at fortrække eftersom det er max og giver lavest ping :boxing: :camp:

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af newbmodder
    *falder på knæ og kysser reptiles sko*


    ohh du store cs guru du har redet min source takker mange gange :P :P :P


    LoL :D hahahahhahaha :)) :)) :))

  • well interp hænger også sammen med hvordan serveren er sat op...men generelt bør man gå efter laveste værdi hvor models ikke lagger....


    jeg skifter normalt imellem de her:


    0.066 -perfekt til de fleste servere uden netbooster på (da maxupdaterate fra serverside er låst til 30) .


    på linuxservere er de ikke denne bug og mange er låst ved maxupdaterate 60 (og ikke 50) dvs interp: 0.033


    på lan er der ingen restriktioner faktisk.... dvs 0.01 er optimalt hvis server er sat rigtigt op.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • lækker guide :D Takker.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 1_2_know
    fandt jeg så, altså en server der kunne udnytte det... :D - og derfor er det at fortrække eftersom det er max og giver lavest ping :boxing: :camp:


    Well, hvordan vidste du at servere kunne udnytte det? Personligt tror jeg ikke på det havde gjort forskel om du havde rate på 50000 eller 25000.

  • Det kan godt være at man får en lavere ping ved at køre med lave rates, men ved at køre med cl_cmdrate 101, cl_updaterate 101, rate 25000 og ex_interp på 0.01, kører det mere "flydende". Hvis det ellers er en god server, og at din forbindelse ikke bliver belastet af andre end dig selv. F.eks. hvis nogen sidder og surfer eller lign, vil det være mere optimalt at bruge de lave rates som du foreslår.

    · Core 2 Duo E8400 w/ Zalman 9700 LED
    · ASUS Maximus Formula Republic of Gamers
    · OCZ DDR2 PC6400 2*2GB w/ Corsair DOMINATOR Fan
    · Inno3D GeForce 8800GTS 512MB
    · Maxtor, Seagate & WD 1120 GB HDD's
    · Corsair HX620W
    · Antec P182 w/ 2x Scythe SFF21D
    · Creative Audigy 2 ZS
    · Samsung SyncMaster 959NF 19"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxerN
    Det kan godt være at man får en lavere ping ved at køre med lave rates, men ved at køre med cl_cmdrate 101, cl_updaterate 101, rate 25000 og ex_interp på 0.01, kører det mere "flydende". Hvis det ellers er en god server, og at din forbindelse ikke bliver belastet af andre end dig selv. F.eks. hvis nogen sidder og surfer eller lign, vil det være mere optimalt at bruge de lave rates som du foreslår.


    Det er en skrøne at de værdier du nævner virker ordentligt ved alle forbindelser, det er meget muligt de kan bruges uden problemer ved højere forbindelser, men det er forkert at foreslå de værdier til folk med f.eks. 256 kbit forbindelser.


  • Når nu du råder folk til ikke at følge guiden vil du så ikke være venlig også at forklare hvorfor?

  • bl.a. hvis man spiller med den lave updaterate du mener er god, kan man ikke have en interp på 0.01 som er ekstrem vigtigt -dette er bl.a. beskrevet i den ovenstående guide jeg har lnket til.


    ex_interp = 1/updaterate
    fx. skriver du det er en god idé at spille med updaterate på 25:


    ex_interp = 1/25


    dvs. interp kan ikke blive mindre end 0,04
    men denne indstilling vil du opleve at du sigter på en spiller uden at ramme :boxed:


  • updaterate 25 er en god ide hvis man bruger modem ja. Som der skrives på den guide du linker til vil interp 0.01 hakke hvis man spiller på en server med dårlig forbindelse eller selv har en dårlig forbindelse og interp skal derfor ændres, f.eks. til 0,033 som han selv benytter som eksempel, guiden her henvender sig jo netop mest til folk der spiller på servere med lavere forbindelser eller selv har en lav forbindelse så derfor passer det da fint.


    Marquis -> Det var så lidt :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile


    updaterate 25 er en god ide hvis man bruger modem ja. Som der skrives på den guide du linker til vil interp 0.01 hakke hvis man spiller på en server med dårlig forbindelse eller selv har en dårlig forbindelse og interp skal derfor ændres, f.eks. til 0,033 som han selv benytter som eksempel, guiden her henvender sig jo netop mest til folk der spiller på servere med lavere forbindelser eller selv har en lav forbindelse så derfor passer det da fint.


    Marquis -> Det var så lidt :P



    problemet er at du anbefaler folk med bredbånd (et gæt: 98% af alle online gamres har) at spille med 25-40 i updaterate ;)
    hvilket svare til at spille med 30-50 fps


    Har personligt ikke oplevet lag med interp 0.01 siden ISDN. (folk med stofanet kan aldrig føle sig sikre.. :crazyeyes: )


    EOD