hvilken linux???

  • Lige nu kører jeg FC2 på severen, men har tidligere brugt Slackware og så Freebsd (unix) som en lille "firewall-maskine" ;)



    hvis du ikke kender så meget til linux vil jeg da foreslå at du benytter en lidt "lettere" version såsom Mandrake, FedoraCore3 eller Suse ;)

  • Mandrake. Dog ryger 64eren på FedoreCore 3 til 64bit indenfor den nærmeste tid.

    Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

  • Slackware.
    Tjah de siger jo at det er nørd udgaven. Om det er rigtig ved jeg ikke.


    Ved egentlig ikke hvorfor det lige blev den jeg stoppede ved. Prøvede en 3-4 stykker og fik så slackware lagt ind. Har kørt med det lige siden. (siden slackware 6.0 tror jeg).


    slackware er vist sådan et lidt mere teknisk linux.

  • Hej..


    Kører med Mandrake 10.0 (eller skulle jeg allerede nu begynde at vænne mig til at sige Mandriva) udelukkende fordi det er nemt, og der ikke er de store problemer med at køre denne distro på min laptop. Jeg har med mange af de andre distros jeg har prøvet haft problemer med forskellige ting, som f.eks. wireless, graphics (har stadig lidt..), at læse min fat32 partition m.m. Desuden er jeg glad for kontrolpanelet, der fritager en for at masse arbejde i shell, men det er nu noget de fleste distros har efterhånden, ligesom automatisk opdatering af dine installerede pakker.
    Problemet med Mandrake er, at det aldrig er de sprit-nye kernels og programmel man har, men til gengæld er det gennemtestet inden det bliver released. Det er et spørgsmål om prioriteter om man helst vil have det seneste nye, eller stabilitet.


    Andre distros jeg har kørt med (i længere eller kortere tid..):
    SuSE - Nemt ligesom Mandrake.. Ville egentlig hellere bruge SuSE, men hver gang jeg installerer det ødelægger det min partitions tabel og mit MBR 8o :boxed:
    Red Hat - Også nemt, men gik fra pga. problemer med adgang til FAT32 disk..
    Fedora Core 2 + 3 - Det samme som Red Hat
    Knoppix - Den distro jeg har prøvet, der har den bedste hardware support. Finder automatisk netværk og alting. Jeg kan godt li' knoppix :)
    Slackware - En noget mere hardcore linux distribution. Jeg var ikke kommet særligt langt med Slackware uden selv at have programmeret en del..
    Har også prøvet Debian og Gentoo i en kort periode, bare som en prøve. Synes de ligger et sted mellem de nemme (mandrake, suse, red hat, fedora) og slackware. Gentoo er den, jeg synes, der ligger tættest på slackware.


    Huha.. det blev til en del :P Håber det er til lidt hjælp..


    Mvh
    Frederik Sloth



    P.S. Ligemeget hvilken distro man bruger så hold jer væk fra combo'en Linux + Mobility Radeon 9700, for det kan jeg da overhovedet ikke få til at funke ordentligt.. 3d-pauseskærm lagger :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith
    hvilken linux bruger du og hvorfor?


    vil selv begynde at lege i debian eller ubuntu...
    måske en anden...?


    Redhats Fedora Core 3 (før 2) - en lækker og dejlig distro.
    Har man nogle problemer så er det mange andre der kan give en hånd med på http://www.linuxin.dk :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meesalith
    hvilken linux bruger du og hvorfor?


    vil selv begynde at lege i debian eller ubuntu...
    måske en anden...?


    Debian og Ubuntu :S det er møg ikke noget for førstegangs brugere af linux... Mandrake og Fedora er de foretrukne... Utrolig godt interface og layout... og så kan man forstå det stort set første gang man sætter sig til computeren. :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag


    Debian og Ubuntu :S det er møg ikke noget for førstegangs brugere af linux... Mandrake og Fedora er de foretrukne... Utrolig godt interface og layout... g så kan man forstå det stort set første gang man sætter sig til computeren . :D


    Ikk mig :] jeg sku bare smide det mindst krævende miljø på, så jeg valgte bare std miljøet.. Fandt ud af det var en konsol jeg fik :)) Så den guide jeg sad med virkede ikk så godt :P


    Mangler bare jeg får noget tid, så ska der altså smides Fedora Core på min server.. Har nemlig lige fået nogle lækre dele af min fars gamle, så nu får jeg en 1200mhz server :dance: :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Ikk mig :] jeg sku bare smide det mindst krævende miljø på, så jeg valgte bare std miljøet.. Fandt ud af det var en konsol jeg fik :)) Så den guide jeg sad med virkede ikk så godt :P


    Mangler bare jeg får noget tid, så ska der altså smides Fedora Core på min server.. Har nemlig lige fået nogle lækre dele af min fars gamle, så nu får jeg en 1200mhz server :dance: :crazyeyes:

    '


    Hvis jeg skulle lave noget server blev det ´klart på Gentoo Fedora eller knoppix ... især gentoo :D godt nok lidt mere krævende end de andre men synes nu den køre ganske pænt :D men skal sgu ikke bruge nogen server :D gider ikke smide en 3,0 ghz p4 som server :D den skal under mit tv :D med et Instant on system i linux :D noget i retningen af Freepia eller Geexbox :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    Knoppix?! :evil: Det er jo snydelinux :boxed:


    kan du godt sige... men MEGET STABILT og som også står længere oppe... HAMRE STORT SET ALT HARDWARE IND uden problemer...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mrflashbag


    kan du godt sige... men MEGET STABILT og som også står længere oppe... HAMRE STORT SET ALT HARDWARE IND uden problemer...


    Jamen.. Knoppix er jo ikk rigtigt linux, det jeg mente..
    Så ska der jo alligevel køre Windows eller andet styresystem i baggrunden :] Og så ska den enten sidde med en skive i hele tiden eller ha en emulering i gang :))

  • Gu er Knoppix da en rigtig Linux - fortæl mig lige venligst hvorhenne den ikke er det??? Knoppix er Debianbaseret og en LiveCD - altså kan den starte fra CD'en og alting virker så på systemet. Derfra kan man så starte en installer og installere et Debian basisystem der så kan installere et fuldt Debiansystem der så igen kan opgraderes/konverteres til Ubuntu...


    Så jeg kan ikke lige få øje på, hvorhenne det er Knoppix ikke er en rigtigt Linux - det vil Klaus Knopper sgu nok blive rigtigt ked af, at høre :(

  • Forstod ikk meget af det halløj du lige fyrede af.. Du vil simpelthen boote fra Knoppix cd, for at installere Debian og bagefter Ubuntu? :boxed:


    Har bare hørt at Knoppix er noget der ska bootes fra en cd-rom, og det er jo ikk optimalt...

  • Knoppix er en såkaldt live cd primært. Dvs du kan boote på den og tjekke ud hvordan du synes f.eks. et desktop ser ud eller lign.
    Du kan også have en usb key og en knoppix cd med rundt når du rejser f.eks. og så boote op på tilfældige computere, dine lokale indstillinger kan så ligge på usbkeyen og på denmåde kan du have dit hjemme desktop med rundt til fremmede computere.


    Knoppix er lige så meget linux som alle de andre distributioner da distributionen benytter linux kernen.


    Personligt er det Gentoo jeg benytter på alle systemer jeg administrere. Cs servere, router for 400 mennesker og webservere.