Skulle man skifte til Linux?

  • Har tænkt på at skifte til Linux, så jeg ville høre om der er nogen der ved hvordan Linux har det med at køre spil og programmer til Windows? Man kan vel finde nogle andre programmer, men spillene kunne jo nok blive et problem.

  • Det er umuligt at kører programmer og spil lavet specifikt til Windows, forstået på den måde, at du kan ikke bare kører dem som du ville i Windows. Hvis du ønsker at kører programmer til Windows, så skal du bruge et lille program Winex (eller noget tilsvarende). Igennem det program kan du kører næsten alt der er lavet til WIndows.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Supercoolman
    Har tænkt på at skifte til Linux, så jeg ville høre om der er nogen der ved hvordan Linux har det med at køre spil og programmer til Windows? Man kan vel finde nogle andre programmer, men spillene kunne jo nok blive et problem.


    Linux har UTROLIG mange fejl... Og MANGE flere huller end MS... Den eneste grund til at de ikke blir angrebet så meget er pga der er så få linux maskiner ifht windows...


    Jeg har prøvet begge dele og holder mig til windows...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb


    Linux har UTROLIG mange fejl... Og MANGE flere huller end MS... Den eneste grund til at de ikke blir angrebet så meget er pga der er så få linux maskiner ifht windows...


    Jeg har prøvet begge dele og holder mig til windows...


    du er den første NOGENSINDE der har sagt det 8o

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af OriGiN


    du er den første NOGENSINDE der har sagt det 8o


    Ja jeg ryster også på hovedet.


    BTW: Bruger Linspire Gnome? Det er IMO bedre end KDE. Og så er det altså lækkert at det er så nemt at lave sine egne processlinjer og konfigurer det hele som det passer en. Noget Windows savner...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af OriGiN


    du er den første NOGENSINDE der har sagt det 8o


    Ok... Men har du tænkt på at grunden til at windows har alle de fejl er måske pga der sidder et "par" millioner testere... Mens linux kun har GANSKE få ifht windows... Derved blir der opdaget MANGE flere fejl.. Og der blir angrebet mere på dem...


    Det er faktisk et fact... Har set UTROLIG mange tests af det...

  • Jeg har kørt med linux i mange år og jeg må erkende at linux er mere sikkert end windows. Tænk lige på, at når der findes en fejl eller et hul i en linux dist. så sidder der mange almindelige brugere som retter fejlen eller hullet, derved øges sikkerheden meget hurtigere end ved windws pga. microsoft først skal udgive en patch. Linux er også meget mere stabilt og kan udnytter processoren og rammene mere end windows.


    Jeg tror efterhånden at verden er fordelt lige mellem linux og windows. Linux er kommet for at bliver og overtagere engang markedet.

    [Shuttle SN95G5][A64 3000+ waiting for 3500+][Dana-Elec 2*512 dual PC3200][S-ata 120Gb Seagate][Asus GF6800GT][Running X64 build 3790 & MDK 10.1]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Viper[TKC]
    Jeg har kørt med linux i mange år og jeg må erkende at linux er mere sikkert end windows. Tænk lige på, at når der findes en fejl eller et hul i en linux dist. så sidder der mange almindelige brugere som retter fejlen eller hullet, derved øges sikkerheden meget hurtigere end ved windws pga. microsoft først skal udgive en patch. Linux er også meget mere stabilt og kan udnytter processoren og rammene mere end windows.


    Jeg tror efterhånden at verden er fordelt lige mellem linux og windows. Linux er kommet for at bliver og overtagere engang markedet .



    Er der en der gider vække ham...? :))
    ...Tror han har drømt lidt for længe.

  • Quote

    BTW: Bruger Linspire Gnome?


    Nej, KDE. Hvis du engdelig skal kaste dig ud i Linux så gør det med Fedora Core 2 ;)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af PulsedriverDK
    Er der en der gider vække ham...? :))
    ...Tror han har drømt lidt for længe.


    hehe, lad ham være, det er jo en rar drøm :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bullfaegter


    Nej, KDE. Hvis du engdelig skal kaste dig ud i Linux så gør det med Fedora Core 2 ;)



    hehe, lad ham være, det er jo en rar drøm :))


    Knoppix er også en godt start..?


    Hvis du skal køre simple programmer så brug wine, da wineX er mere til spil ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Ok... Men har du tænkt på at grunden til at windows har alle de fejl er måske pga der sidder et "par" millioner testere... Mens linux kun har GANSKE få ifht windows... Derved blir der opdaget MANGE flere fejl.. Og der blir angrebet mere på dem...


    Det er faktisk et fact... Har set UTROLIG mange tests af det...


    Har du overvejet at droppe limsnifferiet? GNU/Linux og næsten samtlige af de programmer der bliver brugt på platformen er som minimum open-source, hvilket giver tusindvis af programmører mulighed for at finde, og rette, fejl i programmerne - det er langt mere end Microsoft kan diske op med. Ydermere er den Windows-baserede IIS-server den mest hackede server på Internettet, selvom den UNIX-baserede Apache er den mest udbredte. Dette stemmer ikke helt overens med din brugerantals-hypotese, vel?


    Og de tests du uden tvivl har læst (links?) har nok været en del af Microsofts omdiskuterede "Get the Facts"-kampagne, hvor samtlige "tests" har været sponsoreret af Microsoft - og så kan man godt stille spørgsmål ved deres objektivitet, ikke?


    Så for at bruge et gammelt UNIX-udtryk:


    Din kritik > /dev/null

  • har kørt lidt forskellige distroes og det umiddelbart letteste at gå til synes jeg er Suse.


    Fedora Core 2 blev et større projekt med at finde en kerne der passede med en nvidia driver, samtidig med at den skulle kunne tage ntfs (8 stacks kernel patch).


    Mht spil så købte jeg en licens hos transgaming, så man kan emulere windows-spil. Fungerer rigtig godt bortset fra at man skal mounte cd'er hver gang man skal spille et spil. Ergo duer det ikke så fedt med nocd patches osv.


    Men resten af OS'et er linux virkelig meget federe end windows. Også derfor jeg i flere år nu har prøvet at skifte fast til Linux. Så nu er det kun spillene der holder mig på M$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Fungerer rigtig godt bortset fra at man skal mounte cd'er hver gang man skal spille et spil.


    Der findes diverse teknikker der automounter CD'er som i Windows. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor de ikke er installerede på distributioner der er designet til nye brugere.


    Edit: Supermount.

  • En af grundene til, at folk får cracket deres Linuxbokse er fordi folk som på Windows ikke fatter de skal slå firewallen til Den anden grund er at koden til Linux er Open Source så alle kan sidde og se når en programmør har lavet en brøler som er en sikkerhedstrussel. Derfor angribes Linux oftere, end Windows med visse ting - dette også fordi mange Linuxbrugere glemmer at opdatere systemet - præcis ligesom med Windows.


    At Linux skulle være ustabilt og usikkert mere end Windows er en gang komplet usagligt ævl... Jeg har nu kørt med 4 Linuxservere - de 3 på netcaféer i Kbh - jeg har sat op for min kammerat i sin tid. Den ene havde en oppetid på 370 dage (før der var strømafbrydelse). Ikke en eneste af de servere er blevet geninstalleret eller cracked i de 1½ år de har kørt nu. Prøv det med en Windowsserver og se om den kan det samme ! Og de 18 Linuxservere jeg satte op som konsulent på folkeskoler kører også bare derudaf - og de 10 af dem kører som terminalservere for 5 folkeskoler hvor de bruger Gnome som brugerflade og KUN Linuxapplikationer ! :D


  • Jeg har altid ment at Linux/Unix er bedre til servere... Helt 100%...


    Men det er stadig MEGET nemmere at lave orme osv til linux... Og grunden til der ikke er så meget hackeri og virus er pga det ikke er et tiltrækkende marked for en der vil ødelægge det for andre...


    Jeg ved ikke hvad jeg skrev længere oppe... Det er pga der er ca 30 grader indendøre på min skole så har den vildeste hovedpine...