Sidefilforbrug

  • Hvad er sidefilen??
    En skjult fil på harddisken, som Windows bruger til at opbevare dele af programmer og datafiler, der ikke er plads til i hukommelsen. Den virtuelle hukommelse består af sidefilen og den fysiske hukommelse (RAM). Windows flytter data fra sidefilen til hukommelsen efter behov og flytter data fra hukommelsen til sidefilen for at give plads til nye data. Sidefilen kaldes også en swapfil.


    Hvor stor skal side filen være?
    den skal være 1½ gang dine ram. hvis du har 512 mb ram, skal den være 768mb


    Hvordan ændre man størrelsen?
    Åbn menuen Start.
    Vælg Kontrolpanel.
    Klik på Ydelse og vedligeholdelse.
    Klik på System.
    Klik på fanen Avanceret.
    Klik på Indstillinger under Ydeevne.
    Klik på fanen Avanceret.
    Klik på Andet under Virtuel hukommelse.
    Klik på den enhed, hvis sidefil du vil ændre størrelse på, under Drev [diskenhedsnavn].
    Klik på Brugerdefineret størrelse under Størrelse på sidefil for det valgte drev. Rediger sidefilens minimumstørrelse ved at skrive den ønskede størrelse i feltet Størrelse ved start (MB), og rediger maksimumstørrelsen ved at skrive den ønskede størrelse i feltet Maksimal størrelse (MB).
    Klik på Aktiver.
    Klik på OK.
    Genstart

  • Er det kun mig der undrer mig over hvorfor den skal være større, jo flere ram man har? Burde det ikk være omvendt?

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rhinoceros
    Hvad skal den sættes på hvis det skal være korrekt. Min er indstillet men skulle høre fra en ven.


    Du kan bare la' Windows styre det, så går du ikke helt galt i byen. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin


    Du kan bare la' Windows styre det, så går du ikke helt galt i byen. ;)


    Er meget meget enig :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af freehelp
    Hvad er sidefilen??
    En skjult fil på harddisken, som Windows bruger til at opbevare dele af programmer og datafiler, der ikke er plads til i hukommelsen. Den virtuelle hukommelse består af sidefilen og den fysiske hukommelse (RAM). Windows flytter data fra sidefilen til hukommelsen efter behov og flytter data fra hukommelsen til sidefilen for at give plads til nye data. Sidefilen kaldes også en swapfil.


    Hvor stor skal side filen være?
    den skal være 1½ gang dine ram. hvis du har 512 mb ram, skal den være 768mb


    Bob bob ... Ikke helt rigtigt. Men nu modsiger du jo også dig selv lidt ...


    Ens SWAP-fil bliver ikke kun brugt når der ikke er ledige fysiske RAM tilstede ...


    Den bliver brugt til data som der umiddelbart ikke er brug for optager RAM ... Dermed giver ordne "Virtuelle RAM" en dybere mening ... Som altså er ens SWAP-fil ... ens RAM er den fysiske hukommelse ... og "virtuel hukommelse" dækker altså ikke over begge dele hvis man skal være flueknepper og kalde tingene hvad det nu er ...


    Et godt eksempel er at jeg lige før sad og arbejdede med nogle PSD-filer af moderat størelse i Photoshop samt laver nogle nogle PDF-filer med Acrobat. Dette er stadig åbent...


    Photshop har ca. 500 MB liggende i min SWAP-fil og ca. 20 MB i mine RAM .... Grunden til at det meste ligger i min SWAP-fil frem for mine RAM er at der ikke er brug for at bruge RAM-plads på disse data jeg ikke lige pt bruger dem.


    Hvis Windows blev ved at hælde date i RAM´ene, så ville de rimeligt hurtigt blive fyldt ud hvis man laver lidt ... Det ville gå ud over effektiviteten hvis man fyldte ens RAM ud med ting som egentlig ikke behøver at ligge der da man så kommer til at mangle RAM ...


    Alt i alt bruger jeg ca. 850 MB SWAP-fil lige pt ...Har ca. 730 MB fri RAM ...


    ... Man kan jo hurtigt regne ud hvor meget windows vil stene hvis jeg skulle lave noget som helst hvis mine RAM var fyldt 100% med data og jeg ville fylde mere der ind ... For så skulle den sgu til at rydde lidt op og swappe på liv og løs ... Hvis vi altså tager den bedste mulige hændelse under de omstændigheder....


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SjQLunD
    Er det kun mig der undrer mig over hvorfor den skal være større, jo flere ram man har? Burde det ikk være omvendt?


    Til dels joh ... Men systemet fylder jo ikke RAM´ene op med data man ikke bruger.


    Man skal have en hel del RAM før en SWAP-fil helt kan undværres IMO da det som tommelfinger-regel skulle være en største SWAP-filforbrug oven i ens nuværende RAM-mængde ... og så kommer vi op i de "dyre" tal ... Derfor SWAP-filen er en god opfindelse ...


    Med hensyn til størelse, så er det bare at prøve sig lidt frem og så undersøge hvor meget man egentlig bruger MAX ... og så sætte den lidt højere ... Når det er gjordt, så skal dyret have en god defrag så SWAP-filen permanent bliver samlet på disken og lagt i den hurtige afdeling ...


    ... Men ja, man kan jo pgså bare lade den være på AUTO ... så vil windows selv sætte størelsen lidt op og ned ... og ens SWAP-fil vil så blive fragget ... og derfor ende lidt rundt omkring på harddisken ....

  • Tja det kommer vist lidt an på øjnene der læser :D


    CITAT:
    RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, to a large extent, unlimited in that there can be a large number of processes each with its own 4 GB virtual address space, of which 2 GB is private to the process. When the memory in use (that is, has been reference) by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer’s hard disk, thus freeing some RAM for other uses. In Windows systems, these “paged out” pages are stored in one or more files with the name pagefile.sys. There can be one such file in each disk partition.


    A frequently asked question is “how big should I make the pagefile”? There is no single answer to this question, because it depends on the workload on the computer and how much virtual memory space that workload requires. There is quite a variety of ideas on this subject, but here’s a place to start:


    If the computer has 256 MB or less of RAM
    Minimum – 384 MB
    Maximum – 1 GB (or less if disk space is in short supply)
    Typically, computers like this are used as workstations. With operating systems like Windows XP it is not uncommon for power users to have many windows open (and thus processes running) and to exhaust the available RAM. In this situation, the goal is provide sufficient pagefile space to avoid running out of available virtual memory, which could cause application failures or at least, significant inconvenience.


    If the computer has more than 256 MB and less than 1 GB of RAM
    Minimum – 256 MB
    Maximum – 1 GB (or less is disk space is in short supply)
    Computers configured with this amount of RAM are typically workstations or small servers. Usually, there is sufficient RAM available that having more virtual memory than the available RAM is a relatively rare occurrence. There is little point in allocating a large minimum size pagefile, since it typically won’t be used. However, having a relatively large maximum will avoid “out of virtual memory” conditions without dedicating a big chunk of disk space for that rare situation.


    If the computer has more than 1 GB of RAM
    Minimum – 1 GB to the amount of RAM installed
    Maximum – 1 GB to the amount of RAM installed
    Computers with this amount of RAM are typically used as servers, although as workstation computers get faster and since RAM is relatively cheap, workstations with 1 GB or RAM are becoming more common. A common objective in configuring a server is to ensure sufficient RAM so that paging doesn’t happen. Providing a large maximum pagefile is insurance against “out of virtual memory” situations that could cause service interruptions. Servers running a few applications are typically configured with enough RAM that paging is rare. A possible exception are servers used for Terminal Services, where it would be common for some users to be relative inactive for long periods of time and paging may occur routinely without a significant performance penalty.




    http://members.shaw.ca/bsander…tualMemoryPageFileEtc.htm