Ulovligt at låne!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af origin
    det skulle det vel være så længe det ik er kommencielt?


    Eh? :boxed:

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af origin


    yessh.. tror bare vi glemmer det :boxed:


    Godt så .. :))

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Og du må altid forære eller udlåne ”originale” cd’er eller dvd’er, også efter at have kopieret dem.


    tak så!!


    Kopien af den originale disk, må ikke foræres væk eller lånes ud.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Muligt, men så må du ikke bruge kopierne...


    Hehe, så går luften vist lidt af den idé. Men man må faktisk ikke låne kopier ud, eller forære dem væk for den sags skyld.


    Der kan læses mere her, hvis folk skulle have lyst:
    http://www.antipirat.dk/Default.asp?id=287

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • med ditte indlæg opfordrer jeg ikke til at piratkopiere eller distribuere software på anden ulovlig vis. Prøv at tænk 10 år tilbage (måske lidt mere), der var det jo normalt at dele kasettebånd og kopiere.. Der var ikke nogle mænd i FBI frakker der sprang ned fra helikoptere og anholdte mig. Men det var måske også fordi jeg holdte min mund lukket om det.

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    ? ifølge EULA må man jo ikke eller?


    Må ikke hvad? Der har været diskuteret forskellige handlinger her i tråden, så det ville hjælpe, hvis du quotede lidt af det, du svarer på.


    Hvis det er mig, du svarer, så udtalte jeg mig om musik, og her har jeg endnu til gode at se en EULA.


    Med hensyn til EULA på programmer, så er der faktisk også nogle af dine rettigheder, som ikke kan fraviges ved aftale. F.eks. mener jeg ikke, at en aftale om, at man ikke må tage backup i lovens tilladte omfang, vil være gyldig. En aftale om, at man ikke må bruge det kopierede eksemplar samtidigt med originalen, vil derimod være gyldig - men inderligt overflødig, eftersom dette også ville være tilfældet, hvis der ikke forelå nogen aftale.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Gnavpot
    [quote]Oprindeligt indlæg af Simonthk
    ? ifølge EULA må man jo ikke eller?


    Må ikke hvad? Der har været diskuteret forskellige handlinger her i tråden, så det ville hjælpe, hvis du quotede lidt af det, du svarer på.



    Altså mit første spørgsmål! ifølge EULA ér det kun en person der har ret til spillet, og derfor må man ikke låne det ud? eller hvordan?
    Ifølge denne tråd må man godt låne det ud :S så evd ikke lige hvad jeg skal konkludere!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Altså mit første spørgsmål! ifølge EULA ér det kun en person der har ret til spillet, og derfor må man ikke låne det ud? eller hvordan?


    OK. Nu er jeg med på, hvad du mente med spørgsmålet.


    Vi kan jo kigge på Ophavsretsloven:


    Det ser umiddelbart fint ud. Du har et eksemplar, og det har du ret til at sprede videre. Undtagelsen i stk. 3 begrænser kun din ret til at udlåne til almenheden, men ikke din ret til at sælge eller din ret til at udlåne til en snæver kreds.


    Sjovt nok står der ikke noget om, at denne bestemmelse ikke kan fraviges ved aftale. Den formulering finder man ellers ved nogle af lovens andre bestemmelser, f.eks. bestemmelsen om ret til at tage sikkerhedskopi. Så umiddelbart kan det godt se ud til, at du og indehaveren af ophavsretten kan aftale, at du ikke må videresprede et eksemplar.


    Jeg er derfor lige nu lidt forvirret. Jeg er 99% sikker på, at i hvert fald retten til at videresælge et eksemplar af et værk normalt betragtes som en af de rettigheder, som ikke kan fraviges ved aftale, men jeg finder som sagt ikke noget belæg herfor i loven.


    Ud over denne del af problemstillingen er der to andre problemstillinger, som plejer at give vild diskussion:


    1.
    Er en EULA overhovedet en gyldig aftale, når den ikke kunne læses på tidspunktet for købsaftalens indgåelse?


    2.
    Har man købt et eksemplar af et værk, når man køber en CD med et program - eller har man bare købt retten til at bruge programmet?


    Alt i alt er sagen derfor meget speget. Jeg tror, at det tætteste, man kommer på en retsafgørelse er en gammel tysk dom (tyskerne har ca. samme ophavsretslovgivning som os, og den er sikkert blevet ændret lige så meget som vores siden dommen), som sagde, at MS ikke kunne forbyde videresalg af ikke-OEM Windows-licenser.