Microsoft købte DOS for hvor meget?!

  • Udviklede de det ikke selv? Det har jeg i hvert fald hørt... og så prøvede de at sælge det til de store firmaer den gang, men de ville ikke have det. Nok deres største fejltagelse ever.. :)

  • Hvad i begge har hørt er ihvertfald ikke rigtigt :)


    IBM manglede et operativsystem, så de ville have MS til at lave et til dem. Istedet for at lave det selv købte MS, DOS af et andet software-firma og kaldte det for MS-DOS. Udover at sælge det til IBM gjorde de det også muligt for andre firmaer at bruge systemet, så IBM ikke kunne få monopol på markedet.

  • Kig her, der er lidt info:
    http://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS
    Bemærk at der her menes MS-DOS

    Quote

    Origins
    MS-DOS was created by computer manufacturer Seattle Computer Products as 86-DOS, commonly known as QDOS. In a sequence of events that would later inspire much folklore, Microsoft licensed QDOS to IBM on behalf of SCP. Microsoft acquired the system from SCP shortly before the PC's release


    Der er også lidt her:
    http://www.acad.humberc.on.ca/~frig8279/osessay/dos/history


    Indholdet på de to sider ligner hinanden, men måske er der nogle forskelle.


    Kan dog huske at jeg, engang, læste at Bill G. + en kammerat(mener det var Steve Ballmer?) udviklede et DOS system for deres skole.
    Det skulle vist være det første skridt på vejen til MS-DOS.

  • Bill Gates har ikke selv skrevet DOS, der var en portræt udsendelse, der viste, at han købte det af en syg afdanket og fordrukken software udvikler for 50.000 $, og selv finpudsede det med henblik på salg til IBM.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Razorblade
    Bill Gates har ikke selv skrevet DOS, der var en portræt udsendelse, der viste, at han købte det af en syg afdanket og fordrukken software udvikler for 50.000 $, og selv finpudsede det med henblik på salg til IBM.


    Det er muligvis rigtigt.
    Men Bill G. udviklede altså også et eller andet operativsystem for en skole han gik på.
    Jeg er ret sikker på ovenstående, kan bare ikke huske hvor pokker jeg læste det? (Passer ikke, har nu læst en del artikler, hvis jeg har læst det har artiklen været fup og fidus)


    EDIT: Har nu fundet en opgave om Bill G.
    Der står at han lavede en masse programmering for netop en skole, sammen med hans buddies.
    Heriblandt Paul Allen og ikke Ballmer, Ballmer dukker først op meget senere.
    http://ei.cs.vt.edu/~history/Gates.html


    Langt quote:


    Her er det Razorblade skriver om, der står dog ikke noget om at programmøren var afdanket eller noget.

    Quote

    Microsoft moved to the forefront of the burgeoning microcomputer industry in 1980, when IBM, one of the world’s largest Manufacturers of electronic and electronic office machines, contacted Gates about devising an operation system for the personal computer it was then planning. Uncertain wheatear his young company, it returned to gates, how paid $50,000 to a Seattle programmer called Tim Paterson for the rights to a rudimentary system called Q-DOS, for "quick and dirty operating system". Gates modified Paterson’s program, added some new features, and renaming it Microsoft Disk Operative System, or MS-DOS, he sold it to IBM.


    BTW: Får stadig popups i forum.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WinterSilence


    Ikke Ballmer...Steve Jobs som grundlagde Apple...


    Læs hele min post, jeg har "rettet" det.
    Har dog ikke fjernet noget af den oprindelige post.
    Det er jo som regel godt at se hvorfor jeg laver en ændring.
    Men det står her:

    Quote

    EDIT: Har nu fundet en opgave om Bill G.
    Der står at han lavede en masse programmering for netop en skole, sammen med hans buddies.
    Heriblandt Paul Allen og ikke Ballmer, Ballmer dukker først op meget senere.
    http://ei.cs.vt.edu/~history/Gates.html