Excel og diagrammer

  • Sidder her og skriver blækregning ind i Excel for første gang, for det lærte vi jo aldrig i skolen :boxed: . Nu kommer spørgsmålet så om hvordan man laver et cirkeldiagram :] jeg har fundet ud af at lave et diagram, men hvor kan man sætte grader mm. ind. En lille guide muligvis ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Hvad skal du bruge grader til i et cirkeldiagram?


    Det mest relevante at vide, er da fordelingen i procent, evt. målene i det der er tale om.


    For at vise man har forståelse for opgaven, ka der sagtens blive spurgt om hvor mange grader en af fordelingerne er...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    For at vise man har forståelse for opgaven, ka der sagtens blive spurgt om hvor mange grader en af fordelingerne er...


    Tjaaaa - det er godt nok aldrig sket for mig - men det kan vel ikke være sværere, end at man ganger procenttallet med 3,6 - så får man jo helt automatisk tallet i grader.

  • Opgaven er som følger...


    Vis i et cirkeldiagram, hvor stor en del miljø- og energiafgifterne udgjorde af statens samlede indtægter.


    Statens samlede indtægter er på 433 mia. kr. og miljø- og energiafgifterne udgør 8,72 % af det beløb svarende til 31,392 grader. Hvordan sætter man det ind i Excel i et cirkeldiagram?

  • Der ska du ikk la den gøre det for dig, da det er blækregning, så du ska vise du ka løse opgaven med mellemregninger


    Altså du finder ud af hvor meget 8,72% eller 31,392* er af 433 mia kr og skriver det ind som en kage for sig når den har regnet det ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Der ska du ikk la den gøre det for dig, da det er blækregning, så du ska vise du ka løse opgaven med mellemregninger


    Altså du finder ud af hvor meget 8,72% eller 31,392* er af 433 mia kr og skriver det ind som en kage for sig når den har regnet det ;)


    Jeg har mellemregninger osv. men der skal også være et diagram til. Det var nememre at gøre det analogt. så det gjorde jeg.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn
    Opgaven er som følger...


    Vis i et cirkeldiagram, hvor stor en del miljø- og energiafgifterne udgjorde af statens samlede indtægter.


    Statens samlede indtægter er på 433 mia. kr. og miljø- og energiafgifterne udgør 8,72 % af det beløb svarende til 31,392 grader. Hvordan sætter man det ind i Excel i et cirkeldiagram?


    jeg kan stadig SLET ikke se hvad du skal med talet i grader, det er fuldkommen irrelevant, hvis det ikke står i spørgsmålet - men ellers er det nu meget nemt:


    1) Du markerer området omkring de tal og navne du vil have fordelt i cirkeldiagrammet - og 2) går op i ikonet "guiden diagram" - går du ned i cirkeldiagrammet, og vælger den type, du nu synes passer bedst. Herefter trykker du næste og tilpasser cirkeldiagrammet hen ad vejen...
    3) i 3. trin af guiden diagram har du nogle valgmuligheder, som vist på tegningen. her kan du vælge hvad du vil have opgjort værdierne i.
    Hvis du vil have opgjort det i BÅDE procent og de oprindelige tal, så trykker du bare 'hak' i begge felter ;)


    Vær' så artig :)