Lidt Linux sprg.

  • Jeg har lige fået linux mandrake....som jeg har lidt bøvl med..;)..
    Denne tråd bliver opdateret hver gang jeg får et nyt problem:D


    1)
    Hvor er linux'es version af messenger?


    2)
    Hvor er min 80gb hdd?


    3)
    når jeg klikker scroll knappen ned, hopper jeg over på googles hjemmeside :boxed:


    4)
    Hvor kan man ændre opløsningen?


    5)
    Jeg kan ikke se signaturene på tweak.. de ligner et stykke papir..

  • 1) tjeck om der ikke skulle lige et program som hedder gaim et eller andet sted... ellers google efter den og hent en rpm pakke og installer den.


    2) har du mountet den? Hvis ikk så ind i mappen /etc og edit filen fstab. Derinde skriver du så harddisken ind eks: /dev/hda1 vfat defaults 0.0 eller noget i den stil


    3) eventuelt en fejl i opsætningen af din mus, gå ind i mandrake control center og se om du kan ændre det der.


    4) igen, mandrake control center, og så under skærm. Husk at tjekke om din grafikkort driver er installeret rigtigt.


    5) eventuelt en fejl i din browser. F.eks har opera en funktion som kan gøre at den ikke henter billederne så du kan se dem men man manuelt skal klikke for at se dem. Ellers kan det bare være fordi den venter på at downloade billederne.. syntes selv alle signaturer har kørt lidt underligt på det sidste..

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.


  • hvor findes control centeret?

  • Det plejer man at kunne finde nede på proceslinjen.. prøv at køre musen hen over ikonerne og så se om der ikke skulle komme en tekst frem hvor der stod mandrake control center..
    Ellers må du prøver under start menuen alt efter hvad for en X du nu bruger..

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • Det hedder ikke hvad for en X man bruger, men hvad for et desktop environment man bruger. X bruger alle til kun at at tegne grafikken sådan rent teknisk. Det er desktopsystemet der sørger for de grafiske elemnter og vindueshåndteringerne, paneler, etc. MDK bruger som standard KDE. Jeg selv foretrækker Gnome. Din disk er sikkert NTFS ikke ?

  • ja self.... men i daglig tale plejer de nu alle sammen bare at blive kaldt for x... gør de da ihvertfald her... foretrækker kde eller blackbox..

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • snedigt... plejer altid at bruge gaim eller amsn....syntes amsn er fedest...

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

  • back on mandrake..;)...


    Denne gang giver jeg det et par chancer til...:D...og giver mig til at udforske det...


    Er det ntfs eller fat32 der virker til linux?


    6) Hvordan kan jeg gendanne sttuslinien eller hvad det hedder?.. den ved siden af uret..?


    7) Nogen der vil tage et screenshot af deres fstab mappe..
    Jeg tror min 80gb hedder hdb måske noget mere med det ved jeg ikke:S


  • Fat32 virker ihvertfald fint... der skal du jo bare skrive vfat som filsystem


    NTFS fandt jeg en guide til hvordan man sat op på linuxin..
    http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=307


    6) Proceslinjen mener du vel? eventuelt kan du være kommet til at trykke på en knap som gør at den kører ud af billedet... det kan løses bare ved at trykke på den lille knap som måske sidder i bunden af højre eller venstre hjørne.. Ellers kan jeg kun henvise til Mandrake Control Center...


    7)
    Som sagt google er din ven, og goggle billedsøgning gav en del gode resultater..
    http://www.linuxvoodoo.com/res…howtos/mounting/fstab.gif
    <-- Det er faktisk et rigtig godt billede fordi der er mountet en masse harddiske... Men du skal huske at når du mounter en harddisk, og mounter den på et mappe, det kunne f.eks være /mnt/c-drev/ så skal du også ind og oprette mappen inde i /mnt.. når du har gjort det skal du skrive harddisken ind i din fstab, og til sidst kan du så mounte harddisken med kommandoen:
    mount /mnt/c-drev


    EDIT: Der hvor der står ext2 på billedet, det er der du skal skrive VFAT eller ntfs alt efter hvilket filsystem du kører med..

    ~ N I N J A ~
    1 - Ninjas are mammals.
    2 - Ninjas fight ALL the time.
    3 - The purpose of the ninja is to flip out and kill people.

    Rettet en gang, sidst af hoerning ().

  • Højerklik og så skal du tilføje process linjen....


    Det er bare en krig siden jeg sist har brugt KDE

    OS: Gentoo Linux, Solaris 10 og FreeBSD (Lidt Win til skole brug)
    Ino AT unifox.org