Problermer med linux installation

  • Jeg har 2 harddiske i min puter.
    Den ene er der windows XP på, og den anden er fuldstændig tom.


    Jeg vil gerne have installeret Mandrake 10.0 C.E. på den tomme af diskene, men er ret grøn i det og har nogle problemer med det.


    Når Jeg når til selve det i installationen hvor man skal vælge hvor den skal installeres kan jeg vælge 3 ting.


    - Slet alt på min Windows partition og installer der.
    - Bruge ledig plads på windows partition.
    - Eller brugerdefineret


    Jeg vælger det sidste fordi jeg jo gerne vil have det på min nye tomme disk.


    Her går det imidlertid galt. Jeg vælger den tomme harddisk (hdg) og siger færdig, men så siger den at den skal have en monteringsrod... og det forstår en grønskolling som mig jo ikk så meget af... nogen der kan hjælpe til hvad jeg skal gøre? :(



  • Din monteringsrod skal være "/" uden ""

    Så kan du installere, og husk også lige at lave en swap disk ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BLiX
    Din monteringsrod skal være "/" uden ""

    Så kan du installere, og husk også lige at lave en swap disk ;)


    Mange tak :]


    Så ved jeg det... har bare et problem... aner ikk hvad en swap disk er... så fortæl fortæl :))


    Og helst lidt langsomt, er ret grøn i det :P Det er første gang jeg installere linux... eller noget andet styresystem for den sags skyld...

  • Uden at være sikker, så mener jeg at swap er noget som systemet løbende kan bruge, hvis der ikke er nok RAM eller så noget. Altså reserve-lager kan man næsten sige :) Mht. til hvad de forskellige "mapper", etc bin osv, er, så kan du kigge lidt her Der er nogle ting som hedder noget andet på de forskellige distributioner, fx er det vist ikke alle der kalder der hvor cd og dvd bliver mountet for dev, det kan vist også være mnt :)

  • nu tror jeg at jeg jeg har fundet problemet. Harddisken står til at være: "Windows Dynamic Partition".


    Hvis jeg vælger "flere muligheder", og så "type" kan jeg vælge at den skal være noget andet, men hvad skal jeg vælge?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The-Mota
    nu tror jeg at jeg jeg har fundet problemet. Harddisken står til at være: "Windows Dynamic Partition".


    Hvis jeg vælger "flere muligheder", og så "type" kan jeg vælge at den skal være noget andet, men hvad skal jeg vælge?


    SWAP disken skal være på det dubbelte af dit ram, det vil sige hvis du nu havde 256 ram skulle din swap være minds 512 - Jeg har selv min på 1024 ;) - Bare for at give et eksempel, ved godt at du kan regne :]


    Du skal helt klart bruge EXT3 filsystem... :D


    Og så lige en sidste ting, husk ikke at mounte en swap på / det er stor slemt! :))


  • ok tak, har 1024 ram, så jeg skal altså have en swap på 2048, men hvad mener du med at mounte swapen på / ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The-Mota


    ok tak, har 1024 ram, så jeg skal altså have en swap på 2048, men hvad mener du med at mounte swapen på / ?


    Ingen grund til at lave din swap det dobbelte at ram størrelsen, når du har så mange ram i. Bare lave den på 1024 - det er mere end nok ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial


    Ingen grund til at lave din swap det dobbelte at ram størrelsen, når du har så mange ram i. Bare lave den på 1024 - det er mere end nok ;)


    Lige mine ord ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BLiX


    Og så lige en sidste ting, husk ikke at mounte en swap på / det er stor slemt! :))


    Hvad mener du med det? Fortæl det venligst på "dansk", er som sagt grøn i det der med linux og alt det gejl...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The-Mota


    Hvad mener du med det? Fortæl det venligst på "dansk", er som sagt grøn i det der med linux og alt det gejl...


    Han påpeger at det ikke er særligt smart at mounte en swapdisk, der ikke har noget fast definérbart filsystem, som rodfilssytemet. Hvis du prøvede at sætte den til det, ville din computer starte op med "KERNEL PANIC: UNABLE TO MOUNT ROOT FILESYSTEM" eller noget i den stil, men tage det roligt, du skal virkeligt gøre dig umage hvis du vil gøre noget sådan.

  • Godt at se dig igen Athas :P


    Har fået installeret linux nu, og er ret overrasket over hvor problemfrit det gik til sidst...


    Men tænkte på om der var nogen der kunne fortælle mig hvordan jeg får fat på de filer der ligger på min windows partition? Har nemlig installeret linux på den ledige plads på windows partitionen...


    Har også nogle filer på en anden harddisk (G: ), som jeg også gerne ville kunne hente i linux... but how?


  • Køre du med NTFS?

  • ja både på den harddisk med windows og min anden harddisk (G: )


    Har dog fundet ud af at finde de ting der ligger på min windows harddisk (/mnt) men mangler stadig at kunne komme til de ting der ligger på mit G drev