Windows genkender ikke usb-enheder eller ps/2-enheder

  • Jeg har en stationær med Windows 10, som jeg har forsøgt at gendanne. Det gik egentlig fint, men efter gendannelsen vil Windows ikke genkende USB-mus og -tastatur. Jeg har derfor anskaffet et sæt PS/2 adaptere, men pc'en vil heller ikke genkende enhederne med adapterne.


    Jeg har prøvet med 2 mus og 3 tastaturer:


    Mus: En standard Lenovo mus og en Deathadder 2013. Da jjeg satte Razer'en i, registreredes den slet ikke. Da jeg satte lenovo'en, var der lys i laseren i nogle sekunder, og derefter ingenting.


    Tastaturer:


    Et Deathstalker Chroma, et Logitech K740 og et trådløst Rappoo. Ingen af dem blev registeret med ps/2 adapteren.


    Hvad fa'en kan der være i vejen?

  • Hej
    Det kan jo være driver problemer du har, og efter hvad du skriver er det muligvis bundkort drivere der mangler, sandsynligvis usb-drivers !
    Det er også muligt at windows finder konflikter med enheder på bundkortet !
    Prøv med http://www.piriform.com/speccy/download/standard som kan fortælle dig om din kendte hardware efter den er installeret og startet !
    Prøv om du kan finde win 10 drivers til dit bundkort hos producenten !
    har du kikket i enhedshåndteringen ?
    Start Fil-explorer og i vinduet højreklikker du på "computer" og vælger "administrer" og i venstre side vælg "enhedshåndtering" i det højre vindue kan du se om der er enheder der ikke er installerede ved at de har f.eks en lille gul trekant, er der nogen så er det til at finde ud af problemet, dobbeltklik på en af dem/den og i start fanebladet kan du læse om enheden er installeret men i konflikt, eller ikke installeret, til det sidste gå til fanen "detaljer" i rulle-menuen vælg "enheds id/hardware id" højreklik på øverste linie i vinduet neden under og kopier søg så med google, det kan være det ikke giver et resultat men så prøver du det samme med linien lige under den første, som sikkert vil give et resultat, men ikke nødvendigvis som det første


    Du vil også skulle hente drivers til div mus og tastature, med mindre du vil leve med at win 10 "ser" dem som std enheder, uden de custom settings enhedens drivers indeholder, så sikkert også en tur til Razer, Lenovo, Logitech, Rappoo og andre !


    Jeg har set flere steder at i win 10 er win driver update default slået fra, så det er måske det letteste løsning, men så vil det blive skrabede std drivers !
    Check om enheds opdatering er slået fra
    Start Fil-explorer og i vinduet højreklikker du på "computer" og vælger "egenskaber"



    I menulinien søg efter SystemPropertiesProtection.exe og vælg fanebladet "enheder/hardware" og klik på "enhed installation" (så vidt jeg husker, jeg bruger UK setup), hvis driver opdateringer er slået fra så prøv at slå dem til, og genstart og se i windows opdateringer om ikke der går driver opdateringer igang, måske en genstart !

  • Virker det heller ikke til at komme ind i Uefi-bios ?


    Hvis ja, så prøv at resette Uefi-bios til std. som det første !
    Når tastatur er tilsluttet ved start, blinker numlk så ?
    Har du mulighed for at gå i "safemode" F8 i opstart af pc'en ?
    Det er jo muligt at alt virker ved laveste fællesnævner når du er i safemode !
    Hvis du har en win 10 dvd, eller mulighed for at lave en win 10 dvd, så kan du boote på den og måske af den vej få adgang til at benytte tast og mus, og få win 10 dvd'en til at reparere evt fejl, hvilket du skal sætte igang ved at læse grundigt hvad der står på skærmen, og du kan skulle starte forfra nogle gange !


    Hvis intet lykkes så er det trods alt muligt at dit nu bundkort der er defekt (tvivler dog), eller at et eller andet er "smuttet" i gendannelsen, ØHHH BTW er den gendannelse en helt basis gendannelse (altså kun windows) eller har du beholdt alt din installerede software ?


    Har du en anden pc/notebook med dvd-brænder eller et min 4 GB usb-stik kan du hente det hele og lave en boot usb-stik/dvd, du kan hente Microsoft's værktøj på en anden win 10 pc herfra
    https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10


    "Hent værktøjet nu"installer på en win 10 pc, start og vælg hent til usb ?? eller iso (det tager en del tid alt efter din download hast) og brug derefter samme værktøj til at brænde til dvd eller usb-stik !

  • Windows har haft basale USB drivere indbygget i mange, mange år, så hvis et Razer keyboard ikke will fungere når du sætter det til er der helt klart noget galt med enten systemet, BIOS opsætning eller selve hardwaren (bundkortet)


    Men som Dave er inde på ville jeg også stærkt overveje at smide en Windows 10 installation på et USB stik på en anden PC og så lægge det ind ovenpå det gamle system. Derefter kan du så overveje om du vil tage backups af alting og lave en ren installation.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |