findes der et program der selv kan sætte komma???

  • hej har lige siddet og skrevet en stil i word så ville jeg lige høre om der ik findes et program der selv kan sætte komma i det man har skrevet.


    på forhånd tak for hjælpen

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Det er sådan noget man lærer i skolen hvis man følger bare LIDT med ... Det er ikke svært og man kan godt nøjes med at bruge "pause-komma´er" ...


    Hvis man aldrig lærer at danne den mest basale sætning, så er man MEGET dårligt indstillet til den virkelig verden ... :boxed:


    Derfor er mit råd .... FØLG DOG MED I SKOLEN ...


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    Tror næsten at det program kun kan kaldes for mor og far .. :) -


    Tager du pis på mig ??? ... du får da forhåbenligt ikke andre til at lave sådan noget for dig så du aldrig lærer det ? ... Så kan du sgu lige så godt melde dig ud af skolen og begynde at vende dig til at skulle uddele aviser resten af dit liv ... :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Tror nu mere han hentydede til, at få mor og far til at hjælpe med at lære at sætte komma... :)


    Må man da håbe ... :)) ... Den anden mulighed ville sgu være dybt tragisk ... :boxed:

  • Man retter da selv sine tekster igennem, dog er det træls, når man skal kikke 12 sider igennem, men sådan er det altså. Nogle gange får jeg dog min mor til at eftertjekke, hvis der skulle være noget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Tror nu mere han hentydede til, at få mor og far til at hjælpe med at lære at sætte komma... :)


    Ja, det var dét jeg mente :) Og nej jeg har ikke selv fået hjælp til det siden 7-8. klasse eller sådan noget.. :)

  • hvad fanden lærer børn i skolen idag???????


    de kan sq ikke engang de små tabeller udenad, de lærer ikke ret meget om retstavning og de har ingen disciplin eller respekt for andre?


    synes sq folkeskolen er blevet alt for frit....tilbage til tiden, lige efter spanskrøret......unge mennesker i den alder hører ikke efter medmindre det er kæft, trit og retning. De mest basale ting kan de ikke engang, hvordan hulen skal de så kunne lære resten når det er grundstenene for det.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • ja de er nemlig rigtig flinke...var det mon derfor man brugte 3 år på at kende dem?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Hehe. Ja, for pause kommaer er da vidst det du overlever på, ka jeg se :T


    ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Og så skal man lige beslutte sig for, om man vil lære det nye eller det gamle komma ..


    Jeg hader det nye komma, så vidt jeg husker, er man også ved at gå væk fra det. Min mor er dansklærer, og hun lærer da børnene det gamle komma, så vidt jeg ved. :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasmusvn


    Jeg hader det nye komma, så vidt jeg husker, er man også ved at gå væk fra det. Min mor er dansklærer, og hun lærer da børnene det gamle komma, så vidt jeg ved. :rolleyes:


    det "nye" komma har været banlyst i ret lang tid nu

    så alt kritik af min lyrikker! alt det han sir, hun sir hva skal jeg med det pjat jeg får jo min brunsvir

  • okay okay vil sku ik starte en fight :boxed:


    og bare rolig har lært historien med X O og aldt det anede ;)

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tunsnask
    det "nye" komma har været banlyst i ret lang tid nu


    I efteråret 2003 indstillede Dansk Sprognævn til kulturministeren at de to nuværende kommasystemer erstattes af ét kommasystem. Både kulturministeren og undervisningsministeren hilste forslaget velkomment.


    Den fuldt udbyggede beskrivelse af dette kommasystem er nu blevet udgivet i separat trykt form: Kommaregler, Dansk Sprognævns skrifter 34, Alinea A/S. Kommareglerne erstatter afsnittet om komma (§ 45-57) i Retskrivningsordbogen af 2001. Du kan hente dem her .. (PDF)


    Som der bl.a. står i forordet, så har man stadig flere valgmuligheder når det kommer til startkomma .. Noget der blev indført fra de nye kommaregler .. Så en del af dem eksisterer stadig ..


  • Jeg har heller aldrig selv været super, til at sætte kommaer. ;)


    Men jeg vil så også mene at der er vigtigere ting end kommaer, herunder retstavning og korrekt brug af endelser.
    (F.eks. er det storslemt, i mine øjne, at skrive "d" i gjort. Der er endda lavet en remse for at komme det til livs ;) )
    Men en kommafejl, (det være sig et komma for meget eller et komma for lidt) er ikke hensigtsmæssig når den forvrænger budskabet.


    Og til Karse, nej et sådant program findes ikke.
    Dog kan grammatikkontrollen i Word hjælpe en lille smule.
    Men hvor kommaet skal sættes afhænger af både sætningens konstruktion, betydning og ja mange andre ting.


    Man kan desværre, heller ikke få et program, der nemt kan oversætte noget til tysk. :))

  • Det er et spørgsmål om træning. Efter et par år i folkeskolen med intensiv grammatiktræning (og nu begynder min lærer her på HTX sq også), kan jeg stort set sætte kommaer uden at lege med X og O mere. Træning min ven, træning!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra