Linux - Hvor?

  • Jeg sidder og vil prøve at eksperimentere med linux på en af mine gamle comps, hvor ka man købe det (Butikker eller _danske_ net-butikker) og hvor meget koster det?? :roller:


    Ud over at være mere stabil til server-forbrug, hvilke gode ting, og self os dårlige ting, er der ved Linux?

  • det link jeg gav er til dappix linux (dk) og knoppix linux (dk) og de er begge gratis afaik.. hvis der er nogen som ved noget andet så sig det lige


    EDIT : det er kun dappix der er 100% dansk

  • Jeg har kun prøvet Fedora, det var tilgengæld også riti cool så det er da hvertfald et udgangspunkt. Er ikke sikker på at det er så godt som nogle af de andre som server.


    Downloade det inde fra redhats side et eller andet sted.

  • vil nok råde dig til at starte med SUSE.


    Fedoracore2 understøtter som default slet ikke NTFS med mindre du laver eller installerer en kernel patch, hvilket kan være lidt langhåret for en begynder.


    Men Suse er så windows-agtigt så man tror det er løgn og finder og mounter selv dine windows partitioner - very simple :D

  • Linux er utrolig godt til servere.,.. Har jeg hørt...


    Dette er noget jeg har hørt fra andre:


    De siger at det kan være utrolig godt... men det skal optimeres osv... Det understøtter ikke ret mange ting fra bunden af...


    Men prøv det.. Jeg har selv prøvet det... Kan bedre li windows,.. Det er nemmere med at gøre... Og det understøtter flere ting... Og så er supporten til linux dårlig... Ikke til selve OS-.. Men mere pga det er et lille marked og derfor er mange ting ikke understøttet...


    Feks er der ikke mange spil til linux... Så bruger man en windows converter dims... Men hvis du har en fejl tror jeg ikke at der er noget firma derer forpligtet til at hjælpe dig...


    Men prøv det ;) Det er trods alt gratis nogen steder...


    Edit: Den her er mega god: http://www.google.dk/linux


    Det er kun ting der har at gøre med linux... Så held og lykke...

  • Feks er der ikke mange spil til linux) host host host, du kan kører Næsten ALLE spil og de fleste windows programmer i linux !!.. Fedora Core 2 er rigtig godt og det er gratis, til at starte med;) . hvis du ville gå op i det skal du nok have linux gentoo :) jeg syntes det er helt vild fedt at ligge og lege med det


    edit: Og så er supporten til linux dårlig=( det var dumt sagt, Du aner ikke hvor fucking mange mirc channaler der er for at hjælpe folk med linux, !!.. lad være med at tale om ting du ikke har forstand på, eller hva du har hørt.. det hjælper ikke en dyt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Og så er supporten til linux dårlig



    Der vil jeg så give Mercie ret i at det du skriver der er noget ævl. Supporten er i top hvis du kender de rigtige steder.


  • Hvornår lærer du at lukke r*ven, når der bliver snakket om ting du helt åbentlyst ikke har nogen viden om overhovedet!!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Hellere UNIX til servere - bruges meget mere.


    Ville igang med Linux for at lave en ftp-server og lager server.. Så hvis UNIX er bedre til det formål er det nok det jeg ska igang med, hvor og hvor meget? :))

  • hvis du ikke er så meget inde i det ville jeg nok ikke starte med unix.. desuden er unix ikke gratis og linux vil formentlig være præcis lige så godt til dine behov...


    happy^ : når der nu bliver sagt servere... dem er der mange forskellige slags af.. fx er næsten alle bedre cs servere baseret på linux...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BLiX



    Der vil jeg så give Mercie ret i at det du skriver der er noget ævl. Supporten er i top hvis du kender de rigtige steder.


    LÆS HVAD JEG SKREV....


    Ikke til selve OS...


    Mente nu mere support fra firmaer..


    Edit: Er de programmer beregnet til linux??? Eller blev de lavet til windows???


    Samme gælder spil... Man kan men de er lavet til windows...


    Kan ikke se hvorfor folk ikke læser det jeg skriver :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Astral_Light
    hvad er egentlig forskellen på win og linux...? har aldrig rigtig forstået det...

    forskellen er så stor at der ingen sammenligning er men den korte version må være at det er et styresystem som microsoft ikke har rørt ved........


    alene det kan jo få enhver til at overveje det :D :D :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af EdgarBaba

    forskellen er så stor at der ingen sammenligning er men den korte version må være at det er et styresystem som microsoft ikke har rørt ved........


    alene det kan jo få enhver til at overveje det :D :D :D


    Grinern sagt..! :T Det squ syndt, M$ har monopol på det meste software...

  • rart tonen igen kunne blive lidt ren.........


    jeg gad oxo godt bruge linux istedet for windåse, men linux er desværre slet ikke nemt at sætte sig ind i sådan lige.....har prøvet....har du en del tid er der dog mange guides rundt omkring der sikkert kan lære dig det....og mange folk på irc som sagt oxo......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.